Na jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne 16. října byl dle informací zveřejněných na webu Ministerstva dopravy přijat obecný přístup Rady k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. Česká republika přispěla k významnému zmírnění dopadů připravované regulace. Nejvýznamnější změnou je vynětí všech dálkových a příměstských autobusů z požadavků na zcela bezemisní provoz a oddálení závazku plně bezemisních městských autobusů o pět let na rok 2035. Schválený návrh počítá také s přezkumem cílů i celého nařízení v roce 2027.
„Stejně jako v případě emisní normy Euro 7 jsme zajistili zmírnění dopadu návrhu na dostupnost dopravy a české firmy. Přestože jsme se dobrali řady ústupků v náš prospěch, ve finálním hlasování jsme se museli zdržet, protože norma je pro nás pořád přehnaně ambiciózní a obtížně dosažitelná,“ zdůrazňuje ministr dopravy Martin Kupka. Změny budou mít pozitivní dopad i na místní samosprávy a městské dopravní podniky.
Co se oproti původnímu návrhu nemění:
- Všechny nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035, ne od roku 2030, jak původně navrhovala Evropská komise.
- Cíle bezemisního provozu se nebudou vztahovat na dálkové, regionální a příměstské autobusy.
- Zapojení korekčního fakturu (carbon correction factor) do revizní doložky, což by umožnilo do cílů v určité míře započítat i například pokročilá biopaliva nebo syntetická paliva.
Návrh Evropské komise se týká nákladních automobilů (nad 5 tun), městských a dálkových autobusů (nad 7,5 tun) a také přípojných vozidel (nemotorových vozidel tažených motorovým vozidlem) nad 8 tun. Pokud jde o další postup ve vyjednávání návrhu, očekává se přijetí pozice ze strany Evropského parlamentu a následně bude přikročeno k vyjednávání mezi Radou a Evropským parlamentem o výsledné podobě textu.