EU schválila drsný zákon týkající se elektromobilů. Začne platit za tři roky

5
EU schválila drsný zákon týkající se elektromobilů. Začne platit za tři roky
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • V roce 2025 dojde k výraznému zlepšení nabíjecí infrastruktury
  • Na každých 60 km evropské dálniční sítě by měla připadat jedna nabíjecí stanice
  • Evropská letiště dostanou povinnost poskytnout elektřinu stojícím letadlům

Rada Evropské unie počátkem týdne přijala nový zákon o infrastruktuře nabíjení elektromobilů. Ten je nazýván milníkem ve snižování emisí uhlíku v evropském dopravním sektoru. Nový zákon, o kterém píše electrek.co, ale nejspíše způsobí nemalé pozdvižení u energetických firem, dodavatelů nabíjecích stanic a v dalších sektorech. Počínaje rokem 2025 totiž budou muset být rychlonabíjecí stanice přítomny každých 60 km podél transevropské dopravní sítě (TEN-T). Rozsáhlý balíček vyzývá EU, aby do roku 2030 snížila své čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi v roce 1990 a dosáhla klimatické neutrality v roce 2050. Balíček v současné době obsahuje přísné předpisy na podporu elektrifikace v automobilech a alternativních palivech v segmentu letectví a námořní dopravy.

V příštích letech se má výrazně zvýšit počet veřejných rychlonabíječek elektromobilů na všech hlavních koridorech. Rada EU sdílela regulační podmínky svého nejnovějšího zákona o nabíječkách pro elektromobily, který požaduje zpřísněnou infrastrukturu ve všech segmentech dopravy na kontinentu. A o co konkrétně se jedná? Za tři roky musí být na každých 60 km u hlavních dopravních koridorů evropských dálnic instalovány rychlodobíjecí stanice pro elektromobily s výkonem alespoň 150 kW. Nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla s minimálním výkonem 350 kW musí být rozmístěny každých 60 km podél hlavní sítě a na každých 100 km od roku 2025.

Vodíkové čerpací stanice sloužící osobním a nákladním automobilům se pak od roku 2030 musí nacházet ve všech městských oblastech a každých 200 km podél hlavní evropské sítě dálnic. Námořní přístavy se pro změnu musí připravit na to, že v roce 2030 dostanou povinnost poskytovat pobřežní elektřinu elektrickým lodím, které se starají o přepravu kontejnerů a dalších věcí. Evropská letiště již za tři roky dostanou povinnost poskytovat elektřinu stojícím letadlům u všech bran a do roku 2030 pak na všech vzdálených stáních. Řidiče vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon čeká snadnější možnost placení na dobíjecích stanicích, a to skrze platební karty nebo bezkontaktní zařízení. Vše bez nutnosti předplatného.

Všechny platební transakce pak musí v příštích letech mít transparentní ceny. Provozovatelé dobíjecích stanic musí spotřebitelům poskytnout úplné informace elektronickými prostředky o dostupnosti, čekací době nebo ceně na různých nabíjecích stanicích. Tím bude předcházeno „překvapením“ v podobě vysokých účtů za nabití elektromobilu.

Diskuze ke článku
Miloslav Bujna
Miloslav Bujna
Čo vyrieši jedna stanica na 60 km? A kto ju postaví? EÚ by sa mala zamyslieť prečo ako jediná buzeruje s elektroautami, v USA, v Číne, Japonsku, Indii, Afrike autá nie sú? Lietadlá s tonami odpadu nerieši nik lode, ktoré produkujú viac odpadu ako všetky autá sveta neexistujú? Továrne na batérie do tých elektroaut, čo produkujú toľko isto smradu a odpadu co tie benzíňáky tiež nie sú? Ale myslenie bolí a zákazy nie
Pavel Hek
Pavel Hek
Připomíná to texty v ábíčku za socíku. Jsem zvědavý jak rychle to půjde u nás, stavební povolení jsem vyběhával skoro rok. Moc času na to není. Existují nějaké návrhy jak má nabijárna vypadat, napájení po drátech nebo bude u každé elektrárna nebo je jen specifikace výkonu?
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Neskutečná kravina, plánují že všechno bude časem jezdit na elektřinu, nejenom osobní, ale i nákladní automobily, autobusy a dokonce i lodě a nakonec letadla. Super nesmysl, jen když se člověk zamyslí nad tou silniční dopravou. Nedávno jedna německá studie uváděla, že pokud by měla nabíjecí stanice pro elektromobily nahradit jedinou benzinku, tak by tam muselo být přes 60 nabíjecích míst, když půjde i o nákladní dopravu, tak přes 100 a s výkony 350 - 2000 kW. Kdo tam takové množství elektřiny dopraví a kde ji vůbec vezme? To budou stovky miliónů tun mědi, betonu a plastů, jejichž výroba a těžba s ekologií taky pěkně zamávají. Jo a ještě by měli ty chytrý mozky z EP odhlasovat, že všechna ta infrastruktura se bude budovat výhradně stroji na elektřinu, přece nám nebude životní prostředí kazit bagr na naftu. To jsou ale troubové .......

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze