Nový systém řízení teploty ZF TherMaS zvyšuje dojezd elektromobilů až o 10 procent

2
Nový systém řízení teploty ZF TherMaS zvyšuje dojezd elektromobilů až o 10 procent
Fotografie: ZF
  • Snižuje spotřebu energie tím, že efektivně využívá teplo a dosahuje vysoké účinnosti i v zimě
  • Je udržitelný a výkonný díky použití levného a ekologického propanu jako chladivo
  • Poskytuje chladicí a topný výkon nejméně 10 kW při venkovních teplotách od -25 °C do +35 °C

Správné řízení teploty může prodloužit dojezd elektromobilů a plug-in hybridů, aniž by bylo nutné použít dražší pohonné ústrojí nebo větší baterii. Nový systém TherMaS od společnosti ZF, který je připraven na uvedení na trh, ukazuje, jak lze dosáhnout lepší účinnosti. TherMaS je lehčí, menší a zároveň účinnější než podobné systémy. Díky použití propanu jako chladiva má lepší chladicí výkon a kompaktnější konstrukci.

Testy ukázaly, že optimalizované řízení teploty a využití odpadního tepla z pohonu zvýšilo dojezd elektromobilu v zimních podmínkách až o 10 %, v extrémních situacích dokonce o 30 % a to nastavuje nový standard.

TherMaS
Pokud jsou baterie, elektromotor, nabíjecí a výkonová elektronika udržovány v optimálních provozních podmínkách, lze elektrický dojezd vozidla zvýšit bez nutnosti použití větší a dražší baterie

Jak získat větší dojezd elektrického vozidla? Mnozí si myslí, že jedinou cestou je větší baterie nebo účinnější motor. Existují však i jiné možnosti. Koneckonců, velká část elektřiny se spotřebuje vytápěním a chlazením interiéru vozidla a elektrického pohonu – v závislosti na počasí a provozních podmínkách. Úkolem systémů termomanagementu je udržet techniku v optimální teplotě - a zároveň zajistit komfort posádky.

Baterie elektromobilu je velmi citlivá na ideální provozní teplotu. Nejlépe funguje v rozsahu 15 až 25 °C,“ vysvětluje Dr. Otmar Scharrer, Senior Vice President R&D, Electrified Powertrain Technology ve společnosti ZF. Pokud je venku velmi chladno nebo horko, systém musí pracovat intenzivněji, což zvyšuje spotřebu energie a může snížit dojezd až o polovinu. „Zlepšení řízení teploty je proto velkým přínosem jak pro výrobce, tak pro řidiče,“ říká Scharrer. Proto ZF vyvinulo vlastní systém TherMaS, který tento problém řeší.

Vynikající výkon, menší složitost

ZF už v roce 2023 představilo koncept centrálního systému pro řízení teploty baterie, pohonu a interiéru. Od té doby technologie výrazně pokročila. TherMaS nabízí vysoký výkon, snadnou integraci a pomáhá prodloužit dojezd bez kompromisů v komfortu. S výkonem minimálně 10 kW při teplotách od -25 °C do +35 °C dokáže TherMaS udržet baterii v ideálním rozsahu. Navíc pracuje tiše a s menšími vibracemi. ZF zvolilo komplexní přístup – všechny funkce jsou integrovány do jednoho kompaktního systému, včetně vlastního tepelného čerpadla. Výsledek? TherMaS je lehčí, jednodušší, účinnější a cenově výhodnější než jiné systémy.

Hlavní částí je kompaktní chladicí okruh s tepelným čerpadlem na propan. Ten se doplňuje dvěma vodními okruhy s nemrznoucí směsí – jeden pro elektromotor, druhý pro elektroniku a baterii. Díky propanu mohli inženýři zmenšit velikost okruhů, aniž by snížili výkon. Celková složitost systému je nižší, což zjednodušuje instalaci i údržbu. Kompaktní konstrukce šetří místo, zkracuje montážní čas a snižuje tepelné ztráty.

ZF TherMaS
Menší, lehčí, výkonnější: TherMaS šetří instalační prostor, hmotnost, náklady na integraci i údržbu a zároveň nabízí lepší tepelné řízení než srovnatelná řešení na trhu. Tržně připravený systém tepelného řízení společnosti ZF pro bateriová elektrická vozidla nabízí chladicí a topný výkon nejméně 10 kW při venkovních teplotách od -25 °C do +35 °C

Protože propan chladí obzvláště dobře, mohli inženýři společnosti ZF udržet okruhy menší než u konvenčních systémů a zároveň zachovat stejný výkon. Celková složitost systému byla také snížena – zejména v architektuře E/E a řízení vodních a glykolových okruhů. Lehčí a menší skříň přináší výrobcům další výhody. Kompaktní konstrukce nejen šetří instalační prostor a čas potřebný pro montáž, ale také pomáhá snižovat tepelné a chladicí ztráty – protože může být namontována blíže k kabině, což umožňuje krátké vedení. Vysoký stupeň integrace také snižuje očekávané náklady na údržbu, a tím zvyšuje poměr nákladů a přínosů pro výrobce automobilů.

Vynikající výsledky v testech, připraveno pro trh

ZF testovalo TherMaS v reálných podmínkách. Výsledek? Až o 10 % delší dojezd v zimě a až o 30 % v extrémních podmínkách. Systém bude dostupný ve třech výkonových verzích pro různé typy vozidel a použití. Automobilky už projevily velký zájem a potvrdily připravenost technologie.

Technologie, ocenění, vize – ZF v Česku

ZF se dlouhodobě zaměřuje na vývoj a implementaci moderních technologií nejen pro elektromobilitu a efektivní řízení pohonných systémů. Technologická skupina patří mezi významné technologické firmy v Česku. Působí ve dvanácti lokalitách a zaměstnává přes 3 500 lidí. Oddělení výzkumu a vývoje, který se zaměřuje na špičkové technologie pro elektromobilitu, software, pohonné systémy a další najdete v Plzni, Zlíně, Jablonci nad Nisou a Liberci, zatímco výrobní závody jsou například ve Frýdlantu, Klášterci nad Ohří, Staňkově nebo Staré Boleslavi.

ZF pobočky v Česku

České pobočky ZF pravidelně získávají prestižní ocenění Zaměstnavatel roku, kdy letos pobočka ZF v Plzni obhájila 1. místo v Plzeňském kraji a pobočka ZF v Jablonci a Frýdlantu získala 2. místo v Libereckém kraji. Společnost se také pyšní čerstvě získaným oceněním za nejlepší HR projekt – ZF Zdravá Firma. Tyto úspěchy nejsou náhodné – ZF dlouhodobě investuje do vzdělávání, rozvoje talentů a moderního pracovního prostředí. ZF v Česku není jen výrobce – je to inovátor, zaměstnavatel s vizí a partner pro budoucnost mobility. Více na zf.com/cz.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Přemýšlím, pro koho je ta TZ určena. Blb nevydrží číst po třetí stejnou informaci a chytrej zase ty žvásty

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze