Elektromobilita 2019: společně k lepším zítřkům?

Elektromobilita 2019: společně k lepším zítřkům?
2
  • Minulý čtvrtek a pátek proběhla v Praze konference Elektromobilita 2019
  • Jedná se o jednu z největších akci tohoto druhu u nás a hostila spoustu zajímavých jmen, témat a nebála se diskutovat i o problémech

17. a 18. října proběhla ve Fóru Karlín konference Elektromobilita 2019. My jsme se na první den této akce vydali a přinášíme vám vše zajímavé. V rámci programu jsme mohli slyšet přednášky od různých domácích i zahraničních hostů a spoustu zajímavých panelových diskuzí. Nakonec se celá akce nesla na vlnách spolupráce, plánů do budoucna a vývoje technologií u nás.

Konference Elektromobilita 2019

Společně k lepšímu zítřku

Po prvním pohledu na program si všimnete jedné věci. Panelová diskuze se zástupci z ČEZu, E.ON, Innogy a PRE. Tak to je skvělé, říkám si. Teď se všichni budou předhánět, kdo má lepší technologie a kterou nabíječku byste vlastně měli používat. Opak je však pravdou.

Žádné podpásovky se nekonají a člověk si rychle uvědomí, že tato konference je opravdu o rozvoji elektromobility a alternativních zdrojů energie u nás. Celé to působí tak, že firmy mezi sebou naopak spolupracují a snaží se dosáhnout stanovených cílů.

Pařížská úmluva na druhou

ČR se zavázala, že do roku 2040 sníží emise skleníkových plynů o 40 %, a že to bereme vážně, ujasnil už v první prezentaci Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu. Ten vyzdvihl přípravu struktury pro firmy pro přechod na elektromobilitu, ale také zmínil, že 75 % peněz z EU za 10 let vyhradí pro zelené projekty. Zajímavá byla i plánovaná marketingová kampaň pokrytí pěti měst v ČR 5G za účelem boření mýtů o této technologii.

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika, předvedl zajímavou prezentaci a vzhledem k tomu, že Škoda je oficiálním hráčem na poli elektromobility relativně krátce, hodně lidí zajímalo, co bude dál. Asi nejzajímavější myšlenkou je, že tato značka chce být do roku 2050 CO2 neutrální. Což znamená, že všechny vozy budou využívat buď elektromotor, vodíkový článek či jiné alternativní zdroje pohonu. To je velký krok a zaslouží si pochvalu. Aktuálně vidí velký potenciál v elektrickém Citigo iV a určitě se dočkáme v brzké době i dalších elektromobilů.

Škoda Vision iV

Elektromobilita jako celek

Kromě Škody se konference účastnilo i Porsche ČR, jakožto distributor vozů Volkswagen Group, Hyundai Motor Czech, a několik dalších firem. Co takřka všichni zdůrazňovali, bylo to, že se v poslední době často zaměřujeme na jeden aspekt elektromobility, jako je třeba počet a výkon nabíječek či hustotu pokrytí, ale přitom bychom k tomuto tématu měli přistupovat jako k celku.

ČEZ tak například ukázal svůj konfigurátor pro přechod na elektromobilitu, ve kterém si můžete koupit auto i s nabíječkou a řešením elektřiny. Velkou pozornost také věnuje chytrému softwaru pro správu a optimální využití nabíječek. Neméně důležitá je utilizace alternativních zdrojů energie, jak už ČEZ ukázal svým projektem nabíječek s fotovoltaickým podpůrným systémem ve Vestci u Prahy.

Auto jako peněženka

Zajímavou technologii ukázala firma Hubject a její vedoucí rozvoje trhu Philipp Janzen. Využívá chytrého rozhraní ISO 15118, které umožňuje autu komunikovat s nabíjecí stanicí a firma vymyslela svůj Plug&Charge systém, který umožní zákazníkovi nabíjet ihned po připojení a systém sám zaplatí, vaše auto tím pádem funguje jako peněženka a už k obsluze nebudete potřebovat žádný čip či kartu.

V neposlední řadě zde máme rozvoj hlavního města Prahy po stránce elektromobility. Chystá se spousta nových projektů, jedním z nich je převádění městského osvětlení na nabíjecí stanice. To už aktuálně probíhá a město si pochvaluje relativně nízké náklady a velký potenciál. Praha se zároveň zavázala, že sníží emise CO2 o 45 % do roku 2030 a do roku 2050 chce být CO2 neutrální. V budoucnu by standardně měla fungovat jedna nabíječka na 10 vozů. Odhaduje se, že do deseti let bude v Praze jezdit na 56 000 elektroaut.

Smog Praha

Šéfe, chci jezdit na elektřinu!

Jedno z hlavních témat celé konference byl přechod firem na elektrickou flotilu. Tomu byl věnovaný i celodenní workshop druhý den. Aby totiž elektromobilita s cílem snížit znečištění ovzduší uspěla, musí velké firmy a korporace přejít na elektrickou verzi vozů. Výrobci si však uvědomují, že to bude postupná změna a jsou připraveni pro to přizpůsobit podmínky.

Další kapitolou jsou větší auta a autobusy. Mohli jsme vidět několik řešení elektrického autobusu, nákladních vozů a dalších. ABB se pochlubilo svým řešením pro dobíjení autobusů, VW potvrdil výrobu elektrických užitkových vozů a Škoda zatím nic takového neplánuje, pouze pokud by se naskytla poptávka na trhu. U tohoto druhu aut je elektrifikace značně složitější, kvůli větším kapacitám baterií a také potřebě většího výkonu, tudíž i rychlejšího a silnějšího nabíjení.

Vizualizace nabíječky autobusu

Na konferenci Elektromobilita 2019 zaznělo spoustu zajímavých informací od různých hostů, jako je například Marek Trešl, produktový manažer Hyundai Motor Czech, který nepřímo potvrdil výrobu elektromobilů v Nošovicích. Vystoupili také různí hosté a podělili se o zkušenosti ze svého oboru.

Diskuze ke článku
Radovan
Další zbytečná konference. Přestaňme kecat a začněme makat. Za dobu jejího konání se v ČR vyrobily a prodaly další tisíce spalovacích aut. Které tady budou minimálně další 15 let, což je průměrné stáří aut v ČR. Tedy do roku 2034. To dneska narozené děti ukončí školní docházku. Tesla je na trhu 7.rok, Nissanů v elektrice se prodaly statisíce, v Číně je bicyklová a motocyklová elektromobilita priorita a leckde provoz spalovacích jednostopých vozidel už pár let zakázán. Automobilek vyrábějících elektromobily jako máku. Palivo do nich lze vyrobit na každé volné střeše každý den, kdy se rozední. Čistě, tiše, bez jedů, emisí a vibrací. Na co čekáme?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze