ZF představilo stavebnici pro snadnou elektrifikaci kamionů

IAA Hannover 2022
ZF představilo stavebnici pro snadnou elektrifikaci kamionů
Fotografie: ZF
  • Subdodavatelé se připravují na hromadný vzestup elektrických užitkových vozidel
  • Německá firma ZF kromě známých převodovek vyvíjí i komponenty pro bezemisní těžkou dopravu
  • Na IAA představila novou generaci integrovaného elektrického pohonu pro kategorii do 44 tun

Vyrábět elektrické kamiony znamená maximálně je unifikovat s těmi spalovacími, protože vyráběné objemy nejsou takové, aby dávalo smysl budovat separátní výrobní linky. Subdodavatelé jsou s tímto trendem srozuměni a navrhují taková řešení, která tento proces maximálně zjednoduší. Firma ZF, působící i v Česku, na veletrhu IAA Hannover 2022 představila druhou a podstatně vylepšenou generaci integrovaného pohonu CeTrax 2. Ta je navržena tak, aby rozměrově i montážně snadno nahradila spalovací motor s převodovkou a s trochou nadsázky do ní stačí jen přivést dráty od baterie.

Vše potřebné, tedy dva výkonné elektromotory s olejovým chlazením, dva SiC 800V měniče a také třístupňovou převodovku pro řazení pod zátěží, totiž integruje do jediného celku, který je svou celkovou hmotností 385 kg pouhým zlomkem toho, kolik váží typický spalovací motor s převodovkou (cca 1,5 tuny) a částečně kompenzuje hmotnost trakčních baterií (typicky 2,5–3 tuny). Rovněž svou účinností až 96 % svůj spalovací protějšek dalece převyšuje. Poskytuje jmenovitý výkon 490 k a nejvyšší točivý moment na výstupu 24 700 Nm. Řazení je plně automatické, řízené elektronikou a prováděné elektrickým aktuátory. Modul CeTrax 2 by se měl do výroby dostat v roce 2023.

ZF CeTrax 2
Integrovaný pohonný modul CeTrax 2 s výkonem 490 k a 24 700 Nm nabízí díky třístupňové převodovce efektivitu v širokém rozsahu rychlostí

Pohonem ale elektrifikace kamionu nekončí. Na elektrický pohon je třeba převést i další systémy. Typickým příkladem je posilovač řízení, dosud většinou hydraulický. ZF vyvinulo jeho elektrickou alternativu, jakou známe z osobních aut už desítky let. Ta dokáže fungovat s napětím 24 i 48 V, nabídne až 8 000 Nm a podporuje integraci moderních bezpečnostních asistentů ADAS. Připraveno je rovněž na řízení po drátě bez mechanické vazby mezi volantem a koly plus autonomní řízení páté (nejvyšší) úrovně. Systém je samozřejmě škálovatelný a přizpůsobitelný konkrétním aplikacím.

ZF EPS
Elektrický posilovač řízení EPS podporuje současné i budoucí bezpečnostní i komfortní funkce. Je rovněž připraven na plně autonomní jízdu

Do třetice ZF přidává elektrický systém eWorX nahrazující vývod z konvenční převodovky pro pohon vedlejších zařízení, například hydraulických čerpadel či nejrůznějších pohyblivých či rotujících prvků. Ten přináší další mechanické zjednodušení, zefektivnění a také ztišení používání pomocných pohonů. Výhodou je, že jej lze na vozidle umístit podle potřeby, není totiž na rozdíl od konvenčního vývodového hřídele s pohonným řetězcem nijak mechanicky provázán.

ZF eWorX
Elektrická náhrada vývodového hřídele převodovky dokáže pohánět pomocná zařízení tišeji, efektivněji a decentralizovaně
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze