Vývoj je neúprosný, to platí v každém odvětví, stejně tak i v motorismu. Není to tak dávno, co si Češi zvykli na to, že kromě automobilů využívajících k pohonu tradiční pohonné hmoty jako je nafta, benzín či LPG je možné jezdit také na stlačený zemní plyn (CNG). Sériová výroba vozů na CNG pak logicky s rostoucí oblibou plynule nahradila výrobu vozů na LPG. V České republice je podle dat Čistá doprava registrováno celkem 30 059 vozidel na CNG. Z toho v kategorii M1 označující osobní automobily je registrováno celkem 22 986 vozidel. Z pohledu zastoupení jednotlivých automobilek je v této kategorii dominantní domácí Škoda s celkem 11 309 registrovanými vozidly v procentuálním vyjádření 49,21 %. V závěsu za ní je Volkswagen s celkem 7 730 registrovanými vozidly (33,75 %). Bronzová příčka patří značce Opel s celkem 1 238 kusy registrovaných vozidel (5,36 %).
Za první pololetí roku se počet registrovaných vozidel zvýšil jen nepatrně, a to přesněji o 459 vozidel, což je v podstatě nejméně za posledních 10 let. Nejvíce registrovaných osobních vozidel na CNG bylo v roce 2017 (3 436). Následující roky počet registrovaných vozidel klesal. Velkou zásluhu na popularizaci tohoto pohonu měl v České republice koncern Volkswagen, jehož značky tento segment s 87% zastoupením ovládly. Mezi nejpopulárnější vozidlo na CNG patřila Škoda Octavia G-Tec. Celkově bylo registrováno 10 559 Octavií G-Tec. Výrazně méně bylo registrováno Volkswagenů Golf na CNG, jejichž počet registrací dosahoval pouze 1 442. Podobný počet registrací mělo Citigo, konkrétně 1 263 registrovaných vozů.
Vozidla s pohonem na CNG byla často využívána firmami jako služební a není divu, jelikož se jedná o ekologicky šetrné palivo s nízkými emisemi. Celkově jich firmy registrovaly 11 957, tj. 52 % z celkového počtu registrovaných osobních vozidel na CNG. Ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič komentuje situaci kolem aut na CNG slovy: „Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. Jednou z věcí, která nepochybně ovlivnila vyšší zájem, byly poměrně hojně uplatňované zákazy vjezdu do podzemních garáží, které nemalou část zákazníků od pořízení těchto vozidel odradily. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv CNG poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať již bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací.“
O konci výroby vozů na CNG se rozhodla automobilka Škoda Auto na konci loňského roku, kdy ze svého ceníku vyřadila modely Scala a Kamiq. Zůstávala stále Octavia, kteou nyní už také nelze objednat. Automobilka se rozhodla utlumit prodej a pak úplně i výrobu těchto vozů. Místo toho se zaměřila na výrobu elektromobilů. Podíváme-li se však na podíl registrací vozů na CNG a elektromobilů, zjistíme, že od roku 2020 se zvýšil počet registrovaných elektromobilů oproti vozům na CNG. Každý rok se tento poměr ve prospěch elektromobilů zvyšuje.
ak pride po 15 (20) rokoch na rad vymena vsetkych CNG nadrzi v aute, tak auto ide na srotovisko, lebo je to financna samovrazda. tieto ceny su dokonca tajne a nedaju sa ani vyguglit.
vacsina novsich CNG aut ma benzinovu nadrz 10 litrovu, s cim sa da dojst mozno akurat k CNG pumpe.
vymena LPG nadrze po 10r stoji tak 200 eur
k ekologii:
• Pri spálení 1 litra CNG vznikne 1,87 kg CO2
• Pri spálení 1 litra LPG vznikne 1,67 kg CO2
• Pri spálení 1 kg CNG vznikne 2,6 kg CO2 a uvoľní sa 11,7 kWh energie.
• Pri spálení 1 kg LPG vznikne 3 kg CO2 a uvoľní sa 12,8 kWh energie.
Open AI random prepocet:
• Octavia CNG: Priemerná spotreba CNG je 4,4 kg/100 km. Priemerná cena CNG je 0,89 €/kg. Náklady na jazdu na 100 km sú teda 4,4 x 0,89 = 3,92 €.
• Octavia LPG: Priemerná spotreba LPG je 7,5 l/100 km. Priemerná cena LPG je 0,59 €/l. Náklady na jazdu na 100 km sú teda 7,5 x 0,59 = 4,43 €.
srovnejto. cz/blog/jake-jsou-ceny-elektriny-v-eu-nejvice-plati-nemci/