Evropská komise podle politico.eu zvažuje, že všechny nové městské autobusy prodávané od roku 2030 budou muset mít nulové emise. Dílčí části zprávy byly odhaleny v rámci širšího přezkumu nových emisních norem pro všechna nákladní auta včetně autobusů. Tato debata se však na půdě EU vede už delší dobu a první konkrétní výsledky bychom měli znát už v první polovině února roku 2023.
Důvodem změny je Čína
Stanovením brzkého cíle pro dodávky zelených autobusů do měst v rámci celé EU je dle prvotních zjištění z jednání komise snaha podnítit evropské společnosti zabývající se výrobou autobusů k rychlejší změně směrem k výrobě takových vozidel. Druhým a daleko závažnějším důvodem je fakt, že čínští výrobci autobusů získávají daleko větší podíl na trhu s čistými autobusy v EU. Tomuto faktu totiž napomáhá rychlá elektrifikace tamní dopravy a její dominance v globálních dodavatelských řetězcích na tolik potřebné baterie.
Celou situaci navíc podtruhuje fakt, že města jako Kodaň, Hamburk, Milán, Paříž, Rotterdam nebo Sevilla se rozhodly, že ukončí v roce 2027 provoz všech svých autobusů spalujících fosilní paliva. K podobnému cíli, ale s rokem 2029, se zavázala i Kalifornie. Obecně vzato nově chystané normy budou navazovat na již schválenou legislativu, která nařizuje prodej nových osobních automobilů a dodávek zcela bez emisí od roku 2035.
bude to urcite revolucia v doprave.
This dangerous form of pollution contains heavy metals which are distributed into the atmosphere