Jak upozornila agentura Reuters, Tesla čelí v Kalifornii bezprecedentnímu útlumu. Podle nejnovějších dat od California New Car Dealers Association totiž klesly registrace vozů značky ve druhém čtvrtletí o 21,1 % na 41 138 kusů. To představuje už sedmý čtvrtletní pokles v řadě v klíčovém americkém státě, který dříve patřil k tahounům růstu značky.
„Prodejci se zaměřují na to, co Kaliforňané skutečně kupují, ne jen na to, co po nich chtějí politici,“ řekl Robb Hernandez, předseda CNCDA a prezident Camino Real Chevrolet. „Je zřejmé, že mnoha zákazníkům stále brání v přechodu na čistě elektrická auta různé překážky – ať už jde o cenu, nedostatečnou infrastrukturu nebo obavy z dojezdu. Prodejci jsou tu od toho, aby lidem pomohli najít řešení, které jim bude vyhovovat – ať už jde o bezemisní vůz, hybrid nebo klasický benzinový automobil.“
Musk vs. Trump
Pro kontext dodejme, že Elon Musk získal po těsném Trumpově vítězství v prezidentských volbách privilegovaný status VIP a přístup k nejcitlivějším státním informacím. Jedním z jeho hlavních úkolů přitom bylo osekat údajné miliardové plýtvání prostřednictvím nově zřízeného úřadu DOGE. Spolupráce s Trumpem tak zpočátku vypadala jako výhra — akcie Tesly po jeho inauguraci vyskočily a očekávalo se odstranění regulačních překážek.
Jenže už po 130 dnech Musk sám oznámil odchod z funkce a jeho vztahy s Trumpem prudce ochladly. Oba si nyní vyměňují ostré vzkazy přes sociální sítě a Trump mezitím představil návrh státního rozpočtu, který výrazně omezuje podporu nákupu elektromobilů — a to je přímý zásah do Muskova hlavního byznysu. Veřejné prezentování ultrapravicových názorů, angažmá v politice a faktická nepřítomnost ve vedení Tesly navíc vyvolaly mezi investory silné obavy. Muskův tým také nakládal s utajovanými daty často velmi diskutabilně. Asi nepřekvapí, že to vše se nyní propisuje i do prodejů Tesly – negativně.


Když vezmu, že Tesla prodala v Q2 41138 kusů a to byl pokles o 21,1 %, tak pak v Q1/25 musela prodat cca. 52139 kusů. Takže pokles o 11 tisíc kusů, to je víc než celý trh s EV a to znamená, že její tržní podíl se snižuje.
Co jsem koukal, tak v Kalifornii prakticky EV = Tesla takže pokles Tesly má významný vliv na celý trh, ne jako v Evropě, kde už pomalu Tesla ustupuje do pozic, kde jsou americká auta i v ICE segmentu.