Společnost ZF se v současné době orientuje na rychle rostoucí čínský trh. Právě pro něj primárně představila na letošním šanghajském autosalonu technologii propojeného podvozku, připraveného spolupracovat ostatními systémy samočinného, neboli autonomního řízení. To bude ovládat směr, zrychlování i zpomalování automobilu výhradně elektricky, čímž odpadne veškerá mechanická vazba mezi řidičem a koly, jak jsme zvyklí u současných aut. Na podobném principu se dnes už běžně používá elektronické řízení plynu a brzdy, první auta na trhu přicházejí i s ryze elektrickým řízením. Pro autonomní vozidla je to však jediná schůdná cesta, jak elektronice umožnit efektivně a s minimálním zpožděním ovládat jízdu automobilu.
Novinka, nazvaný prostě Chassis 2.0, což bychom mohli přeložit jako Podvozek 2.0, je odpovědí na tři největší megatrendy v automobilovém průmyslu. Těmi jsou elektrifikace, softwarově definovaná vozidla a autonomní jízda. Ty bez úplně nového pojetí konstrukce automobilu implementovat nelze, proto ZF vytvořila nový koncept pojezdu auta, jehož řízení, brzdy a případně i adaptivní tlumiče fungují zcela samostatně díky softwaru cubiX. Ten účinně propojuje současné ovládání všech jmenovaných prvků s minimálním zpožděním a zároveň je schopen snadné a bezproblémové integrace do softwarového celku autonomního vozidla.
Plně škálovatelný systém má velkou výhodu, protože ZF je zároveň i výrobcem všech souvisejících podvozkových komponentů. Integrace hardwaru a softwaru je proto hladká a nemusí řešit odchylky od standardů či kvalitativní výkyvy subdodávek. Protože projekt vznikl především pro čínské zákazníky, jejich potřebám a požadavkům byly plně přizpůsobeny vývojové i výrobní procesy. Ty jsou plně připravené vyhovět tamějšímu vysokému tempu vývoje a přípravy výroby nových automobilů. S ním má společnost ZF už bohaté zkušenosti, protože dodává například nejnovější generaci „řízení po drátě“ auotmobilce Nio pro model ET9 a letos podepsala kontrakt na dodávku pěti milionů ryze elektromechanických „brzd po drátě“ přední světové automobilce.
Technologie aktivního podvozku Chassis 2.0 obstarává nejen samotný přenos povelů od řídicího počítače k podvozku a zpět, ale stará se i o kvalitní a bezpečnou jízdu. Soustava snímačů poskytuje velmi přesné informace nejen o samotné rychlosti a směru pohybu, ale i o míře akcelerace a pohybech jednotlivých podvozkových dílů. Součástí je systém aktivního odpružení sMOTION, který dokáže například aktivně předcházet naklánění karoserie či přetáčivému smyku. Pomáhá k tomu systém adaptivních tlumičů ZF CDC s plynule nastavitelnou charakteristikou. Jediný podvozek dokáže nabídnout jak sportovní tuhost, tak komfortní plavnost. V každém hydraulickém tlumiči jsou dva elektricky ovládané externí ventily, plynule regulující průtok oleje kolem pístu každým směrem zvlášť. Tím je umožněno separátně nastavit požadovanou kompresi i expanzi tlumiče. Systémem sMOTION jsou například částečně vybaveny nové modely Porsche Panamera a Taycan spolu se vzduchovým pružením Porsche Active Ride. Velký zájem o něj mají i čínské automobilky.
Firma ZF je největším světovým dodavatelem podvozkových technologií. Zájemcům dodává i jednotlivé části ovládání „po drátě“ zvlášť, i v současných automobilech se proto lze čím dál častěji setkat s čistě elektronickým ovládáním brzd či dokonce řízení. A pochopitelně i s adaptivními podvozky, měnícími charakteristiku tlumení a případně i pružení podle potřeby či podle chuti řidiče. Propojený podvozek ZF Chassis 2.0 jde vstříc blízké budoucnosti, kdy prudce vzroste poptávka po komponentech samočinného řízení automobilu. A ZF ji nabízí už dnes.