Znáte Schrödingerův myšlenkový pokus z roku 1935, jímž teoreticky, tedy bez skutečných pokusů na zvířatech, dokázal, že na základě kvantové mechaniky může být kočka zároveň živá i mrtvá? Podobná přirovnání vytanou na mysli při pohledu na minimalistický elektromobil Citroën My Ami Cargo. Na půdorysu 2,41 × 1,39 m, tedy mnohem menším, než má například Smart Fortwo, totiž díky zcela dospělé výšce 152 cm vyčaroval nejen plnohodnotný prostor pro řidiče s veškerým komfortem, ale také 400 l pro náklad. Je tedy zároveň městským mikrovozítkem i praktickou dodávkou. I bez kvantové mechaniky.
400 litrů je sice řádově méně, než naložíte do kompaktních dodávek kalibru Berlingo Electric, jenže nápadité My Ami Cargo má jiné poslání. Tento elektromobil, vycházející z modulárního konceptu Citroën Ami, má totiž posloužit takzvané městské mikromobilitě. Čili rozvážet svačiny, obstarávat kurýrní službu nebo zásobovat stylové obchůdky na pěších zónách. Prostě všude tam, kde se uplatní jeho kapesní rozměry a vynikající manévrovatelnost.
Jednoduchý vozík, určený výhradně do města, postrádá zadní dveře, proto se i do ložného prostoru, vzniklého nahrazením spolujezdcova sedadla, přistupuje zboku. Buď zvenčí, nebo od řidiče. Zboží se totiž schovává v modulárním polypropylénovém boxu, který lze v mnoha směrech upravit podle aktuálních potřeb a převážet tak až předměty dlouhé 120 cm. Do něj se lze dostat víkem, odklopným na obě strany, případně bočními dveřmi. Upravit lze rovněž podlahu úložného prostoru; buď ji nechat volnou a využít sice členitý, ale větší celkový objem, nebo ji poličkou srovnat se zadní úložnou plochou a pak pohodlně transportovat delší předměty. Naložit lze tímto způsobem až 140 kg.
A jaký má podobná miniatura vlastně smysl? Citroën Ami byl navržen pro levné sdílení. Jedná se legislativně vlastně o skútr, čemuž odpovídá nejvyšší rychlost 45 km/h. V některých zemích lze podobné vozítko řídit se stejným řidičským oprávněním od 15, ve Francii dokonce od 14 let. A protože městská centra nejsou nafukovací, může se tam podobný trpaslík, který navíc může legálně stát napříč u chodníku i tam, kde se jinak parkuje podélně, dobře uplatnit. Navíc je levný, spokojil se totiž s velmi skromnou elektrickou výzbrojí. Li-ion baterie má kapacitu pouhých 5,5 kWh, což stačí na ujetí až 75 km. Z obyčejné 230V zásuvky se plně dobije za 3 hodiny, tedy podobně rychle, jako chytrý telefon. Výbava je ořezaná na nezbytné minimum, přesto ale nechybí vytápění kabiny, což činí komfort jízdy srovnatelný s plnohodnotnými auty. Rovněž posez je ve standardní, automobilové výšce, což zlepšuje bezpečnost. Aktivní díky lepšímu výhledu i pasivní zmírněním následků případné nehody. Proti ní chrání řidiče i pevnostní trubková konstrukce, není se tedy třeba obávat o život.
Citroën Ami, ani jeho nákladní derivát My Ami Cargo, si nekoupíte ani u nás, ani v sousedních zemích. K mání je v tuto chvíli pouze ve Francii a Itálii, tam ale patří mezi opravdu dostupná vozidla. Za základní verzi totiž zaplatíte pouhých 6 490 eur včetně DPH (po odečtení bonusu 900 €), což je výrazně méně, než stojí spalovací mikroauta Aixam a jiná. Můžete jej dokonce dostat na splátky od 19,99 eur měsíčně při akontaci 2 508 eur. Preferovaným prodejním kanálem je e-shop, kde si můžete vůz kompletně prohlédnout ve 3D zobrazení a případně nakonfigurovat. Seznam extra výbavy se pochopitelně od tradičních aut liší; nechybí v něm například odkládací přihrádky, koberečky, síťky či ochranné sítě a také schránka DAT@MI na mobilní telefon. K nim můžete dále dokoupit řadu lifestylových doplňků typu přenosného reproduktoru atp. Líbilo by se vám něco takového i v ulicích našich měst?