Londýnská Rho Motion, analytická a poradenská společnost specializující se na výzkum a analýzu trhu v oblasti elektromobility, baterií a energetiky, zveřejnila nejnovější čísla o celosvětových prodejích elektromobilů a plug-in hybridů za duben. Celosvětově se v dubnu po celém světě prodalo 1,5 milionu elektromobilů. Od začátku roku už je to dohromady 5,6 milionu kusů, což představuje meziroční růst o 29 %. Oproti březnu ale trh mírně zvolnil – konkrétně o 12 %.
Výkon za první čtyři měsíce roku (leden–duben 2025):
- Globálně: 5,6 milionu EV (+29 %)
- Čína: 3,3 milionu EV (+35 %)
- Evropa: 1,2 milionu EV (+25 %)
- Severní Amerika: 0,6 milionu EV (+5 %)
- Zbytek světa: 0,5 milionu EV (+37 %)
Evropa
Evropský trh s elektromobily roste svižně – o 25 % od začátku roku. Plně elektrická auta rostou o 29 %, zatímco plug-in hybridy (PHEV) o něco pomaleji (+16 %). Zajímavostí je i rostoucí export čínských plug-in hybridů do Evropy, čímž značky jako BYD nebo Chery obcházejí vysoká cla na čistě elektrická auta.
Jak si vedou jednotlivé země?
- Německo: +42 %
- Itálie: +56 %
- Španělsko: +57 %
- Velká Británie: +32 %
- Francie: -14 % (zrušení dotací)
Severní Amerika
Severní Amerika rostla jen o 5 %, hlavně díky Mexiku. Tam se prodeje elektromobilů totiž téměř zdvojnásobily, a to díky vlně čínských dovozů. USA mezitím uzavřely dohodu s Velkou Británií (10% clo na max. 100 tisíc aut ročně) a o víkendu i s Čínou – vzájemná cla se na 90 dní částečně snižují, ale ta na elektromobily a součástky zůstávají.

Čína
V Číně se od ledna do dubna prodalo 3,3 milionu elektromobilů – meziročně tedy o 35 % více. V samotném dubnu ale trh o 9 % zpomalil oproti březnu, i tak však meziročně narostl o 32 %.
„Diskuze o clech momentálně dominují celému odvětví elektromobility, ale zatímco se řeší tarify, domácí výrobci v Číně a EU v tichosti dál posilují své pozice a zvyšují tržní podíly. Největším úspěchem roku 2025 je zatím bezpochyby Evropská unie – emisní cíle totiž přinutily výrobce výrazně zrychlit přechod na elektřinu a trh díky tomu v prvních čtyřech měsících roku narostl o čtvrtinu. V Číně je meziroční růst ještě výraznější – dosahuje 35 %, a to zejména díky vládnímu šrotovnému,“ uvedl k číslům Charles Lester, manažer dat v Rho Motion.