ZF dokončilo vývoj brzd po drátě, zmizí poslední mechanická vazba s řidičem

7
ZF dokončilo vývoj brzd po drátě, zmizí poslední mechanická vazba s řidičem
Fotografie: ZF
  • Společnost ZF vyvinula brzdy po drátě, které pracují čistě na elektromechanickém principu
  • Jde o další krok k lepším autonomním a softwarově definovaným automobilům
  • Má nečekaně pozitivní vliv na hospodárnost jízdy

Společnost ZF se na svém Dni mobility v Šanghaji pochlubila kompletně vyvinutým systémem brzd po drátě IBC (brake-by-wire), které odbourávají nutnost hydrauliky a nabízejí celou řadu výhod. Především snižují servisní náklady vynecháním nutnosti péče o brzdovou kapalinu a také ekologická rizika ze stejného důvodu. Ekologii ale šetří i jiným způsobem; lze s nimi neporovnatelně lépe sladit rekuperační brzdění u elektromobilů, a tím dále zásadně snížit otěr a spotřebu brzdového obložení. Stejného efektu dosahuje i další vlastnost tohoto řešení. Elektromechanické aktuátory nahrazující stávající hydraulické brzdové třmeny totiž umějí na rozdíl od hydraulického řešení také aktivně odtahovat destičky od kotoučů. Tím se eliminují zbytkové třecí odpory po zabrzdění a dále omezuje otěr obložení.

Už ze schématu je jasné, že nahrazení citlivé a drahé hydrauliky finančně i prostorově úspornější elektromechanikou otevírá výrobců nové možnosti

Další významnou vlastností je schopnost mnohem rychleji reagovat a významně zkracovat brzdnou dráhu – firma uvádí až 9metrový bonus při samočinném nouzovém brzdění ze stokilometrové rychlosti. To je délka dvou moderních automobilů, nebo také více než čtvrtina dráhy, kterou potřebují moderní automobily s konvenčními brzdami. Přenos elektrického signálu z řídicí jednotky k elektromechanickým brzdovým modulům je totiž neporovnatelně rychlejší, než šíření tlakového rázu v kapalině. Ze stejného důvodu lze dosáhnout i násobně lepší přesnosti při aktivních zásazích stabilizačního systému do brzd.

Protože jde o důležitý systém aktivní bezpečnosti, je odbouraná přímá hydromechanická vazba mezi brzdovým válcem (který už některé moderní systémy stlačují automaticky místo pedálu dnes) a kotouči nahrazena plnou redundancí, tedy zdvojením veškerých spojů a napájení příslušných aktuátorů; podobně, jako se to již řadu let praktikuje v letectví. Plně modulární systém lze navíc zkombinovat do hybridní podoby, kdy jsou přední kola brzděna konvenčně a zadní pak čistě elektromechanicky. ZF je navíc schopné vyrobit veškeré potřebné komponenty bez závislosti na subdodavatelích, což v dnešní době také hraje významnou roli.

Právě brzdy byly posledním pojítkem s klasickými automobily, které odolávalo snaze odstranit jejich konvenční princip. Zatímco plyn po drátě známe již několik desetiletí a řízení po drátě už se rovněž uplatňuje, na brzdy dochází až nyní. ZF k tomu přidává ještě elektronické řízení tlumičů, přičemž vše vyvíjí a vyrábí samo, poskytuje tak výhodu bezproblémové kompatibility a sladěnosti jednotlivých „by wire“ systémů. To je zase příslibem výrazně usnadněného vývoje pro výrobce, který si ušetří slaďování systémů různých značek. Každopádně uvidíme, jak zareagují čínští výrobci a kdy se objeví první sériový systém brakes-by-wire vyvinutý a vyrobený v Číně. Zatím se tak, pokud víme, nestalo a uvidíme, jak se tradiční německé firmě ZF podaří tuto výhodu zobchodovat.

Diskuze ke článku
Milan Mařík
Milan Mařík
To je zajímavé, určitě to mimo jiné ušetří náklady. Divím se že se ještě nepoužívá o osobních aut nepřímé řízení, když u nákladních aut to používá například Mercedes už dávno.
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Nikdo proste netroufne vymenit stary vyzkouseny system, ktery ale take neni idealni. Letet po dalnici 150km/h a mit zapnute jen potkavaci svetla je ok, ale brzdy na elektriku ne. I kdyz by asi slo udelat aby to trochu brzdilo kdyz vypadne elektrika. Pak vyborne by to funguvalo s elektroautama s PM motorem.
Jaroslav Crhonek
Jaroslav Crhonek
"Zatímco plyn po drátě známe již několik desetiletí a řízení po drátě už se rovněž uplatňuje, na brzdy dochází až nyní."

Autor si zřejmě zapomněl udělat rešerši a pouze nekriticky přepsal tiskovou zprávu. Existoval SBC systém u Mercedesu generací R230, W211 (a další)... Není to tedy nová technologie, jak se může z článku zdát

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze