Podle sdružení evropských výrobců automobilů a nákladních aut ACEA patřily letošní červen i celé první pololetí roku 2023 k velmi úspěšným obdobím, co se týká prodejů nových vozidel. Za prvních šest měsíců letošního roku vyrostl eurounijní trh o výrazných 17,9 % a absorboval 5,4 milionu nových aut. Nejvíce rostlo Španělsko (+24 %), Itálie (22,8 %), Francie (+15,3 %) a Německo (12,8 %). Čistě bateriových elektromobilů (BEV) bylo v tomto množství zahrnuto celkem 12,9 %, plug-in hybridů (PHEV) 7,4 %. V Česku se za stejné období prodalo jen 2,6 % BEV a 2,2 % PHEV. Pro ilustraci – v Norsku našlo nové majitele 83,1 % BEV a 7 % PHEV.
Za samotný červen 2023 jsou výsledky ještě signifikantnější, ačkoliv celkový růst byl o desetinu procentního bodu nižší (+17,8 %) a nedosáhl březnového superskoku o 28,8 %. I přesto se ale vrátil nad metu milionu aut měsíčně. Podíl BEV však dosáhl historického rekordu 15,1 %, meziročně si polepšil o 66 % z 10,7 % a kromě jiného porazil diesely s jejich 13,4 %, což se stalo v eurounijní historii vůbec poprvé.
Elektromobily typu BEV tak našly v červnu 158 252 nových majitelů, řada trhů zaznamenala dvoj i trojciferný percentuální nárůst. Rychle rostly i velké trhy, Nizozemsko si připsalo 90,1 %, Německo 64,4 % a Francie rovných 52 %. Na světlo se začínají vracet i plug-in hybridy, které v červnu vyrostly o 13,4 %. Tento výsledek je o to zajímavější, že jejich prodej v Německu se po ukončení dotací propadly o 39,2 %. Tento propad ale zvrátilo Španělsko s Francií, kde PHEV rostly zhruba o polovinu (51,7 a 49,9 %). Přesto se tržní podíl PHEV v celé Unii meziročně snížil z 8,2 na 7,9 % a čekáme další propad.