😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

České firmy zatím elektromobily odmítají, používá je jen každá desátá

Forum Elektromobilita 2021
České firmy zatím elektromobily odmítají, používá je jen každá desátá
Fotografie: ČEZ
  • Téměř tři čtvrtiny českých firem zatím neplánují pořídit elektromobil
  • Odmítají je i zaměstnanci, nevadil by jen pětině z nich

Na konferenci Forum Elektromobilita 2021, jíž jsme mediálním partnerem, zazněly výsledky velmi zajímavého průzkumu od poradenské společnosti Ernst & Young. Z něj vyplynulo, že podpora elektromobility mezi českými firmami je zatím velice nízká. Konkrétně 90 % z nich dosud žádný elektromobil nevlastní a naprostá většina to ani konkrétně neplánuje. Plných 39 % firem o jeho pořízení zatím neuvažuje, skoro stejně velká skupina, konkrétně 35 %, sice jeho pořízení připouští, avšak v časovém horizontu delším než 5 let. Jinými slovy, pro téměř tři čtvrtiny podnikatelských subjektů v Česku (konkrétně 74 %) zatím není elektromobil dostatečně atraktivní.

Výzkum nepátral po příčinách tohoto stavu, ty jsou však nasnadě. Kromě stále ještě podstatně vyšších pořizovacích cen (plus souvisejících investic kvůli budování dobíjecích míst) a omezené operability při každodenním intenzivním využívání se firmy obávají obtížného dalšího prodeje a potenciálních vysokých nákladů za výměnu baterie. Státní dotace na jejich pořízení se teprve rozjíždějí, je však pravděpodobné, že tento stav ovlivní. I když státní pobídky firmy uváděly až jako třetí nejčastější důvod jejich pořízení.

Zbylých 26 % firem má už dnes jasný záměr elektromobil pořídit, z toho nejvíce, tedy 12 %, do tří let, dalších 8 % do pěti let a jen 6 % do roka. Na tyto poměrně tristní výsledky má vliv i názor zaměstnanců, jehož se průzkum týkal rovněž. Jen 19 % z nich se domnívá, že by mohlo využívat elektromobil dostatečně komfortně a bez omezení. Plná polovina v něm vidí omezení a zbylých 31 % jej rovnou zavrhuje.

Nejčastějším důvodem k nákupu elektromobilu by pro firmy byly nižší provozní náklady, které zmínilo 53 % respondentů. Společnosti už mohly uvádět více důvodů najednou, proto zmínilo druhý důvod, tedy menší hlukovou a emisní zátěž, plných 45 % a pobídky či zvýhodnění státu 39 %. Posledním často zmiňovaným důvodem byly plánované restrikce používání konvenčních pohonů, které uvedlo celkem 35 %. Ostatní důvody už byly zmiňovány marginálně. Desetina respondentů uvedla výkonnost elektromobilu a jen 8 % přiznalo zájem zaměstnanců. Design a prestiž elektromobilů oslovila jen 2 % dotázaných. Pro úplnost uveďme, že 8 % uvedlo jiné důvody.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze