Dacia roste, už pokukuje po segmentu C. A uvedla nový Jogger

2
Dacia roste, už pokukuje po segmentu C. A uvedla nový Jogger
Fotografie: Dacia
  • Dacia chce začít nakukovat do mainstreamového segmentu
  • Zároveň ale neplánuje opustit ten budgetový
  • Začne uvádět větší modely

Rumunská značka Dacia, kterou Renault vzkřísil a učebnicovým způsobem proměnil na globálně úspěšný budgetový brand, hledá po 17 letech nové směrování. A tak, pod dojmem úspěchu modelů Stepway, posouvá svou image směrem k outdoorovým aktivitám. Proto se v reklamních spotech a vizuálech začínají objevovat paraglidisté, surfeři, trekkisté či downhilloví cyklisté. S tím souvisí i změna loga a vizuální identity, přestavená už na letošním mnichovském autosalonu. Zvuk značky Dacia má být nyní trochu dramatičtější, syrovější a výraznější. S tím souvisí i změna palety nabízených odstínů, jimž dominuje vojenská khaki, vnímaná jako nejdůležitější a launchovací barva. V nabídce dokonce nebude chybět ani druhý, světlejší odstín zeleně, tedy barvy, již většina konkurence z ceníků vypustila.

Novou vizuální identitu tvoří logo ze dvou šipek, jednoduchý logotyp a nový styl zázemí

Součástí nového přístupu bude i brutalistní design chystaného většího SUV Dacia. To bude vycházet z konceptu Bigster a podle uniklých informací se mu bude hodně podobat. Nabídne pohon všech kol a také sedm míst, přičemž celkovou délkou 4,6 m bude šlapat na paty obří Škodě Kodiaq. Zřejmě v roce 2025 také přijde hybridní verze. A také se vzdá okázalé příslušnosti k cenově výhodným automobilům. Jenže na ten si musíme počkat až do příštího roku. Do roku 2025 pak budou následovat ještě další dva modely segmentu C, tedy nižší střední třídy.

Velké sedmimístné SUV Bigster dorazí na trh už napřesrok. Toto je koncept, avšak sériová verze se bude lišit jen málo

Aktuálně na český trh vstupuje Dacia Jogger, v rámci nové strategie nahrazující hned tři stávající modely. Konkrétně Dokker, Lodgy a Logan MPV. Oprašuje myšlenku atypického kombi s extrémně dlouhým rozvorem, jakým byla první generace Loganu MCV, jenže zároveň zvýšila střechu nad zadní polovinou interiéru a také navýšila světlou výšku na znamenitých 200 mm. Bude tedy jakýmsi průnikem mezi výhodami tří zmíněných modelů, které byly na českém trhu velice úspěšné, avšak v globálním průměru patřily v rámci značky spíše k outsiderům; zejména Lodgy.

Zpočátku se sice bude muset obejít bez elektropohonu, avšak to se změní v roce 2023, kdy dostane full hybrid z Méganu s atmosférickou 1.6 a stane se historicky první hybridní Dacií. Avšak už od počátku figuruje v nabídce jiná zajímavá alternativa; oba startovní pohony jsou sice litrové turbotříválce, avšak ten levnější z nich, bez přímého vstřikování a s výkonem 100 k/170 Nm, nabídne standardně pohon na LPG. A to rovnou v té nejlepší formě, s tovární zástavbou směšovače i plynového zásobníku o slušném objemu 40 l. Pochopitelně na svém místě zůstane i benzinová nádrž na 50 litrů – kombinovaný dojezd tak dosáhne přes 1 000 km podle WLTP. Umožnila to nová platforma CMF-B, připravená na zástavbu hybridního pohonu i jeho trakční baterie.

Dacia Jogger patří do segmentu C, i když s nabízenými motory spíše k jeho spodnímu okraji

Ta znamená, že se Dacia definitivně odvrací od secondhandové techniky Renault, a stává se automobilem se zcela současnou konstrukční úrovní. Přičemž masové efekty při výrobě nové platformy, používané celým koncernem Renault-Nissan-Mitsubishi, spolehlivě nahradí někdejší úspory z používání starší a dávno amortizované techniky. Svědčí o tom i druhý nasazený motor, přímovstřiková verze téhož motoru s výkonem 110 k/200 Nm, a především standardně šestistupňové převodovky pro oba motory. O automatu se zatím nemluvilo, avšak je více než pravděpodobné, že se jej rovněž dočkáme. Když ne dříve, tak nejpozději s příchodem hybridu.

Objednávky na Jogger se otvírají 2. 12. 2021, startovní cena byla stanovena na 358 500 Kč. Za silnější motor doplatíte 12 500 Kč, za sedmimístné provedení 19 000 Kč. V nabídce budou tři výbavové linie, kromě startovní Essential ještě Comfort (+45 000 Kč) a Extreme (+67 000 Kč).