Čeští motoristé patří k těm konzervativnějším a elektromobily si zatím nekupují v míře obvyklé v západnějších částech Evropy. Svůj podíl na tom má i jejich nižší kupní síla, spolu s absencí vládních dotací, na Západě, ale i v řadě jiných postsocialistických zemí zcela obvyklých. I zde však dochází k dynamickému vývoji, který bedlivě sledujeme a využíváme k tomu data z vládního Centra dopravního výzkumu (CDV), které pravidelně poskytuje zajímavé prodejní statistiky. Ty mají velkou vypovídací hodnotu, avšak jsou zaměřené jednostranně; monitorují pouze aktuální situaci. Proto Lukáš Kadula z CDV vytvořil skvělou animaci, která poskytuje pohled na problematiku z jiného úhlu.
V půlminutové animaci se totiž dozvíte kumulativní stavy registrací od roku 2010 do konce roku loňského, tedy za celých 11 let, během nichž se etabloval do té doby neexistující systematický prodej elektromobilů v Česku a také trh pro ně. Graf začíná na konci roku 2010, kdy už byly na samém sklonku nově registrovány první čtyři z deseti Smartů ED u E.ONu. V dalších fázích už se zobrazuje pouze 26 nejpočetnějších modelů, to je důvod, proč Smart po čase zmizí.
Mimochodem, prvním Smartům pro zajímavost musel stačit elektromotor s krátkodobým výkonem 30 kW (41 k), největší rychlostí 100 km/h a baterií o kapacitě 16,5 kWh, která se nabíjela s účinností 66 %. Vůz tu ani nebyl v běžném prodeji, v roce 2011 však nastoupila výrazně vylepšená verze, kterou si koupit už bylo možné. Model sice skončil předčasně pro malý zájem, přesto mu ale patří titul průkopníka moderní elektromobility v Česku.
Začátek grafu tedy startuje se čtyřmi nově registrovanými automobily a teprve v roce 2011 se přidávají elektrická trojčata Peugeot iOn, Citroën C-Zero a Mitsubishi i-MiEV, která také spolu se Smartem ovládají trh po další téměř celé dva roky, protože se tu zkrátka jiné elektromobily neprodávají. Teprve zkraje roku 2013 přichází první Nissan Leaf, zakrátko následovaný BMW i3. A další roku Volkswagen e-up!, následovaný prvními Teslami Model S. Zajímavé je, že na sklonku roku 2014 tu bylo celkem registrováno 369 nových elektromobilů a jejich majitelé stále tvořili jakýsi větší debatní klub. Tisícovka byla prolomena až počátkem roku 2017 a dnes je situace mnohem pestřejší.