EU: elektromobily už přibývají rychleji než diesely

7
EU: elektromobily už přibývají rychleji než diesely
Fotografie: BMW
  • Celkové prodeje aut v EU rychle rostou, elektromobily však přibývají ještě rychleji
  • Skokany roku jsou Belgie a Dánsko s trojcifernými percentuálními růsty
  • Hodně přibylo i hybridů, naopak plug-in hybridy se vydaly na sestup

Podle nové tiskové zprávy Evropské asociace výrobců automobilů ACEA se automobilový trh v Evropské unii vyvíjí velice optimisticky, i když to neplatí pro všechny regiony. V říjnu totiž zaznamenal meziroční růst už 15. měsíc v řadě, přičemž na třech velkých trzích percentuální míru růstu vyjadřuje dvoumístné číslo. Konkrétně jde o Francii (+21,9 %), Itálii (+20 %) a Španělsko (+18,1 %). Německý trh byl se svými +4,9 % skromnější. Ještě zajímavější jsou výsledky do počátku roku do konce října. Celá EU meziročně vyrostla o 16,7 % na téměř devět milionů aut, konstantně celých deset měsíců rostl také každý unijní trh zvlášť, s výjimkou Maďarska. Růst opět táhla Itálie (+20,4 %), Španělsko (18,5 %) a Francie (+16,5 %). Německo připsalo rovněž krásných 13,5 %.

Ještě zajímavější je podíl čistě bateriových elektromobilů (BEV), ten totiž za říjen 2023 povyskočil na 14,2 % z loňských 12 %. Za období leden až říjen 2023 činí podíl rovných 14 %, což je jednu desetinu procentního bodu více než v případě dieselů. Elektromobily tedy zdolaly dosud nejtěžší tržní metu a z faktu, že v říjnu činil tento poměr už 14,2 ku 12 %, lze tuto skutečnost už vnímat jako trend.

Zajímavé věci se ale dějí i mezi hybridy. Zatímco podíl klasických hybridů bez nabíjení (HEV) prudce stoupá a s říjnovými 28,6 % tržního podílu napříč EU si zajistily bezpečné druhé místo a meziroční nárůst o rovných pět procentních bodů, plug-in hybridy (PHEV) neopustily páté místo a navíc meziročně poklesly z 10,2 na 8,2 %. Obdobné srovnání za časový úsek leden až říjen vychází také jasně; HEV se svými 25,5 % podílu v roce 2023 vylepšily loňské skóre o 2,6 procentního bodu. PHEV za stejné období sestoupily z 8,8 na 7,6 %, na čemž má jistě podíl postupné ukončování dotací na jejich nákup.

Ještě působivější jsou percentuální růsty prodejů elektrických aut. Všech kategorií dohromady se v říjnu prodalo 121 808 kusů, tedy meziročně o 36,3 % více. K tomuto impozantnímu číslu přispěla mj. Belgie, která meziročně zvýšila prodeje o 147,3 %, a Dánsko s růstem o 100,7 %. Německo za stejné období připsalo jen 4,3 %. Výsledek za prvních deset měsíců roku 2023 vypadá ještě lépe; 1,2 milionu jednotek znamená meziroční růst o 53,1 % a přispěl k výše zmíněnému historickému zlomu. Hybridy za říjen připsaly 38,6 %, za celý rok 29,8 %. Plug-in hybridy za říjen odepsaly 5 %, na čemž má hlavní podíl Německo se svým propadem o 49 %.

Česká čísla jsou tradičně skromnější. Růst tu sice probíhal podobným tempem, avšak z mnohem nižších startovních pozic. Suverénní nadpoloviční vedení s podílem 52,3 % si tu za celý dosavadní rok drží benzinové pohony, i když za samotný říjen poklesly na 49,7 %. Diesely jsou zatím druhé, avšak v říjnu je téměř dotáhly hybridy 21 vs. 20,7 %. Desetiměsíční výsledek vypadá pro diesely výrazně lépe 22,9 vs. 17,9 %, avšak trend je opět jasný a zdá se, že naftu brzy čeká sestup na bronzovou příčku. V obou případech jde o výrazný posun vůči roku 2022, kdy výsledek souboje diesel vs. HEV dopadl 26,1 vs. 14,7 % za říjen a 23,7 vs. 14,6 % za prvních deset měsíců.

Že jsme poněkud pozadu za evropskými trendy dosvědčují i stále rychle stoupající tržní podíly PHEV, konkrétně 2,1 vs. 3,3 % za říjen 2022 vs. 2023 a 1,7 vs. 2,4 % za leden až říjen. Rychle roste i podíl BEV, a to až na 3,8 % za říjen 2023, což je více než dvojnásobek 1,8% podílu o rok dříve. Období leden až říjen vykázalo trochu vlažnější, přesto však velmi solidní meziroční růst z 2 na 2,9 %. Přesto zůstáváme po Slovensku s jeho 2,4 % druhou nejhorší zemí v celé EU.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Naposledy upraveno: 22. 11. 2023 14:07
Pokud jsme ohledně EV 2. nejhorší v EU, tak to může znamenat, že jsme 2 nejchudší národ v EU nebo 2 nejhloupější národ v EU. Velice smutné a začínám se za nás stydět.
Jan Novák
Jan Novák
No tak Čechoslováci nemají rádi BEV no a co? Beztak to bude jako se vším u nás. Konzervy Češi to budou odmítat tak dlouho, až v EU zjistí, že baterky v autech jsou kravina a bude tam malý fuzní reaktor. A Češi budou říkat: dyk sme do řikali.
Lukáš Kadula
Lukáš Kadula
"Přesto zůstáváme po Slovensku s jeho 2,4 % druhou nejhorší zemí v celé EU."
Tohle tvrzení není pravdivé, letos jsme přeskočili Chorvaty... lze snadno zobrazit na webu cistadoprava.cz

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze