Koronavirová krize se na prodejích elektrických a elektrifikovaných automobilů podle insideevs.com projevila podobně drasticky, jako v případě těch klasických spalovacích. Konkrétně v dubnu 2020 došlo dokonce k meziročnímu propadu. Jenže ten se od té doby už neopakoval a soudě podle dalšího vývoje, dobíjecí auta se oklepala mnohem rychleji, než ta klasická. Vůbec nejsilnější byl prosinec 2020, kdy jich k novým majitelům odbzučelo 281 171, pak došlo k prudkému propadu za leden i únor. Letošní březen se opět vyšvihl a s výslednými 227 969 kusy drží putovní stříbrnou medaili. To je meziroční nárůst o dramatických 169 % s tím, že pokud se prodeje za duben opět dramaticky nepropadly, bude procentuální meziroční nárůst ještě mnohem zajímavější, protože jak jsme již zmínili, duben 2020 byl kritický.
Ve statistice nacházíme spoustu zajímavostí. Především neohroženou dominanci Tesly Model 3. Zatímco ještě loni se musela sklonit před Renaultem Zoe, na samém sklonku roku 2020 pak před neuvěřitelným nástupem Volkswagenu ID.3 a v lednu 2021 se vůbec neprobojovala mezi 20 nejprodávanějších modelů, od února, kdy konečně porazila VW ID.3 (prodalo se jich bezmála o půlku víc), nastoupila k vedení, které potvrdila neuvěřitelným březnovým výsledkem. Prodala se totiž ve 24 184 exemplářích, více než čtyřikrát tolika než druhý Hyundai Kona Electric. Po sečtení výsledků z 2. až 5. místa se stále ještě nedostaneme na počet prodaných Tesel. Zklamáním je naopak výsledek ambiciózního VW ID.3, který sice od šokujícího lednového meziměsíčního propadu o 89 % vykazuje stálý, masivní růst (z lednových 2978 vozů se vytáhl na 4992 za březen), bohužel však Hyundai Kona Electric, Volvo XC40 Recharge i Renault Zoe rostly rychleji. Je z toho šesté místo, dosud vůbec nejhorší měsíční výsledek, a aby pilulka byla ještě hořčí, porazil jej, byť těsně, i vlastní soukmenovec Volkswagen ID.4, který v březnu debutoval. Zajímavé jsou rovněž velmi vyrovnané výsledky na dalších příčkách; rozdíl mezi 2. a 20. místem činí pouhých 2137 jednotek, mezi druhou a sedmou příčkou je to pak necelých 700 aut.
Zajímavé je, že pořadí jednotlivých značek vypadá docela jinak. Aspoň v této disciplíně drží pevně otěže Volkswagen, který spolu s Mercedesem (který má nejlepší auto v žebříčku na 17. místě, avšak dohání to širokou nabídkou) a BMW drží každý po 10 % trhu s BEV a PHEV. Následují je Volvo (8 %), Tesla (7 %) a Peugeot s Renaultem (každý po 6 %). Jsme zvědaví na další statistiku za měsíc, každopádně by se měli evropští výrobci v čele s Volkswagenem probrat, jinak jim Elon Musk vypálí celý rybník, a to nejen elektromobilní. Aktuálně totiž míří s Modelem 3 na pozici vůbec nejprodávanějšího auta napříč kategoriemi. A to ještě letos promluví do statistik i v Německu vyráběná Tesla Model Y. A teprve o ní Musk mluví jako o budoucím bestselleru. Rozhodně se máme nač těšit.