Městská hromadná doprava v Londýně vyšla vstříc požadavku bezemisního provozu autobusů. Už několik let probíhá velká obměna původních červených dvoupatrových autobusů za moderní s hybridním pohonem a výrazně tišším chodem a nižšími lokálními emisemi. Nyní je na řadě další krok - vstříc plné elektromobilitě. Londýn ani v této fázi nepřijde o jednu ze svých ikon, a sice červené dvoupatrové „double-deckery“. První dvoupatrový autobus s čistě elektrickým pohonem vyrobila čínská firma BYD a jde o první takovýto autobus s velkým dojezdem a nulovými emisemi. Předání prvního kusu proběhlo na slavnostním ceremoniálu na londýnské radnici za přítomnosti Matthewa Pencharze, náměstka ministra životního prostředí. „Jde o velmi výjimečný okamžik,“ řekl Pencharz a dodal: „Provozní náklady a údržba je nesrovnatelně levnější. Tyto autobusy mají nulové emise, což znamená pro obyvatele Londýna obrovský benefit a úlevu. Městská hromadná doprava v Londýně (TfL) bude využívat pět takovýchto autobusů na lince 98. Ta má status největšího znečišťovatele vzduchu.“
Čínská společnost BYD vedle autobusů zajistí i instalaci rychlonabíječek v garážích na severu Londýna a proškolení všech řidičů. Do deset metrů dlouhých autobusů si může sednout až 54 pasažérů a pro dalších 27 zbude místo na stání. Autobusy jsou vybaveny nejnovějšími lithium-železo-fosfátovými (LiFePO4) akumulátory, které mají kapacitu 345 kWh. Pro srovnání, Tesla Model S má kapacitu baterií 85 kWh. Na velkou baterii poskytuje BYD záruku 12 let a deklaruje po městě dostačující dojezd 305 kilometrů. Do „plných“ se autobus nabije pouze za 4 hodiny. Město plánuje autobusy nabíjet přes noc a využívat tak levnější ceny elektřiny.
Zdroj: cleantechnica.com