Narůstá počet elektrických dodávek v Česku, ale stále zaostáváme za EU

Narůstá počet elektrických dodávek v Česku, ale stále zaostáváme za EU
Fotografie: Ford
  • Elektrická lehká užitková vozidla zažívají v EU a ČR boom
  • Počet registrací narostl v EU o 57 %, v ČR dokonce o 97 %
  • Podpora elektromobility od MPO dosahuje 1,95 mld. Kč

Evropský trh s elektrickými lehkými užitkovými vozidly (LUV) zažívá výrazný nárůst. V roce 2023 bylo v Evropské unii (EU) registrováno 108 297 nových elektrických LUV, což představuje 57% meziroční nárůst. Tento trend zaznamenaný Centrem dopravního výzkumu naznačuje zásadní změnu v preferencích spotřebitelů a přístupu firem k udržitelnosti. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu vysvětluje: „Největšími trhy s elektrickými lehkými užitkovými vozidly byly v roce 2023 Francie (30 277), Německo (20 798), Španělsko (9 983), Nizozemsko (9 971) a Švédsko (8 667), nejvyššího tržního podílu těchto vozidel dosáhlo Švédsko (19,8 %), Finsko (14,5 %) a Nizozemsko (14,4 %). V České republice bylo loni registrováno 392 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, v ostatních zemích V4 pak v Polsku 2 450, v Maďarsku 674 a na Slovensku 258. V podílu elektrických lehkých užitkových vozidel byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi Visegrádské čtyřky“. Česká republika, ačkoliv zaostává za evropskými lídry, jako jsou Francie, Německo a Španělsko, zažívá výrazný růst v segmentu elektrických LUV, což signalizuje potenciál pro další rozvoj v této oblasti. Kadula dodává: „K 31. prosinci 2023 bylo v České republice v provozu téměř 1 400 bateriových elektrických LUV kategorie N1, přičemž nejvíce z nich bylo registrováno v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji.

Významným aspektem tohoto trendu je přechod od tradičních naftových motorizací. V roce 2023 naftové motorizace stále vedly s 1,2 milionem registrovaných vozidel, ale jejich tržní podíl se snížil z 85,7 % na 82,6 %. Elektrická LUV naopak zaznamenala nárůst na 7,4 % trhu oproti 5,4 % v roce 2022. Libor Beneš, Country Manager Ford Česká republika, poskytuje vhled do strategie jednoho z předních výrobců: „V segmentu elektrických LUV měl Ford v loňském roce zastoupení pouze v podobě elektrické dodávky E-Transit, která bezkonkurenčně vévodí registracím dvoutunových elektrických dodávek v ČR i v Evropě, takže celkové druhé místo na našem trhu považujeme z tohoto pohledu za úspěch. Našimi zákazníky se loni stala např. DHL či Všeobecná fakultní nemocnice v Praze. Nabídka užitkových vozů Ford právě prochází generační obměnou a v roce 2024 spustíme prodej dalších dvou elektrických modelů – elektrické verze nejpopulárnější evropské 1t dodávky E-Transit Custom a kompaktní dodávky E-Transit Courier. Naše ambice jsou tedy pro letošní rok i roky následující samozřejmě mnohem vyšší, již nyní z kraje roku se nám na poli elektrických LUV úspěšně daří oslovovat, jak menší, tak strategické fleetové partnery.“

Pohon LUV ČR EU Δ
Nafta 91,4 % 82,6 % +8,8 %
Benzín 6,4 % 6,3 % +0,1 %
Elektro 1,7 % 7,4 % -5,7 %
Ostatní 0,5 % 1,4 % -0,9 %
Hybridy 0,0 % 2,3 % -2,3 %

Vládní podpora LUV je zabezpečena prostřednictvím programu „Záruka Elektromobilita“ od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Tato výzva, která je součástí Národního plánu obnovy, alokovala 1,95 miliardy korun na podporu nákupu elektromobilů a výstavbu dobíjecích stanic. Kromě osobních automobilů kategorie M1 jsou podporovány i lehká užitková vozidla kategorií N1 a N2 do 4,25 tuny, s maximálním příspěvkem 200 tisíc Kč pro kategorii M1 a až do 300 tisíc Kč pro vozidla kategorie N2. Tato finanční podpora je zásadní pro stimulaci elektromobility v ČR a spolu s rostoucím zájmem o udržitelnou dopravu, zvyšující se nabídkou od výrobců a technologickým pokrokem v oblasti baterií a dobíjecí infrastruktury signalizuje, že trh s elektrickými LUV v EU i v ČR se v roce 2023 nacházel na přelomovém bodě a směřuje k elektrické budoucnosti v sektoru lehkých užitkových vozidel.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze