České on-line tržiště s ojetými vozy s mezinárodní působností Carvago se chlubí tím, že má v nabídce milion ojetých vozů. Proto nás zaujala její nečekaně upřímná zpráva o prodejnosti čistě bateriových elektromobilů (BEV) na této platformě, protože jednotlivé informace lze brát do jisté míry jako referenční. V tiskové zprávě jsme se mimo jiné dozvěděli, že v rámci celé Evropy se už nyní prodává 17 % ze všech nabízených ojetin s čistě bateriovým pohonem. To je více, než se v EU prodává nových elektromobilů (podíl za první kvartál 2025 činil 15,2 %) a výrazně více, než za celý rok 2024, kdy jich bylo jen 10 %.
Ještě zajímavější je situace v České republice, kde činil v květnu podíl BEV na celkových prodejích Carvaga dokonce už 20 %. To je přesně desetkrát více, než se prodalo elektromobilů na celém tuzemském trhu s ojetinami. Možná to souvisí s tím, že zatímco v Česku se aktuálně nabízí zhruba 3 500 ojetých BEV, tak Carvago jich má v nabídce z celé Evropy 95 000 a je jasné, jaké typy prodejních kanálů nejvíce přitahují jejich fanoušky. Tato vysoce optimistická čísla také vyvracejí pověst Čechů jako jednoho z nejelektroskeptičtějších národů Evropy, zájem o elektromobily na Carvagu totiž dále strmě roste.
Ze statistik vyplynul i další pozoruhodný fakt; největší překážkou koupě BEV nejsou obecně propírané, praktické nevýhody elektromobilů, ať již skutečné, či domnělé, ale jen a výhradně jejich ceny. Ty se totiž s rostoucím přílivem dostupných ojetin z elektromobilně vyspělých trhů rychle stávají příznivějšími a většina modelů v první desítce nejprodávanějších elektromobilů v Evropě jsou levné, starší modely. Ovšem se dvěma velice zajímavými výjimkami na prvních dvou místech; suverénně neprodávanější je totiž Tesla, ale nikoliv Model Y, jak bychom mohli očekávat, ale Model 3. Ta je totiž výrazně levnější, zejména od doby, kdy se v Nizozemsku začalo nabízet velké množství starších, dostupných exemplářů. Nejvíce se prodávají ty s cenou kolem půl milionu korun.
Ještě mnohem překvapivější je ale druhé místo – Audi e-tron. Ten byl jako nový velmi drahý, takže soudě normální tržní logikou by bylo lze očekávat vysoké ceny i u ojetin. To se ale neděje, naopak už relativně mladý a málo jetý exemplář ve velice dobrém stavu lze koupit překvapivě lacino. Až od třetího místa figurují známé klasiky Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-up!, Volkswagen ID.3 a Smart ForTwo. Na osmém místě ovšem čeká další velké překvapení; Mercedes-Benz eVito. Ten se totiž vyrábí už poměrně dlouho a lze jej ojetý koupit už od zhruba 350 tisíc korun bez DPH. A to je zjevně psychologická hranice, dokazující, že i zde rozhodují hlavně ceny. Deváté a desáté místo v podobě Kie e-Niro a Volkswagenu ID.4 jsou už opět v souladu s očekáváním.
Zajímavá je absence škodovek v top ten, ovšem jen na první pohled. Enyaqy se zatím nevyrábějí tak dlouho a drží si poměrně vysoké ceny, elektrické Citigo se zase vyrábělo jen chvilku a na trhu jich je velmi málo. Zajímavější je to u Hyundaiů, které nabízejí i jako ojeté velmi dobré provozní vlastnosti. Některé modely se ale v žebříčku nevyskytují také proto, že je Carvago z nabídky preventivně vyřazuje. Existuje totiž takzvaný Carvago Blacklist, kde figurují poruchové či jinak problematické modely. Z těch elektrických mezi nimi figurují například straší ročníky Audi e-tron (tady se možná bude skrývat i důvod, proč jsou ty novější tak levné), první generace Nissanu Leaf nebo všechna Porsche Taycan až do loňské modernizace.