Celkové prodeje autobusů v Evropské unii za rok 2021 podle CDV zaznamenaly přirozený, 3,4% nárůst a těch nových na silnicích přibylo celkem 28 919*. Jinak se ale trh měnil docela výrazně; naftové autobusy totiž ztratily dalších 4,4 procentní body a získaly už jen 68,8 %. Ustoupila i všechna alternativní paliva (zemní plyn, LPG, biopaliva a etanol), která už nejsou brána jako čistá, a tak zabrala už jen 10,5 % trhu proti předloňským 11,1 %.
*údaje pro Bulharsko, Litvu a Maltu nejsou k dispozici
Česko se opět vydalo svou cestou. Především se prodeje nových autobusů opět vrátily pod tisíc ročně a loňský úhrn 954 vozidel znamená meziroční propad o 28 %. To ale není vše; opačnou cestou než v EU se vydaly i podíly jednotlivých pohonů. Prodeje naftových vozidel totiž naopak prudce stouply (vzhledem k aktuálním cenovým šokům fosilních paliv si troufáme tvrdit, že naposledy) a z předloňských 79,8 %, srovnatelných s unijním průměrem, se vyšvihly na 91,9 % za rok 2021. Pokles zaznamenaly i elektrobusy, a to ze smutných 0,5 na nicotných 0,2 % (tedy rovné dva elektrobusy). Jediná oblast, v níž jsme souladu s trendy, je pokles alternativních paliv. Ta se v ČR vydala na prudký sestup z 19,7 na 7,4 %. To by bylo chvályhodné, nebýt toho, že je nahradila právě nafta...
Elektrobusy, tedy bateriová elektrická vozidla, elektrická vozidla s palivovými články, vozidla s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridní vozidla, zaznamenaly v EU pionýrský meziroční nárůst 78,7 %. Celkem jich přibylo 3 064, z toho nejvíce ukousla Francie (622 ks, +247,5 %) a přebrala Nizozemsku loňské prvenství. V zemi tulipánů se totiž prodej elektrobusů naopak hluboce propadl, konkrétně o 57,6 %. Druhé Německo s 613 vozy meziročně narostlo rovněž o 57,6 %, zazářilo Dánsko s meziročním nárůstem o 3 633 % (!) na výsledných 224 elektrických autobusů.
Loni se také vůbec poprvé zpomalil prodej samotného CNG, byť zatím jen o kousek (z 3 105 na 3 033). V některých zemích (Nizozemsko, Dánsko, Irsko, Lotyšsko, Maďarsko, Rakousko) zmizelo z trhu úplně, v jiných má zcela marginální podíl. V řadě jiných unijních zemí se naopak neprodal jediný elektrobus (Estonsko, Kypr, Řecko a kupodivu i Slovinsko) a z ekologických pohonů tam zatím vládnou alternativní paliva (Estonsko) či vůbec nic (zbylé tři země).
V Česku už jezdí přes 100 elektrobusů, konkrétně jich bylo k poslednímu dni loňského roku 107. Důvěru českých dopravců si zatím nezískaly, protože jejich prodeje mají prudce sestupnou tendenci. V roce 2018 jich totiž přibylo 50, o rok později 11 a loni již zmíněné dva. Konkrétně šlo o typ SOR EBN11. Stejný výrobce u nás kumulativně umístil zatím nejvíce elektrobusů (69), druhá je Škoda s 28 registracemi. Nejvíce jich jezdí v Moravskoslezském kraji (36), dále v Královéhradeckém (25), Jihočeském (16), Pardubickém (14) a v Praze (5). Ostatní regiony zatím slasti elektromobilty v hromadné dopravě příliš nepoznaly a Praha v tuto chvíli najíždí první kilometry s 14 novými elektrobusy. A chystá tendr na dalších sto.