Aktualizováno 21. 10. 2021
Ve statistikách SDA jsme objevili nesrovnalost v podobě 95 registrovaných plug-in hybridů značky BMW s naftovým motorem. Jelikož tato automobilka má v nabídce pouze plug-in hybridy s benzínovým motorem, upozornili jsme na to SDA. Následně se zjistilo, že šlo o mild-hybridy s naftovým motorem, které byly chybně uvedeny mezi plug-in hybridy. Data byla opravena, za což SDA děkujeme a přidáváme opravenou verzi.
Celkový počet plug-in hybridů registrovaných od začátku roku do konce září tedy klesl na 2 978 vozů, stejně tak samozřejmě počet nabíjecích aut, kterých se za 9 měsíců letošního roku registrovalo 4 803. BMW se počtem registrací plug-in hybridů i nabíjecích aut celkově posunulo za SEAT na čtvrté místo. Španělská automobilka tak zůstává na třetí pozici, kterou si drží dlouhodobě. Na prvních dvou místech se žádné změny neudály a bezkonkurenčně nejsilnější pozici drží i nadále domácí Škoda Auto před druhým Mercedesem. Právě ten je jedinou automobilkou, která vyrábí i naftové plug-in hybridy a z celkových 440 registrovaných od začátku roku má diesel pod kapotou 269 hybridních vozů s externím nabíjením. Právě to je možná důvodem, proč je automobilka s trojcípou hvězdou na českém trhu s plug-in hybridy tak úspěšná.
Původní informace z 19. 10. 2021
Průběžně sledujeme registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku. Zatímco začátkem roku přišel po rekordním prosinci poměrně výrazný pokles registrací elektromobilů, před prázdninami jsme mohli pozorovat pozvolný nárůst. V červenci se čísla propadla, což se dalo očekávat, ale právě od července lze pozorovat zajímavý trend. Zatímco každý další měsíc se zaregistruje více elektromobilů než ten předchozí, celkově je mezi osobními auty trend opačný. Jejich registrace podle statistik SDA poměrně výrazně klesají.
Registrace osobních aut klesají, ale elektromobily posilují
Zatímco v červenci se registrovalo 18 405 osobních aut, v srpnu to bylo 16 449 a v září pouze 14 165. To všechno přesto, že by se naopak po prázdninách dal čekat opět vzestup. Důvodem tohoto poklesu je čipová krize, se kterou se potýká většina automobilek. Na elektromobily ale zatím tak výrazný dopad nemá a jejich registrace se zvyšují. Zatímco v červenci to bylo 164 nově registrovaných elektromobilů, v srpnu 178 a v září 217 nových elektromobilů. Stále je podíl malý, ale za tyto tři měsíce vystoupal z 0,89 % na 1,53 %. Je ale možné, že se v následujících měsících čipová krize odrazí i tam. Doufejme ale, že se podaří problém co nejdříve vyřešit.
Vedení v počtu registrací elektromobilů si stále drží domácí Škoda, byť v srpnu to bylo poměrně těsné. Zaznamenala pouhých 38 registrací nových elektromobilů, zatímco druhý Hyundai jich měl jen o šest méně. Třetí místo pak připadlo Volkswagenu s 20 nově registrovanými elektromobily a v těsném závěsu s 19 registracemi elektromobilů byl Peugeot. U Škodovky patřily všechny uvedené registrace Enyaqu, u Hyundai vedla Kona s 18 kusy před Ioniqem se 14 registracemi a Volkswagen si připsal 10 nových ID.3, 7 kusů ID.4 a dokonce 3 e-Upy.
Podíváme-li se na září, tam se Škoda vrátila do jasného vedení se 70 registracemi, druhým místem se mezi nejúspěšnější trojici vrátila Tesla s 38 registracemi a třetí místo připadlo Volkswagenu se stejným počtem nových elektromobilů jako v srpnu. U okřídleného šípu to kromě dvou vozů Citigo-e iV opět táhly Enyaqy. U Tesly statistiky neuvádí konkrétní vozy, ale je pravděpodobné, že většinu tvořil Model 3 a několik kusů byly první Modely Y v Česku. U Volkswagenu tentokrát lépe zabodoval ID.4 spolu s e-Upem, protože oba měly po osmi kusech. U ID.3 přibyly v registru jen 4 nové vozy.
Když se podíváme na celková čísla od začátku roku, stále jasně vede domácí Škoda, i když její podíl na trhu osobních elektromobilů klesl oproti stavu ke konci července přibližně o 2 %. Stále ale drží třetinu trhu a druhý Volkswagen má necelých 12 %, tedy přibližně třetinu toho co Škoda Auto. Mezi druhou až čtvrtou pozicí je to ale velmi vyrovnané, protože Hyundai a Tesla jsou za Volkswagenem v celkovém rozmezí 2 %. Trochu větší odstup už má Mercedes-Benz na pátém místě, který je poslední značkou s více než 100 nově registrovanými elektromobily od začátku roku v Česku, ale podíl přes 6 % je také hezký výsledek. Dále se ovšem začínají rozestupy zvětšovat, jak se můžete podrobněji podívat v grafu.
V registracích plug-in hybridů jsou tradičně po domácí Škodovce nejsilnější značky Mercedes-Benz a SEAT. Díky tomu, že plug-in hybridů se v Česku prodává mnohem více než elektromobilů, drží tyto tři značky dlouhodobě i pomyslné stupně vítězů celkově mezi nabíjecími vozy. V září ale vyskočily registrace plug-in hybridů u BMW a na třetí místo před SEAT se dostala právě automobilka z Mnichova. Takže za domácí Škodovkou následují dvě bavorské automobilky Mercedes a BMW. I když stále výrazně vedou plug-in hybridy před elektromobily, poměr se mírně vylepšil ve prospěch elektromobilů.
Celkově se od začátku roku registrovalo 1 825 elektromobilů a 3 096 plug-in hybridů. Celkem to je tedy 4 921 nabíjecích aut, což představuje podíl 3,04 %. Ve srovnání se západní Evropou je to sice málo, ale když vezmeme v úvahu, že u nás čísla nezvedají dotace jako ve státech na západ od našich hranic, není to špatný výsledek. Naproti tomu registrace aut na CNG výrazně klesly a od začátku roku jich přibylo pouze 609. O něco lépe si vede LPG, protože vozů na toto palivo se za stejné období registrovalo 1 648, tedy téměř tolik jako elektromobilů. Zajímavostí pak je, že letos již máme v Česku prvních pět registrovaných osobních automobilů na vodík. Jedno je Hyundai Nexo, které má absolutní prvenství, a následovaly již čtyři Toyoty Mirai.