Firma ZF představila dvoumotorový elektrický pohon pro malé traktory

Firma ZF představila dvoumotorový elektrický pohon pro malé traktory
Fotografie: John Deere
  • Systém eTerradrive nabízí také pomocné náhony
  • Je vhodný pro traktory a zemědělské stroje s výkonem 60 až 100 kW
  • Systém se skládá ze dvou elektromotorů pro zadní nápravu, dvou měničů a převodovky

Na veletrhu Agritechnica, který se letos konal od 9. do 15. listopadu v německém Hannoveru, se představila firma ZF se s novým typem elektrického pohonu pro menší traktory. Jde o systém eTerradrive, jenž je vhodný pro traktory a zemědělské stroje s výkonem 60 až 100 kW. Systém se skládá ze dvou elektromotorů pro zadní nápravu, dvou měničů a převodovky. Součástí jednotky jsou také pomocné hřídele (PTO), jako je mechanický vývodový hřídel a pracovní hydraulika, a také zvedací mechanismus. Ve většině elektrických traktorů je vznětový motor jednoduše nahrazen elektromotorem a je zkombinován s hydrostatickou převodovkou CVT. U těchto plynule měnitelných převodovek není motor spojen s hnacími nápravami přes ozubená kola, ale přes hydrauliku.

ZF

I když lze takové systémy rychle implementovat, jejich instalace zahrnuje vysokou mechanickou složitost, energetické ztráty a omezenou škálovatelnost. Naproti tomu systém eTerradrive je vybaven dvěma synchronními motory chlazenými olejem pro obě zadní kola a integrovanou planetovou převodovkou. To má zajistit vyšší účinnost, přesné řízení točivého momentu a využití energie podle potřeby. Dále je zde schopnost rekuperace energie a výjimečně kompaktní konstrukce ponechává více prostoru pro ukládání energie, například pro baterii nebo vodíkovou nádrž. Malé rozměry navíc zajišťují maximální flexibilitu pro integraci do různých platforem vozidel. Modulární architektura je vhodná jak pro úzkorozchodná vozidla, tak pro tradiční zemědělské aplikace. Systém navíc disponuje standardními rozhraními, díky čemuž je kompatibilní se současným „traktorovým nářadím“.

Systém má samostatnou elektronickou řídicí jednotku (eDCU), která komunikuje se stávajícími řídicími jednotkami, jako je řídicí jednotka vozidla (VCU). Podle obrázku v galerii systém obsahuje také dva měniče, z nichž jeden napájí elektromotor střídavým proudem. Společnost ZF rovněž uvádí, že v rámci systému byly integrovány různé bezpečnostní funkce, které splňují požadavky na vysoké napětí platné v terénních aplikacích. Dodavatel slibuje, že díky tomu je systém eTerradrive nejen vysoce výkonný, ale také splňuje normy a je připraven na budoucnost. Elektrický traktor s pohonným systémem eTerradrive je navržen tak, aby nabízel stejnou funkčnost jako klasický dieselový traktor. Firma ZF klade důraz na sníženou mechanickou složitost a nižší nároky na údržbu ve srovnání s konvenčními systémy. Energetická účinnost je navíc¨dostatečně vysoká díky rekuperaci a deaktivovatelným pomocným jednotkám. Systém eTerradrive představuje škálovatelnou platformu pro budoucí koncepty vozidel a je kompatibilní se stávajícími rozhraními a bezpečnostními standardy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze