ZF přemění naftový kamion na hybrid. Během pěti minut

IAA Hannover 2024
1
ZF přemění naftový kamion na hybrid. Během pěti minut
Fotografie: ZF
  • Společnost ZF představila v Hannoveru svou technologii TrailTrax
  • Ta mění nákladní návěsy na aktivní hnací vozidla
  • Úspora paliva může činit až 40 %

Myšlenka využití přívěsu či návěsu v nákladní dopravě jako hnacího vozidla je stará přes sto let. Ostatně Ferdinand Porsche sestrojil dvoucestnou armádní soupravu Landwehr-Zug, tvořenou generátorovým vozem a až deseti přívěsy, z nichž každý poháněl samostatný elektromotor, už v roce 1909. A nyní se podobná myšlenka, byť v pozměněné a značně zdokonalené podobě, vrací na silnice díky společnosti ZF. Ta totiž vyvinula technologii TrailTrax, s jejíž pomocí lze nákladní soupravu, tvořenou běžným naftovým sedlovým tahačem a návěsem, snadno a rychle změnit v hybrid. Celé soustrojí, tvořené trakční baterií, řídicí elektronikou a elektrifikovanou nápravou AxTrax 2, se totiž veze na návěsu a funguje zcela autonomně. V čele soupravy navíc nemusí být nutně naftový tahač.

Přídavný elektromotor o výkonu 210 kW slouží při dlouhých sjezdech jako generátor, který šetří brzdy soupravy a přeměňuje část kinetické energie na elektrickou, která se ukládá v baterii. Odtamtud je opět čerpána v situacích, kdy je vyžadována trakční podpora soupravy, tedy typicky ve stoupáních či při rozjezdech. Efektem má být až 16% úspora paliva a emisí CO2, systém lze ovšem sestavit i jako plug-in hybrid s možností statického dobíjení, a pak úspory povyskočí až na 40 %.

Systém TrailTrax, který už adoptovali někteří přední výrobci návěsů, například Kässbohrer či Krone Trailer, se představil na veletrhu IAA Hannover 2024 ve funkční podobě, zabudovaný do hned několika návěsů. Zahájení jejich praktických testů se očekává napřesrok v rámci projektu EU ZEFES (Zero Emissions flexible vehicle platforms with modular powertrains serving the long-haul Freight Eco System). Při nich se také ukáže, zda jsou deklarované úspory dosažitelné v praxi.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
Vojtěch Kulčar
Otázka je jak to ovlivní v celkovém důsledku užitnou nosnost. Kvůli přidané hmotnosti bude možno naložit méně materiálu ( aby se splňovalo zatížení na nápravu)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze