DPP testuje elektrický autobus. Jaké jsou první zkušenosti?

  • Praha testuje elektrický autobus v reálném provozu
  • Provoz naftového autobusu je prý po započítání nákladů na infrastrukturu ekonomičtější
  • Zkušební provoz potrvá do 31. srpna 2016

Dopravní podnik města Prahy spustil 1. 9. 2015 zkušební provoz elektrického autobusu, konkrétně modelu SOR EBN 11, který se nabíjí při provozních přestávkách na konečné zastávce v obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografu. Jde o zapůjčený model od společnosti SOR, která společně s DPP a společností Cegelac stojí za vývojem. Zkušební provoz bude probíhat až do 31. 8. 2016.

TIP: První soukromé elektrobusy v Praze. Vozit budou zdarma

Cílem testování vozidla v různých provozních podmínkách je následné celoroční vyhodnocení ekonomiky provozu. Autobus nevypouští žádné emise a je vybavený elektrickým topením, které má v zimních měsících velký vliv na celkový dojezd a nabíjecí cykly.

Elektrobus SOR DPP

Rozvoj elektromobility je strategickým cílem DPP. Podle našich informací jsou každopádně celkové náklady, které zahrnují provozní náklady, odpisy za vozidlo a nabíjecí infrastrukturu, stále vyšší než v případě naftových vozů. Mezi cíli zkušebního provozu je ověření skutečných nákladů pro konkrétní druhy vozidel. V případě většího zvýhodnění od výrobce, daňových úlev od státu či jiných forem dotací by vše dávalo větší smysl.

Elektrobus ve všední den urazí 267,5 kilometrů. O víkendech jde pak o 260,2 kilometrů. Spotřeba bez topení činí 1,08 kWh/km, v případě víkendu je spotřeba o 0,03 kWh/km nižší.

Linka Denní proběh Spotřeba bez topení (9/2015) Spotřeba s částečným topením (10/2015)
213 267,5 km 1,08 kWh/km 1,60 kWh/km
188 (SO+NE) 260,2 km 1,05 kWh/km 1,36 kWh/km

Před samotným zahájením testovacího provozu probíhala důkladná příprava a ladění vozidla. V průběhu července 2015 se do testování přidali také řidiči DPP ve spolupráci s řidiči společnosti SOR. Díky vysokým teplotám byla otestována odolnost baterií ve vysokých teplotách. V zimních měsících se testuje provoz i v mrazech, které se nejvíce podepíšou na dojezdu a ekonomice provozu. Požadavkem byl minimální dojezd 250 kilometrů, který se povedlo splnit. Trasa byla upravena tak, aby se autobus vždy otáčel ve stanici Želivského, kde je připraveno nabíjení. Pro dlouhou živnost baterií bylo potřeba vyřešit i pomalé noční nabíjení v garáži v Hostivaři. Zde musel být zajištěn dostatečný časový prostor pro nabíjení.

Hodnocení po dvouměsíčním provozu

Dosavadní výsledky testování ukazují, že autobus je schopný urazit vzdálenost 260 kilometrů s částečným využitím topení a dostatečnou dojezdovou rezervou. Pro celkový dojezd bude však klíčový zimní provoz, který se bude vyhodnocovat v průběhu února. Zde se počítá s velkým odběrem energie z důvodu vytápění. A právě topení a klimatizace stále podstupují ladění a optimalizaci.

Elektrobus bilance DPP

Žádné testování nedokáže plně simulovat reálný provoz. Z toho důvodu probíhá neustále ladění jak autobusu samotného, tak především jeho softwaru. Optimalizací prochází vzduchová soustava či osvětlení. Odstavení vozidla bylo nutné pouze ve dvou případech. Poprvé se jednalo o únik chladící kapaliny z důvodu mechanické poruchy spojovacího elementu v kompresoru. Druhé odstavení měl na svědomí cestující a jeho vandalské chování.

I nadále bude probíhat sbírání dat a informací, které se budou později vyhodnocovat a zužitkovávat v dalších úpravách autobusu.

Pro srovnaní: například BMW i3 papírově spotřebuje je 12,9 kWh na 100 kilometrů, tedy 0,129 kWh/km oproti spotřebě autobusu 1,08 kWh/km. Jde tedy o skoro desetinásobně vyšší spotřebu.

Zdroje: dpp.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze