Londýnská Rho Motion, analytická a poradenská společnost specializující se na výzkum a analýzu trhu v oblasti elektromobility, baterií a energetiky, zveřejnila nejnovější čísla o celosvětových prodejích elektromobilů a plug-in hybridů za květen. Podle čerstvých dat se za prvních pět měsíců letošního roku prodalo globálně 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, tedy o 28 % více než loni ve stejném období.
Hlavním tahounem zůstává Čína, která si květen zapsala do historie milionem prodaných elektrifikovaných vozů v jediném měsíci. Celkem tak čínský trh za letošek narostl už o 33 %. Vedle domácí poptávky navíc čínští výrobci, zejména BYD, zvyšují export – mimo jiné i díky složení nabídky, které obchází nová evropská cla na některé modely.

Evropa ale také ukazuje, že elektromobilita není jen módní slovo. Trh zde meziročně rostl o 27 % a zatímco tradičně silné země jako Německo (+45 %) nebo Velká Británie (+32 %) pokračují v růstu, velkým překvapením jsou trhy jako Španělsko a Itálie, které hlásí růst 72 %, respektive 58 %. Německo navíc nově zavedlo daňové výhody pro firemní flotily, což by mohlo v dalších měsících růst ještě urychlit.
Naopak Severní Amerika letos zaostává. Celkový růst o pouhá 3 % táhne dolů hlavně Kanada, kde byly letos dočasně pozastaveny pobídky na nákup elektrifikovaných vozů. Spojené státy zatím drží mírný růst (+4 %) i díky stávajícím daňovým úlevám, které ale od roku 2026 začnou mizet.
Přehled prodejů elektrifikovaných vozů leden–květen 2025 vs. leden–květen 2024 (meziroční změna v %):
- Celosvětově: 7,2 milionu vozů, +28 %
- Čína: 4,4 milionu vozů, +33 %
- Evropa: 1,6 milionu vozů, +27 %
- Severní Amerika: 0,7 milionu vozů, +3 %
- Zbytek světa: 0,6 milionu vozů, +36 %
Podle Charlese Lestera, datového manažera Rho Motion, se ukazuje, jak zásadní roli v této fázi přechodu na elektromobilitu hrají veřejné politiky: „Příběhem tohoto měsíce je propast mezi růstem v Číně, kde se v květnu prodal milion vozů, a stagnujícím severoamerickým trhem. Evropa ale vykazuje zdravé známky elektrifikace, zejména ve Španělsku a Itálii. V této fázi adopce elektromobility mají zásadní dopad pobídky a politická rozhodnutí – jak vidíme na příkladu Kanady, kde pauza v podpoře vedla k 20% poklesu, a Německa, které díky novým daňovým úlevám pravděpodobně brzy zaznamená růst prodejů.“