Celoevropská čísla registrací nabíjecích aut (BEV+PHEV) vypadají podle CDV velice optimisticky. V roce 2021 už bylo téměř každé páté nové auto v EU poháněno elektřinou z baterií, konkrétně jich v celé Unii přibylo 1,75 milionu, tedy 18 % celkového trhu. To reprezentuje dvoutřetinový meziroční podíl, protože rok 2020 vykázal 10,5 % aut do zásuvky. Plug-in hybridů bylo o něco méně: 867 tisíc znamená 8,9 % trhu, zatímco 878 čistých elektromobilů reprezentuje 9,1 %. Plug-in hybridy však, v rozporu s evropskými plány, rostly rychleji. Meziročně o 70,7 %, zatímco BEV „jen“ o 63,1 %.
Skutečného evropského lídra všichni známe, jenže Norsko není členem EU. Nejvyšší podíl čistých elektromobilů (BEV) tedy tentokrát vykázalo Nizozemsko, kterému do čisté pětiny scházela jediná desetina procenta (19,9 %). Těsně za ním se drželo Švédko s 19,1 % a bronz získalo s odstupem Rakousko (13,9 %). Žebříček PHEV vypadá jinak, vede jej Švédsko (25,9 %), následované Dánskem (21,8 %) a Finskem (20,5 %).
Česku patří v podílu čistých elektromobilů za rok 2021 s 1,3 % předposlední, tedy 25. místo, horší byl jen Kypr s 0,8 %. I výsledky ostatních členů V4 proti nám vypadají optimisticky, zejména maďarských 3,5 %. S plug-in hybridy jsme na tom trochu lépe; 1,9% podíl stačil na 17. příčku v EU a v rámci V4 jsme předstihli aspoň Slováky. Na druhou stranu lze tato čísla brát i tak, že jsou odrazem skutečného zájmu o elektromobily v zemích s nižší kupní silou. V Česku totiž zatím nejsou, jako v jedné z mála unijních zemí, poskytovány žádné dotace na jejich nákup.
Uvidime co s tim udela nova vlada.