Elektromobilům se v EU daří. Každé desáté nové auto je na baterky

1
Elektromobilům se v EU daří. Každé desáté nové auto je na baterky
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Velký růst prodejů eviduje Španělsko
  • Klesá podíl vozidel s naftovými motory

Podíl elektromobilů na evropském trhu se postupně zvyšuje, o čemž svědčí výsledky nově zveřejněného průzkumu. Ten říká, že každé desáté nově prodané auto v EU je elektromobil. V EU se čím dál tím víc daří prodávat nové elektromobily. Jejich podíl na trhu se zvýšil téměř o čtvrtinu původního podílu z minulého roku. Evropský trh s novými auty má i tak stále docela potíže, pokud přihlédneme ke srovnání s obdobím do roku 2019. Rok poté totiž nastala koronavirová pandemie a od této chvíle se prodeje nových aut začaly hluboce propadat. Zatímco elektromobily se čím dál silněji zabydlují ve statistikách nových vozů, podíl dieselových motorů nadále klesá a společně s auty na benzín klesl meziročně o tři procenta.

Tím nová auta se spalovacími motory tvoří už jen těsnou většinu – necelých 52,9 %. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). „Oproti roku 2019 má evropský trh s novými vozy, když to porovnáme s čísly z letošního dubna, stále asi 23% pokles prodeje,“ přibližuje Aleš Polák, generální ředitel Arvalu. „Od ledna do dubna 2023 vyrostl evropský trh s novými automobily o 17,8 % na 3,5 milionu registrovaných aut. Zatímco elektromobily a hybridní vozy jsou co do podílu na trhu na vzestupu, dieselová auta zažívají pozvolný pád. Pokud se všechno bude vyvíjet jako dosud, napřesrok tu mezi novými auty nebude většina těch se spalovacími motory, a to by se stalo poprvé v historii,“ doplňuje Polák z firmy Arval.

Na největších a nejdůležitějších evropských trzích vykazují velký růst Španělsko s o 33,7 % registracemi více, to následuje Itálie a Francie s 26,9, respektive 16,7 procenty. V dubnu 2023 tak zaznamenal evropský trh celkově významný meziroční nárůst registrací nových osobních vozidel, prodalo se více než 800 000 aut, tj. celkem o 17,2 % více než minulý rok. Tahouny jsou především hlavní evropské trhy, kterým se v poslední době dobře daří. Pomyslnému žebříčku vévodí Itálie s 29,2% a Francie s 21,9% nárůstem. Evropskému trhu i přesto ovšem stále vévodí nová vozidla se spalovacími motory.

Jejich podíl ale stále klesá a brzy se dostane pod polovinu, zatímco podíl elektromobilů na evropském trhu se dramaticky zvyšuje. Již nyní je na elektřinu více než každé desáté nově prodané auto v EU. Podíl aut na benzín činí 38,2 % a dieselové motory využívá jen 14,7 % nově registrovaných aut, což u dieselů ve výsledku znamená pokles o 2,5 procentního bodu ve srovnání s dubnem 2022. Počet nově registrovaných dieselů neklesá a je spíš stabilní, ale jejich podíl na trhu se dále snižuje.