Baterky v kurzu. Elektromobily lámou rekordy, tahounem je Čína

2
Baterky v kurzu. Elektromobily lámou rekordy, tahounem je Čína
Fotografie: Tesla Motors
  • Od ledna do dubna 2025 se prodalo 5,6 milionu elektromobilů, meziročně o 29 % víc
  • Severní Amerika stagnuje, v Evropě se elektromobilům zatím daří skvěle

Londýnská Rho Motion, analytická a poradenská společnost specializující se na výzkum a analýzu trhu v oblasti elektromobility, baterií a energetiky, zveřejnila nejnovější čísla o celosvětových prodejích elektromobilů a plug-in hybridů za duben. Celosvětově se v dubnu po celém světě prodalo 1,5 milionu elektromobilů. Od začátku roku už je to dohromady 5,6 milionu kusů, což představuje meziroční růst o 29 %. Oproti březnu ale trh mírně zvolnil – konkrétně o 12 %.

Výkon za první čtyři měsíce roku (leden–duben 2025):


  • Globálně: 5,6 milionu EV (+29 %)
  • Čína: 3,3 milionu EV (+35 %)
  • Evropa: 1,2 milionu EV (+25 %)
  • Severní Amerika: 0,6 milionu EV (+5 %)
  • Zbytek světa: 0,5 milionu EV (+37 %)

Evropa

Evropský trh s elektromobily roste svižně – o 25 % od začátku roku. Plně elektrická auta rostou o 29 %, zatímco plug-in hybridy (PHEV) o něco pomaleji (+16 %). Zajímavostí je i rostoucí export čínských plug-in hybridů do Evropy, čímž značky jako BYD nebo Chery obcházejí vysoká cla na čistě elektrická auta.

Jak si vedou jednotlivé země?


  • Německo: +42 %
  • Itálie: +56 %
  • Španělsko: +57 %
  • Velká Británie: +32 %
  • Francie: -14 % (zrušení dotací)

Severní Amerika

Severní Amerika rostla jen o 5 %, hlavně díky Mexiku. Tam se prodeje elektromobilů totiž téměř zdvojnásobily, a to díky vlně čínských dovozů. USA mezitím uzavřely dohodu s Velkou Británií (10% clo na max. 100 tisíc aut ročně) a o víkendu i s Čínou – vzájemná cla se na 90 dní částečně snižují, ale ta na elektromobily a součástky zůstávají.

Celosvětové prodeje elektromobilů

Čína

V Číně se od ledna do dubna prodalo 3,3 milionu elektromobilů – meziročně tedy o 35 % více. V samotném dubnu ale trh o 9 % zpomalil oproti březnu, i tak však meziročně narostl o 32 %.

Diskuze o clech momentálně dominují celému odvětví elektromobility, ale zatímco se řeší tarify, domácí výrobci v Číně a EU v tichosti dál posilují své pozice a zvyšují tržní podíly. Největším úspěchem roku 2025 je zatím bezpochyby Evropská unie – emisní cíle totiž přinutily výrobce výrazně zrychlit přechod na elektřinu a trh díky tomu v prvních čtyřech měsících roku narostl o čtvrtinu. V Číně je meziroční růst ještě výraznější – dosahuje 35 %, a to zejména díky vládnímu šrotovnému,“ uvedl k číslům Charles Lester, manažer dat v Rho Motion.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Tak to se samozřejmě dalo čekat, kdo jednou vyzkouší, už se ke smradlavému spalováku nevrátí.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Samé green dealove lži! Všude na diskuzích píšou, že EV jsou slepá ulička a počkají si na vodík. Naštěstí kupující a výrobci nečtou diskuze. Jak zkusite EV a nejste vyloženě milovník benzínu, motorsportu atd. tak už do spalovaku zpátky nechcete.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze