Na konferenci Forum Elektromobilita 2021, jíž jsme mediálním partnerem, zazněly výsledky velmi zajímavého průzkumu od poradenské společnosti Ernst & Young. Z něj vyplynulo, že podpora elektromobility mezi českými firmami je zatím velice nízká. Konkrétně 90 % z nich dosud žádný elektromobil nevlastní a naprostá většina to ani konkrétně neplánuje. Plných 39 % firem o jeho pořízení zatím neuvažuje, skoro stejně velká skupina, konkrétně 35 %, sice jeho pořízení připouští, avšak v časovém horizontu delším než 5 let. Jinými slovy, pro téměř tři čtvrtiny podnikatelských subjektů v Česku (konkrétně 74 %) zatím není elektromobil dostatečně atraktivní.
Výzkum nepátral po příčinách tohoto stavu, ty jsou však nasnadě. Kromě stále ještě podstatně vyšších pořizovacích cen (plus souvisejících investic kvůli budování dobíjecích míst) a omezené operability při každodenním intenzivním využívání se firmy obávají obtížného dalšího prodeje a potenciálních vysokých nákladů za výměnu baterie. Státní dotace na jejich pořízení se teprve rozjíždějí, je však pravděpodobné, že tento stav ovlivní. I když státní pobídky firmy uváděly až jako třetí nejčastější důvod jejich pořízení.
Zbylých 26 % firem má už dnes jasný záměr elektromobil pořídit, z toho nejvíce, tedy 12 %, do tří let, dalších 8 % do pěti let a jen 6 % do roka. Na tyto poměrně tristní výsledky má vliv i názor zaměstnanců, jehož se průzkum týkal rovněž. Jen 19 % z nich se domnívá, že by mohlo využívat elektromobil dostatečně komfortně a bez omezení. Plná polovina v něm vidí omezení a zbylých 31 % jej rovnou zavrhuje.
Nejčastějším důvodem k nákupu elektromobilu by pro firmy byly nižší provozní náklady, které zmínilo 53 % respondentů. Společnosti už mohly uvádět více důvodů najednou, proto zmínilo druhý důvod, tedy menší hlukovou a emisní zátěž, plných 45 % a pobídky či zvýhodnění státu 39 %. Posledním často zmiňovaným důvodem byly plánované restrikce používání konvenčních pohonů, které uvedlo celkem 35 %. Ostatní důvody už byly zmiňovány marginálně. Desetina respondentů uvedla výkonnost elektromobilu a jen 8 % přiznalo zájem zaměstnanců. Design a prestiž elektromobilů oslovila jen 2 % dotázaných. Pro úplnost uveďme, že 8 % uvedlo jiné důvody.