Analýza Future of the Last Mile Ecosystem odhalila, že faktory, jako je stěhování lidí do měst, nákupy potravin online nebo zvyšující se poptávka po službách rychlého doručování povedou do roku 2030 k nárůstu zájmu o kurýrní služby v centrech měst o 78 %. Úzce s tím však souvisí vzrůst emisí CO2 ve stovce největších městech světa až o 30 %. Jedním z řešení je podle autorů doručování ve městech pomocí elektrických dodávek a elektrokol.
Kvůli růstu poptávky po rychlém doručení v centrech měst se má do roku 2030 zvýšit množství doručovacích vozidel až o 36 %. V případě, že by šlo o vozy se spalovacími motory, znamenalo by to nejen větší zácpy (v těch mají podle studie obyvatelé měst do roku 2030 strávit v průměru o 11 minut denně déle), ale také k většímu množství emisí. A právě to by mohla vyřešit elektrokola a elektromobily. „České firmy podíl užitkových vozidel na alternativní pohony zvyšují. Podle aktuálního průzkumu Arval Mobility Observatory 2024 využívá 7 % firem u svých dodávek alespoň jednu z variant alternativních pohonů, tedy plně elektrická vozidla, nebo dodávky jezdící na vodíkové palivové články a 11 % firem o užitkových vozidlech s těmito pohony uvažuje v následujících třech letech. Pozice českých firem se letos zlepšila, byť v celoevropském kontextu jsme spíše ve spodních příčkách žebříčku,“ konstatuje šéf konzultant a odborník na elektromobilitu společnosti Arval CZ Tomáš Kadeřábek.
V zavádění elektromobility obecně je minimálně v Evropě na špičce Norsko (u nás narůstá počet elektrických dodávek, ale stále zaostáváme za EU), nepřekvapivě tak vede i otázce využívání elektrických a vodíkových dodávek. Průzkum Arval Mobility Observatory 2024 konkrétně ukazuje, že už 34 % dotazovaných firem z Norska jednu z těchto technologií ve flotile užitkových vozidel využívá a dalších 30 % o tom uvažuje v příštích třech letech. Průzkum přitom dále odhaluje, že právě využívání elektrických užitkových vozidel by mohlo vést ke snížení emisí CO2 ve městech o 16 až 24 %.
České firmy chtějí s „čistými“ dodávkami hlavně ušetřit za provoz.
Podle průzkumu Arvalu chtějí firmy v Česku s dodávkami na elektřinu či vodík hlavně ušetřit za provoz svých vozových parků. Uvedla to takřka polovina dotazovaných společností, které o těchto vozidlech uvažují. „České firmy chtějí „čisté“ dodávky kvůli provozním úsporám stále více. Jako nejsilnější argument pro jejich pořízení to uvedlo 47 % dotazovaných firem. Dalším důvodem k pořízení jsou pak požadavky na ESG a image společnosti. Naopak překážkou je stále vysoká pořizovací cena těchto vozidel či firemní prostory, které nejsou vybavené dobíjecími stanicemi. Firmám proto poskytujeme při přechodu na čistou mobilitu poradenství a řešíme s nimi, jaké složení vozového parku pro ně dává v tuto chvíli smysl a kam by se mohlo vyvinout například v horizontu 5 let,“ upřesňuje Kadeřábek z Arvalu.
Jak ale uvádí například společnost foodora, nárůst poptávky po rychlém doručení, se kterým mohou být spojené zvýšené emise, začínají řešit i samotné doručovací služby. „Elektromobilitu a udržitelnost podporujeme dlouhodobě. Vysoce efektivní jsou pro krátké trasy kola, na kterých se kurýři vyhnou dopravním zácpám a zároveň nezatěžují dopravu a neznečišťují ovzduší. Z plně elektrických dopravních prostředků naši partnerští kurýři nejčastěji využívají elektroskútry. Náklady na jejich pořízení jsou nižší než u elektromobilu a jsou také rychleji nabité a připravené k provozu. Spolupracujeme s řadou partnerů, kteří prodávají či pronajímají elektrokola a elektrické skútry za zvýhodněné ceny, které poskytují našim partnerským kurýrům,“ říká Richard Dirbák, šéf logistiky společnosti foodora.