Evropský trh s bateriovými elektromobily pokračuje v rychlém růstu. Od ledna do října letošního roku bylo v zemích Evropské unie zaregistrováno 1 473 447 nových elektromobilů, tedy o 301 tisíc více než loni. Meziroční růst tak dosáhl 25,7 %, jak ukazují aktuální data portálu cistadoprava.cz vycházející ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Celkový trh s osobními automobily v EU mírně rostl – za deset měsíců roku 2025 bylo registrováno 8,97 milionu vozidel (+1,4 %). Dva velké trhy zaznamenaly pokles (Francie -5,4 %, Itálie -2,6 %), zatímco Německo rostlo mírně (+0,5 %) a Španělsko výrazněji (+14,9 %). Česká republika meziročně posílila o 6,6 %.
Z hlediska typů pohonu kralují i nadále hybridní vozy bez dobíjení (HEV) s podílem 34,6 % (+15,6 %). Na druhém místě jsou benzinové vozy (27,4 %), jejichž registrace však meziročně dramaticky ubraly o 18,3 %. Elektromobily posílily na 16,4% podíl, čímž upevnily pozici třetí nejčastější volby evropských zákazníků. Zajímavý růst hlásí i plug-in hybridy, které dosáhly 9,1% podílu (+32,4 %). Diesel pak pokračuje v propadu – tvoří jen 9,2 % trhu a meziročně klesl o 24,5 %.
Česká republika patří v letošním roce k rychleji rostoucím trhům. Registrace elektromobilů vzrostly o 31,8 % – z loňských 8 685 na 11 444 vozidel. Přestože jde o nejrychlejší tempo za několik let, jejich tržní podíl je stále relativně nízký: 5,6 % oproti 16,4 % v celé EU. V rámci zemí V4 má vyšší podíl Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,4 %). Slovensko zůstává pod Českem s 4,5 %. Tradičními evropskými lídry jsou se značným náskokem Dánsko (66,5 %), Finsko (35,7 %), Švédsko (35,5 %), Nizozemsko (35,4 %) a Belgie (33,7 %).
„Vedle nových vozidel, jejichž podíl na trhu vzrostl z loňských 4,5 % na 5,6 %, stojí za pozornost také situace na trhu ojetin. Dovážené ojeté bateriové elektromobily si připsaly ještě o něco vyšší tržní podíl – 5,7 %, což je výrazný nárůst oproti 2,6 % v minulém roce. Růst poptávky po ojetých vozidlech je přirozený: jejich ceny jsou pro kupující čím dál atraktivnější, nabídka roste a přispívá k tomu i postupně hustší a rychlejší síť veřejných dobíjecích bodů,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. „Slábnutí dynamiky primárního trhu, na které jsme dlouhodobě upozorňovali, souvisí zejména s nerovnoměrností registrací v roce 2024, ovlivněnou hlavně dotacemi. Přesto bylo za prvních deset měsíců evidováno více nových osobních elektromobilů (11 444) než za celý předchozí rok (10 933),“ doplňuje.

