Český trh s bateriovými elektromobily zažil během prvních pěti měsíců roku 2025 silný vzestup. Meziroční nárůst registrací o 111,7 % představuje nejvyšší tempo růstu v celé Evropské unii. Přestože však počet nově registrovaných vozů dosáhl 5 552, podíl elektromobilů na všech registracích zůstává skromných 5,5 % – to Česko řadí až na 19. místo v EU. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Zatímco evropský průměr činí 15,4 %, v některých zemích už elektromobily vládnou silnicím. Například Dánsko dosáhlo podílu 63,9 %, následované je Nizozemskem a Finskem. I v rámci regionu V4 Česko zatím jen dotahuje – předbíhá ho například Maďarsko (7,2 %).

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřicha Friče stojí za letošním výrazným růstem registrací elektromobilů v Česku kombinace několika faktorů. „Klíčovou roli sehrál loňský dotační program pro firmy, jehož efekty se do registrací promítly se zpožděním. Meziroční nárůst navíc umocňuje skutečnost, že Česko dlouhodobě vychází z nízkého výchozího základu. K vyšším číslům přispívá také širší nabídka cenově dostupnějších modelů a stále silnější tlak na snižování emisí ve firemních flotilách. V neposlední řadě je růst podpořen zlepšující se dostupností veřejné dobíjecí infrastruktury,“ vysvětluje.
„Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přes 46 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, které mají k dispozici více než 6 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů,“ uzavírá ředitel CDV. Mezi nejčastěji registrované BEV patří SUV Škoda Elroq (1 209 ks), následované modelem Enyaq (850 ks) a Tesla Model Y (607 ks).
Ve stejném období bylo v celé EU registrováno přes 700 tisíc elektromobilů, i když celkový trh s novými auty v EU meziročně mírně klesl o 0,6 %. Poklesy zasáhly například Francii a Německo, zatímco Španělsko nebo právě Česko si vedly lépe. Z hlediska pohonných jednotek zůstávají v EU nejčastější volbou zákazníků hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení, která tvořila 35,1 % nových registrací (+19,8 % meziročně). Druhou příčku obsadila benzinová vozidla s podílem 28,6 %, avšak s výrazným poklesem (-20,2 %). Dieselová vozidla pak i nadále ztrácela – s podílem 9,5 % zaznamenala meziroční pokles o 26,6 %. Plug-in hybridní vozy představovaly 8,2 % registrací (+15,0 %).