😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

ZF představilo stavebnici pro snadnou elektrifikaci kamionů

IAA Hannover 2022
ZF představilo stavebnici pro snadnou elektrifikaci kamionů
Fotografie: ZF
  • Subdodavatelé se připravují na hromadný vzestup elektrických užitkových vozidel
  • Německá firma ZF kromě známých převodovek vyvíjí i komponenty pro bezemisní těžkou dopravu
  • Na IAA představila novou generaci integrovaného elektrického pohonu pro kategorii do 44 tun

Vyrábět elektrické kamiony znamená maximálně je unifikovat s těmi spalovacími, protože vyráběné objemy nejsou takové, aby dávalo smysl budovat separátní výrobní linky. Subdodavatelé jsou s tímto trendem srozuměni a navrhují taková řešení, která tento proces maximálně zjednoduší. Firma ZF, působící i v Česku, na veletrhu IAA Hannover 2022 představila druhou a podstatně vylepšenou generaci integrovaného pohonu CeTrax 2. Ta je navržena tak, aby rozměrově i montážně snadno nahradila spalovací motor s převodovkou a s trochou nadsázky do ní stačí jen přivést dráty od baterie.

Vše potřebné, tedy dva výkonné elektromotory s olejovým chlazením, dva SiC 800V měniče a také třístupňovou převodovku pro řazení pod zátěží, totiž integruje do jediného celku, který je svou celkovou hmotností 385 kg pouhým zlomkem toho, kolik váží typický spalovací motor s převodovkou (cca 1,5 tuny) a částečně kompenzuje hmotnost trakčních baterií (typicky 2,5–3 tuny). Rovněž svou účinností až 96 % svůj spalovací protějšek dalece převyšuje. Poskytuje jmenovitý výkon 490 k a nejvyšší točivý moment na výstupu 24 700 Nm. Řazení je plně automatické, řízené elektronikou a prováděné elektrickým aktuátory. Modul CeTrax 2 by se měl do výroby dostat v roce 2023.

ZF CeTrax 2
Integrovaný pohonný modul CeTrax 2 s výkonem 490 k a 24 700 Nm nabízí díky třístupňové převodovce efektivitu v širokém rozsahu rychlostí

Pohonem ale elektrifikace kamionu nekončí. Na elektrický pohon je třeba převést i další systémy. Typickým příkladem je posilovač řízení, dosud většinou hydraulický. ZF vyvinulo jeho elektrickou alternativu, jakou známe z osobních aut už desítky let. Ta dokáže fungovat s napětím 24 i 48 V, nabídne až 8 000 Nm a podporuje integraci moderních bezpečnostních asistentů ADAS. Připraveno je rovněž na řízení po drátě bez mechanické vazby mezi volantem a koly plus autonomní řízení páté (nejvyšší) úrovně. Systém je samozřejmě škálovatelný a přizpůsobitelný konkrétním aplikacím.

ZF EPS
Elektrický posilovač řízení EPS podporuje současné i budoucí bezpečnostní i komfortní funkce. Je rovněž připraven na plně autonomní jízdu

Do třetice ZF přidává elektrický systém eWorX nahrazující vývod z konvenční převodovky pro pohon vedlejších zařízení, například hydraulických čerpadel či nejrůznějších pohyblivých či rotujících prvků. Ten přináší další mechanické zjednodušení, zefektivnění a také ztišení používání pomocných pohonů. Výhodou je, že jej lze na vozidle umístit podle potřeby, není totiž na rozdíl od konvenčního vývodového hřídele s pohonným řetězcem nijak mechanicky provázán.

ZF eWorX
Elektrická náhrada vývodového hřídele převodovky dokáže pohánět pomocná zařízení tišeji, efektivněji a decentralizovaně
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze