Výroba vozů na CNG v ČR končí. Budoucnost patří elektromobilům

14
Výroba vozů na CNG v ČR končí. Budoucnost patří elektromobilům
Fotografie: Škoda Auto
  • Za 1. pololetí roku bylo registrováno jen 459 vozidel na CNG
  • V registru je nyní 30 059 vozidel na CNG, z toho 22 986 osobních vozidel
  • Nejvíce zastoupenou značkou je Škoda Auto a model Octavia G-Tec

Vývoj je neúprosný, to platí v každém odvětví, stejně tak i v motorismu. Není to tak dávno, co si Češi zvykli na to, že kromě automobilů využívajících k pohonu tradiční pohonné hmoty jako je nafta, benzín či LPG je možné jezdit také na stlačený zemní plyn (CNG). Sériová výroba vozů na CNG pak logicky s rostoucí oblibou plynule nahradila výrobu vozů na LPG. V České republice je podle dat Čistá doprava registrováno celkem 30 059 vozidel na CNG. Z toho v kategorii M1 označující osobní automobily je registrováno celkem 22 986 vozidel. Z pohledu zastoupení jednotlivých automobilek je v této kategorii dominantní domácí Škoda s celkem 11 309 registrovanými vozidly v procentuálním vyjádření 49,21 %. V závěsu za ní je Volkswagen s celkem 7 730 registrovanými vozidly (33,75 %). Bronzová příčka patří značce Opel s celkem 1 238 kusy registrovaných vozidel (5,36 %).

Za první pololetí roku se počet registrovaných vozidel zvýšil jen nepatrně, a to přesněji o 459 vozidel, což je v podstatě nejméně za posledních 10 let. Nejvíce registrovaných osobních vozidel na CNG bylo v roce 2017 (3 436). Následující roky počet registrovaných vozidel klesal. Velkou zásluhu na popularizaci tohoto pohonu měl v České republice koncern Volkswagen, jehož značky tento segment s 87% zastoupením ovládly. Mezi nejpopulárnější vozidlo na CNG patřila Škoda Octavia G-Tec. Celkově bylo registrováno 10 559 Octavií G-Tec. Výrazně méně bylo registrováno Volkswagenů Golf na CNG, jejichž počet registrací dosahoval pouze 1 442. Podobný počet registrací mělo Citigo, konkrétně 1 263 registrovaných vozů.

Vozidla s pohonem na CNG byla často využívána firmami jako služební a není divu, jelikož se jedná o ekologicky šetrné palivo s nízkými emisemi. Celkově jich firmy registrovaly 11 957, tj. 52 % z celkového počtu registrovaných osobních vozidel na CNG. Ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič komentuje situaci kolem aut na CNG slovy: „Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. Jednou z věcí, která nepochybně ovlivnila vyšší zájem, byly poměrně hojně uplatňované zákazy vjezdu do podzemních garáží, které nemalou část zákazníků od pořízení těchto vozidel odradily. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv CNG poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať již bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací.

O konci výroby vozů na CNG se rozhodla automobilka Škoda Auto na konci loňského roku, kdy ze svého ceníku vyřadila modely Scala a Kamiq. Zůstávala stále Octavia, kteou nyní už také nelze objednat. Automobilka se rozhodla utlumit prodej a pak úplně i výrobu těchto vozů. Místo toho se zaměřila na výrobu elektromobilů. Podíváme-li se však na podíl registrací vozů na CNG a elektromobilů, zjistíme, že od roku 2020 se zvýšil počet registrovaných elektromobilů oproti vozům na CNG. Každý rok se tento poměr ve prospěch elektromobilů zvyšuje.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Jak je vidět, jezdit výrazně levněji skoro nikoho neoslovilo, tedy v tom problém není.
Martin Kozelka
Dobrý den, v grafu porovnávající počet registrovaných vozů na CNG a elektromobilů jsou uvedená data zahrnující jak nová, tak i ojetá vozidla.
babatko
babatko
neviem ako v CR, ale v SR je asi 20 CNG pump v celej republike.

ak pride po 15 (20) rokoch na rad vymena vsetkych CNG nadrzi v aute, tak auto ide na srotovisko, lebo je to financna samovrazda. tieto ceny su dokonca tajne a nedaju sa ani vyguglit.
vacsina novsich CNG aut ma benzinovu nadrz 10 litrovu, s cim sa da dojst mozno akurat k CNG pumpe.

vymena LPG nadrze po 10r stoji tak 200 eur

k ekologii:
• Pri spálení 1 litra CNG vznikne 1,87 kg CO2
• Pri spálení 1 litra LPG vznikne 1,67 kg CO2
• Pri spálení 1 kg CNG vznikne 2,6 kg CO2 a uvoľní sa 11,7 kWh energie.
• Pri spálení 1 kg LPG vznikne 3 kg CO2 a uvoľní sa 12,8 kWh energie.


Open AI random prepocet:

• Octavia CNG: Priemerná spotreba CNG je 4,4 kg/100 km. Priemerná cena CNG je 0,89 €/kg. Náklady na jazdu na 100 km sú teda 4,4 x 0,89 = 3,92 €.

• Octavia LPG: Priemerná spotreba LPG je 7,5 l/100 km. Priemerná cena LPG je 0,59 €/l. Náklady na jazdu na 100 km sú teda 7,5 x 0,59 = 4,43 €.
Josef L
Josef L
No a až udělají Octavia electric, tak bude mít náklad při domácím nabíjení na Slovensku na 100 km přibližně 3 €, protože u nás máme jednu z nejvyšších cen v EU a jsme vysoko nad průměrem tak je cena za nabíjení více než dvojnásobná.

srovnejto. cz/blog/jake-jsou-ceny-elektriny-v-eu-nejvice-plati-nemci/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze