Musk platí daň za politiku. Tesla stále padá i v americké Mekce elektromobility

7
Musk platí daň za politiku. Tesla stále padá i v americké Mekce elektromobility
Fotografie: Tesla
  • Tesla zaznamenala v Kalifornii meziroční pokles registrací o 21,1 %, jde o pokles sedmé čtvrtletí po sobě
  • Agentura Reuters spojuje propad prodejů s politickým angažmá Elona Muska

Jak upozornila agentura Reuters, Tesla čelí v Kalifornii bezprecedentnímu útlumu. Podle nejnovějších dat od California New Car Dealers Association totiž klesly registrace vozů značky ve druhém čtvrtletí o 21,1 % na 41 138 kusů. To představuje už sedmý čtvrtletní pokles v řadě v klíčovém americkém státě, který dříve patřil k tahounům růstu značky.

Prodejci se zaměřují na to, co Kaliforňané skutečně kupují, ne jen na to, co po nich chtějí politici,“ řekl Robb Hernandez, předseda CNCDA a prezident Camino Real Chevrolet. „Je zřejmé, že mnoha zákazníkům stále brání v přechodu na čistě elektrická auta různé překážky – ať už jde o cenu, nedostatečnou infrastrukturu nebo obavy z dojezdu. Prodejci jsou tu od toho, aby lidem pomohli najít řešení, které jim bude vyhovovat – ať už jde o bezemisní vůz, hybrid nebo klasický benzinový automobil.


Musk vs. Trump

Pro kontext dodejme, že Elon Musk získal po těsném Trumpově vítězství v prezidentských volbách privilegovaný status VIP a přístup k nejcitlivějším státním informacím. Jedním z jeho hlavních úkolů přitom bylo osekat údajné miliardové plýtvání prostřednictvím nově zřízeného úřadu DOGE. Spolupráce s Trumpem tak zpočátku vypadala jako výhra — akcie Tesly po jeho inauguraci vyskočily a očekávalo se odstranění regulačních překážek.

Jenže už po 130 dnech Musk sám oznámil odchod z funkce a jeho vztahy s Trumpem prudce ochladly. Oba si nyní vyměňují ostré vzkazy přes sociální sítě a Trump mezitím představil návrh státního rozpočtu, který výrazně omezuje podporu nákupu elektromobilů — a to je přímý zásah do Muskova hlavního byznysu. Veřejné prezentování ultrapravicových názorů, angažmá v politice a faktická nepřítomnost ve vedení Tesly navíc vyvolaly mezi investory silné obavy. Muskův tým také nakládal s utajovanými daty často velmi diskutabilně. Asi nepřekvapí, že to vše se nyní propisuje i do prodejů Tesly – negativně.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Byl jsem si projet Y i 3 a začal jsem souhlasit s jedním zdejším diskutujícím. Model 3 fungoval v roce 2020 líp jak dnes. Ani spotřeba mě neoslnila ani pohodlí podvozku. Autopilot je úplně na levačku to mě překvapilo asi nejvíc. Stěrače jsem nezkoušel, nepršelo, ale i tak 3x střely. Takže za mě propad prodejů není Musem v politice. O Y bych neuvažoval vůbec, tam je Enyaq o kus dál, ten Model 3 ještě kvůli nízké stavbě. 850tis bez dane za novou LR RWD, to už jde ne…ale i tak.
Marek M.
Marek M.
Naposledy upraveno: 23. 7. 16:21
Pokud kouknu na detailní zprávu v PDF, tak pokud správně koukám a počítám, tak v Kalifornii se celkově propadly prodeje ZEV (zero emission vehicle) z 96015 v Q1/25 na 88219 v Q2/25, to je necelých 8 tisíc EV méně.

Když vezmu, že Tesla prodala v Q2 41138 kusů a to byl pokles o 21,1 %, tak pak v Q1/25 musela prodat cca. 52139 kusů. Takže pokles o 11 tisíc kusů, to je víc než celý trh s EV a to znamená, že její tržní podíl se snižuje.

Co jsem koukal, tak v Kalifornii prakticky EV = Tesla takže pokles Tesly má významný vliv na celý trh, ne jako v Evropě, kde už pomalu Tesla ustupuje do pozic, kde jsou americká auta i v ICE segmentu.
Tomáš Burian
Tomáš Burian
Zdravím, opravte si nadpis. Nepíše se "mece" ale Mekce! Je to totiž Mekka (název města). Jak se pak ti lidé můžou naučit česky, když to ani novináři nepíší správně. Děkuji.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze