ZF nabídne autonomní řízení třetí úrovně. A další novinky

CES 2022
1
ZF nabídne autonomní řízení třetí úrovně. A další novinky
Fotografie: ZF
  • Společnost ZF se přeorientovává z výrobce hardwaru na dodavatele softwarových řešení
  • Zaměřuje se na vývoj autonomního řízení a elektromobilních systémů

Skoro každý, kdo fandí automobilům, už zřejmě slyšel o převodovkách či dalších komponentech značky ZF. Ostatně zkratka Zahnradfabrik Friedrichshafen odkazuje na ryze strojírenské začátky dříve německé, dnes globální společnosti se 106letou historií. Jenže nástup elektromobility a posun zákaznického vnímání automobilů z ryzího dopravního prostředku v mobilní komunikační, zábavní a pracovní prostor ji donutil po století úspěšného slévání, obrábění a montáží učinit nelehké rozhodnutí. Od vývoje a výroby mechanických dílů se ZF začíná posouvat podobným směrem jako řada dalších tradičních strojírenských gigantů. Místo továren zaujímají vývojové týmy propojené ve virtuálním světě. A hardware začíná nahrazovat zboží s vyšší přidanou hodnotou – software.

Hmatatelným důkazem této snahy je například plně autonomní transportní systém Revo-GT, vyvíjený s americkou společností Oceaneering. Samohybné elektrické klimatizované buňky by se měly pohybovat bez řidiče a skýtat levnou a ekologickou nízkokapacitní veřejnou dopravu. Zatímco hardware je plně v režii Američanů, ZF zodpovídá za funkční, softwarovou stránku.


Spolupráce na implementaci autonomního řízení se ovšem neomezuje jen na Ameriku. ZF intenzivně spolupracuje i s automobilkou Dongfeng, která již loni do svých sériových modelů aplikovala asistenční balíček coAssist, nabízející autonomní řízení úrovně 2+. ZF ovšem nabízí i vyšší systémy. Zlepšený systém coDrive nabízí úroveň 2+ i v dopravních zácpách a na dálnicích, vrcholný coPilot je škálovatelný systém úrovní 2+ až 4 s vysokým výpočetním výkonem a strojním učením. Ten nabízí řízení bez držení volantu, samočinné změny pruhů a předjíždění, automatické zajíždění do garáží či volbu trasy. Jeho použití už oznámila nová vietnamská automobilka VinFast.

A v neposlední řadě se ZF pochlubilo akvizicí významného výrobce komponentů pro užitková vozidla Wabco. Ten byl integrován do nově vytvořené divize Commercial Vehicle Solutions, která má ambice stát se čelním dodavatelem technologií a systémů pro automatizované řízení a pokročilou bezpečnost i v této oblasti. Zaměřit se chce nejen na silniční dopravu, ale i traktory, manipulační techniku a důlní mechanismy.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
No tak jasné...výrobce převodovek asi v budoucnu moc nepofrčí. Ale už vidím, jak se takovej gigant změní na software firmu. Joo chtěl by to asi každej, ale kde je brát, kluky programerský.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze