Kurýrní služba DoDo testovala malý elektromobil: cesta správná, ale stále trnitá

2
Kurýrní služba DoDo testovala malý elektromobil: cesta správná, ale stále trnitá
Fotografie: DoDo
  • Elektromobily jsou ideálním řešením, ale zatím mají malý dojezd
  • Chybí rovněž dostatečně hustá nabíjecí infrastruktura

Kurýrní startup DoDo dočasně zařadil do své 700vozové flotily miniaturní elektromobil Citroën My Ami Cargo na expresní rozvoz jízda z KFC v rámci hledání optimálního modelu elektrizace. Dosud provozuje téměř všechna vozidla na CNG, to je však, přes všechny své výhody, považováno za fosilní palivo a časem bude muset ustoupit udržitelné dopravě. Společnost se zaměřuje nejen na prostý rozvoz, ale i na co nejefektivnější organizaci související logistiky. O to jsou její zkušenosti s novými typy aut cennější, neboť zpravidla jezdí využité a naložené naplno.

My Ami Cargo se osvědčilo jako ideálně navržené pro malé zakázky, například rozvoz jídla, k nimž totiž nevelký ložný prostor stačí, výhodou je naopak jeho dokonalá dostupnost z kabiny. Velkou výhodou je podle ředitele DoDo Martina Marka možnost parkovat kolmo k chodníku a pro provoz nejužším centru stačí i maximální rychlost 45 km/h. Díky ní mohou s vozem jezdit i patnáctiletí teenageři, ale tuto výhodu u nás firmy nevyužívají. Naopak limitem i pro malou rozvojovou zónu se ukázal omezený reálný dojezd 50 až 60 km, spojený s pomalým dobíjením. Využitelnosti nepřidala ani nedostatečná síť nabíječek, za kterou auto samozřejmě nemůže, ale dává ještě více vyniknout omezenému dojezdu.

DoDo však hledá dále, chce snížit emise ze své činnosti a zaměřit se hodlá i na provozování elektrických kol. Využívat k tomu bude nově vznikající cyklodepa na Florenci a Andělu, odkud budou vyrážet elektrické rikši ke koncovým zákazníkům ve vnitřní Praze ekologičtěji a navíc úsporněji co do nákladů i zabraného místa.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Nedostatečně hustá nabíjecí infrastruktura? Spočítal někdo počet nabíječek na počet registrovaných BEV? To to má být 1:1? Mít tolik benzínek ve stejném poměru k fosilům jako je nabíječek k BEV, tak máme v ČR víc benzínek než hospod 😉
Radovan Burkovič
Radovan Burkovič
Jen blb si mlže myslet, že Ami je konstruováno pro rozvážkové služby. Proto taky výsledek Elektromobily jsou ideálním řešením, ale zatím mají malý dojezd - Chybí rovněž dostatečně hustá nabíjecí infrastruktura - který je 2x velká lež.
Elektromobily mají dnes dojezd 484 km, což pro 3.největší město ČR Ostravu s 20 km průměru znamená je za šichtu přejet 24x. Při rychlosti do 50 km/h to ovšem znamená jízdou strávit do vybití auta přes 9 hodin času. Zároveň je zde hustá síť veřejných nabíjecích stanic (typicky kurýr čeká na zakázku nebo nakládá a pak jde o možnost využití červeného pětikolíku, což vozidlům s 11 kW palubními nabíječkami nedělá problém). No a samozřejmě je tu limit rychlosti Ami 45 km/h, kdy jste faktickou brzdou provozu (osobně otestováno na Citroen Days v Ostravě) a když vyrazíte na jednu z mnoha čtyřproudovek s 80 km/h, tak je lepší jet v odstavném pruhu jako bicykl.
Takže řešení je jednoduché - malý čínský drak s jednou baterkou pod sedadlem řidiče a druhou vyměnitelnou pod sedadlem spolujezdce. I když majitelé trojčat z Jižních Čech tvrdí, že na rozvážku bohatě stačí - měli k nim přenosnou rychlonabíječku 20 kW, jednoduše napojenou na zásuvku 400V 32A. Než auto v pizzerii naložili, už mělo zase skoro plnou.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze