Na konci července bylo v ČR v provozu celkem 2 176 dobíjecích stanic

Na konci července bylo v ČR v provozu celkem 2 176 dobíjecích stanic
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V ČR neustále roste počet dobíjecích stanic
  • Za půl roku přibylo 265 dobíjecích stanic s 471 dobíjecími body
  • Ministerstvo dopravy hodlá podpořit výstavbu dotací v hodnotě až 6 mld. Kč

Na začátku června jsme vás informovali o tom, jak je podle dat poskytnutých Lukášem Kadulou z Centra dopravního výzkumu hustá dobíjecí síť v ČR. Čísla hovořila jasně, počet dobíjecích stanic roste a výstavba se neustále zrychluje. Na konci roku 2022 bylo evidováno celkem 1 911 dobíjecích stanic s celkovým počtem 3 580 dobíjecích bodů. Nejnovější data opět poskytnutá Lukášem Kadulou ukazují, že k 31. 7. 2023 je celkem v provozu 2 176 dobíjecích stanic se 4 051 dobíjecími body. Nehledě na to, že za tři roky bude platit nařízení EU týkající se hustoty dobíjecí sítě, o čemž jsme psali na konci července, máme parádně našlápnuto jej s předstihem splnit. Během půl roku přibylo celkem 265 dobíjecích stanic s celkem 471 dobíjecími body.

Výstavba veřejné infastruktury bude nabírat ještě větší obrátky, jelikož bude podpořena dotačním programem Ministerstva dopravy ČR. Cílem je dostat dobíjecí stanice i do odlehlých míst, kde doposud není žádná nabíjecí stanice. Celkem bude připraveno až 6 miliard korun. Podle Tomáše Kadeřábka ze společnosti Arval je veřejná dobíjecí síť v ČR dostatečná, jelikož počet dobíjecích bodů dostatečně převyšuje počet elektromobilů. Celkově máme jeden z nejvyšších podílů rychlodobíjecích stanic ku celkovému počtu stanic.

V roce 2030 by mohlo podle Národního akčního plánu jezdit na českých silnicích až 500 tisíc aut s elektrickým pohonem, avšak otázkou je, jak k tomu přistoupí Češi. Česká republika i přes rostoucí počet nově registrovaných elektromobilů zaostává za evropským průměrem. Podle Tomáše Kadeřábka kvůli absenci dotační podpory pro fyzické osoby. Kromě chybějících dotací je podle předsedy Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromíra Végra na vině také povaha Čechů, kteří se typicky bojí něčeho nového a nevyzkoušeného. Řešením by podle Tomáše Kadeřábka bylo využití operativního leasingu pro domácnosti, čímž by se odstranil problém vysoké pořizovací ceny. Nyní jej využívají hlavně firmy, ale podle dostupných dat České leasingové a finanční asociace podíl financovaných automobilů z operativní leasingu u domácnosti stoupl v loňském roce z 13,4 % na 23 %.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze