Startup DoDo dlouhodobě usiluje o udržitelnější logistiku, kterou již nyní zajišťuje ve městech. Při realizaci pilotního projektu na jezeře Balaton proto startup hledal takového partnera, který by dokázal pro doručení objednávek poskytnout ekologické řešení. Spojit se nakonec rozhodl s lokální firmou Narke, jejíž plně elektrický vodní skútr Cyberjet se má brzy dostat do sériové výroby. Provoz skútrů se obejde zcela bez produkce emisí, skútr tedy funguje plně v souladu s ochranou jezera i jeho divoké přírody. Jachtaři, kteří tento víkend poprvé vyzkoušeli službu rozvozu po vodě, si díky tomu při plavbě mohli vychutnat své oblíbené jídlo, aniž by se museli vracet zpět do přístavů.
„Neustále hledáme nové příležitosti, jak naše doručovací služby rozvíjet a rozšiřovat do dalších míst a segmentů. Na Balaton sám jezdím už roky, takže vím, že mnoho lidí kvůli obědu nebo večeři v restauraci nerado přerušuje plavbu. S ohledem na ně a s cílem uspokojit potřebu těch, kteří tráví víkendovou dovolenou plachtěním, jsme odstartovali pilotní projekt, v rámci kterého testujeme doručení pomocí vodních kurýrů. V maďarském startupu Narke jsme našli vynikajícího partnera, protože stejně jako my považuje za své základní hodnoty inovace a udržitelnost,“ líčí spolupráci Károly Sáfár, provozní ředitel společnosti DoDo pro Maďarsko.
Plnění objednávek z palub plachetnic vyžadovalo precizní koordinaci pozemní a vodní dopravy. To však díky komplexní logistické platformě DoDo založené na umělé inteligenci a pokročilé práci s daty nepředstavovalo zásadní problém. Objednávky potravin byly doručeny velmi rychle a spolehlivě. Kurýr s objednávkou dorazil k jachtařům vždy do 30 minut.
Skútr Cyberjet maďarského startupu Narke, který se k přepravě používá, dokáže na jedno nabití urazit vzdálenost 50 kilometrů a pochlubit se může výkonem 95 koní s maximální rychlostí 55 km/h. Člun má navíc s ohledem na udržitelnost obzvlášť mělký ponor, takže nerozvíří bahno v takové míře jako běžné lodě. Rychlost je omezena továrně nastavenými režimy a jeho mimořádné manévrovací schopnosti a pokročilý brzdný systém umožňují rychlé změny směru i okamžité zastavení. Vodní život neohrožuje ani vrtule člunu, která je bezpečně uschována v uzavřeném tunelu. Elektrický vodní skútr může řídit pouze kurýr, který má odpovídající kapitánský průkaz.
O plošném zavedení a případném rozšíření nové služby DoDo rozhodne v závislosti na analýze prvních dnů zkušebního provozu na Balatonu a dle zájmu ze strany jachtařů. DoDo doručuje zásilky po desítkách měst v České republice, Maďarsku, na Slovensku a v Polsku. Pro doručování po městech využívá takřka výhradně vozy na CNG, testuje první elektromobily a využívá také další prostředky ekologického doručování – od elektrických nákladních kol přes elektrické mopedy až po pěší kurýry s „lítačkou“ na MHD.