Zájem o ojeté elektromobily v Česku letí vzhůru. Dalece předstihuje ty nové

11
Zájem o ojeté elektromobily v Česku letí vzhůru. Dalece předstihuje ty nové
Fotografie: Carvago
  • Na platformě Carvago byl v květnu každý pátý prodaný ojetý automobil v Česku čistě na baterie
  • Pořadí prodejnosti jednotlivých modelů je mezi ojetinami zcela jiné, než mezi novými auty
  • Situace na celém trhu s ojetinami je ale zcela jiná

České on-line tržiště s ojetými vozy s mezinárodní působností Carvago se chlubí tím, že má v nabídce milion ojetých vozů. Proto nás zaujala její nečekaně upřímná zpráva o prodejnosti čistě bateriových elektromobilů (BEV) na této platformě, protože jednotlivé informace lze brát do jisté míry jako referenční. V tiskové zprávě jsme se mimo jiné dozvěděli, že v rámci celé Evropy se už nyní prodává 17 % ze všech nabízených ojetin s čistě bateriovým pohonem. To je více, než se v EU prodává nových elektromobilů (podíl za první kvartál 2025 činil 15,2 %) a výrazně více, než za celý rok 2024, kdy jich bylo jen 10 %.

Ještě zajímavější je situace v České republice, kde činil v květnu podíl BEV na celkových prodejích Carvaga dokonce už 20 %. To je přesně desetkrát více, než se prodalo elektromobilů na celém tuzemském trhu s ojetinami. Možná to souvisí s tím, že zatímco v Česku se aktuálně nabízí zhruba 3 500 ojetých BEV, tak Carvago jich má v nabídce z celé Evropy 95 000 a je jasné, jaké typy prodejních kanálů nejvíce přitahují jejich fanoušky. Tato vysoce optimistická čísla také vyvracejí pověst Čechů jako jednoho z nejelektroskeptičtějších národů Evropy, zájem o elektromobily na Carvagu totiž dále strmě roste.

Ze statistik vyplynul i další pozoruhodný fakt; největší překážkou koupě BEV nejsou obecně propírané, praktické nevýhody elektromobilů, ať již skutečné, či domnělé, ale jen a výhradně jejich ceny. Ty se totiž s rostoucím přílivem dostupných ojetin z elektromobilně vyspělých trhů rychle stávají příznivějšími a většina modelů v první desítce nejprodávanějších elektromobilů v Evropě jsou levné, starší modely. Ovšem se dvěma velice zajímavými výjimkami na prvních dvou místech; suverénně neprodávanější je totiž Tesla, ale nikoliv Model Y, jak bychom mohli očekávat, ale Model 3. Ta je totiž výrazně levnější, zejména od doby, kdy se v Nizozemsku začalo nabízet velké množství starších, dostupných exemplářů. Nejvíce se prodávají ty s cenou kolem půl milionu korun.

Ještě mnohem překvapivější je ale druhé místo – Audi e-tron. Ten byl jako nový velmi drahý, takže soudě normální tržní logikou by bylo lze očekávat vysoké ceny i u ojetin. To se ale neděje, naopak už relativně mladý a málo jetý exemplář ve velice dobrém stavu lze koupit překvapivě lacino. Až od třetího místa figurují známé klasiky Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-up!, Volkswagen ID.3 a Smart ForTwo. Na osmém místě ovšem čeká další velké překvapení; Mercedes-Benz eVito. Ten se totiž vyrábí už poměrně dlouho a lze jej ojetý koupit už od zhruba 350 tisíc korun bez DPH. A to je zjevně psychologická hranice, dokazující, že i zde rozhodují hlavně ceny. Deváté a desáté místo v podobě Kie e-Niro a Volkswagenu ID.4 jsou už opět v souladu s očekáváním.

Zajímavá je absence škodovek v top ten, ovšem jen na první pohled. Enyaqy se zatím nevyrábějí tak dlouho a drží si poměrně vysoké ceny, elektrické Citigo se zase vyrábělo jen chvilku a na trhu jich je velmi málo. Zajímavější je to u Hyundaiů, které nabízejí i jako ojeté velmi dobré provozní vlastnosti. Některé modely se ale v žebříčku nevyskytují také proto, že je Carvago z nabídky preventivně vyřazuje. Existuje totiž takzvaný Carvago Blacklist, kde figurují poruchové či jinak problematické modely. Z těch elektrických mezi nimi figurují například straší ročníky Audi e-tron (tady se možná bude skrývat i důvod, proč jsou ty novější tak levné), první generace Nissanu Leaf nebo všechna Porsche Taycan až do loňské modernizace.

Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Já mám Enyaq RS ojetý. Přímo od Škody, v době koupě dva roky stary, ještě tři roky v záruce. Ve výborném stavu, jen baterka 92%, ale cena byla parádní. Užívám si každý kilometr. Nechtěl jsem riskovat nové EV, kdyby náhodou to nebylo to pravé, tak aby ztráta nebyla tak velká. Ale za cenu nového Superbu 1,5TSI s manuálem mít Enyaq RS s lehkou degradací. Nebylo co řešit 😎 Ale nyní jsem tak rozmazlený, že se budou těžko u dalšího auta snižovat nároky. A to už budu chtít nové, max. předváděcí. Jen víc a víc EV 😎
Martin Lacina
Martin Lacina
Jak je videt Ruska propaganda funguje jen v hospode u piva mezi socialne nejslabsi a tedy patrne i nejmene inteligentni skupinou, ktera kupuje ojetiny az z treti ctvrte ruky. Tedy se ta propaganda vlastne uplne miji ucinkem, coz je super.
Martin Novák
Martin Novák
Češi jsou pragmatici, vidí, že pokles cen zánovních EV je výrazně vyšší, než srovnatelné ICE ve stejné třídě. Navíc nabídka ojetin je v zahraničí výrazně větší. Sami jsme kupovali 2-letou ID.4 na Carvagu se 40.000km za 50% ceníkové ceny (byla levnější, než cena srovnatelného Tiguanu). Upřímně jako majitel EV už neřeším dojezd, životnost baterie ale spíš mě trápí vysoká depreciace hodnoty (což je vidět i u ceny operativních leasingů ID.7 vs. Passat) a myslím si, že to je jeden z důvodů, proč nedošlo k rychlejšímu nástupu EV ve firemních flotilách…
Dini Dini
Dini Dini
Jo to chápu, Tesla Model 3 z roku 2022 s najetými 80tis km stojí třeba 700-800tis. Při tom větší a praktičtější Octavia 4 stojí o 100-200míň. A ne nepotřebuju v ní umělou kůži a prosklenou střechu. Ale i to chce jen čas. Až se dostanou na trh Elroqy nové za 900 nebo R5 nebo Scéniky atp., bude už cena podobná.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze