Registrace nových osobních elektromobilů během prvního kvartálu v Česku meziročně poklesly o 1,8 %. Během prvních třech měsíců roku 2024 bylo v České republice zaregistrováno 1 350 nových bateriových elektrických vozidel (BEV), což zahrnuje 1 293 osobních (kategorie M1), 55 lehkých užitkových (kategorie N1) a 2 nákladní vozidla (kategorie N2 a N3). Tyto údaje poskytl web Čistá doprava na základě informací od Svazu dovozců automobilů a Ministerstva dopravy. Nejčastěji registrovaným BEV v kategorii M1 byla samozřejmě Tesla (325 vozidel), kterou následovala na druhém místě domácí automobilka Škoda (218). První trojici uzavírala automobilka Hyundai (127). Mimo stupně vítězů se na čtvrtém umístil Volkswagen (87). Do první pětky nejčastěji registrovaných se dostalo ještě BMW (86). V kategorii N1 obsadil první pozici Nissan (12), druhá náležela Fordu (9) a třetí připadla automobilce Opel (8). Do první pětky se dostal Renault (5) a Nextem (4). V neposlední řadě se do žebříčku registrací probojovaly i nákladní automobily spadající do kategorie N1 a N2, kde se umístila jednoznačně automobilka Volvo s celkem dvěma registrovanými nákladními vozidly.
Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu (CDV) komentuje počty registrací: „Během prvního kvartálu bylo v Česku registrováno 1 293 nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 1,8 % méně, což představuje podíl 2,2 %. Nových osobních plug-in hybridních vozidel bylo registrováno 1 388, meziročně o 8,4 % více, tržní podíl dosáhl 2,4 %. Vozidlo s vodíkovým palivovým článkem nebylo registrováno ani jedno. Z pohledu značek zaregistrovala nejvíce osobních BEV Tesla, Škoda, Hyundai, Volkswagen a BMW, z pohledu konkrétních modelů pak Škoda Enyaq (218), Tesla Model Y (170), Tesla Model 3 (142), Hyundai Kona (82) a Volkswagen ID.7 (47). Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu ELEKTROMOBILITA, který má podpořit obnovu a modernizaci vozidlového parku uvedených subjektů jež plánují pořízení vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon a dobíjecí stanice. Výše finančního příspěvku se odvíjí od kategorie vozidla a může dosahovat až 300 tisíc Kč na vozidlo, příjem žádostí byl spuštěn 18. března 2024.“ Podrobnosti o poskytnutí dotace jsou dostupné na webových stránkách Národní rozvojové banky
Z pohledu vyšších pater bude lepší si energii vyrobit v EU, ne ji dovážet z Blízkého východu nebo Ruska. A nutně potřebujeme tyhle technologie vyvynout v Evropě, jinak budeme zase závsilý na Číně. Děsí mě, kolik % dílů je z Číny, byť se auto finálně smontuje třeba v Německu, Francii či u nás doma. * Poku se nepletu, tak i víčko, kterým se nalévá olej do motoru, s logem škodovky, se dováží v kontejneru z Číny. Taková je realita.