Když jsem si prohlížel elektrické kupé Dodge Circuit EV v lednu 2009 na autosalonu v Detroitu, ani ve snu mě nenapadlo, že o necelé dva měsíce později usednu za jeho volant. Stalo se tak na pozvání Chrysleru během autosalonu v Ženevě, zkušební jízdy pro vybrané novináře probíhaly na ženevském polygonu Driver Training Center, který spravuje Touring Club Suisse.
Ženevské zkušenosti za volantem
Hned zkraje prozraďme, že jízda s akumulátorovým elektromobilem Dodge Circuit EV byla naprosto přirozená, vůz měl velmi svižné zrychlení a dosahoval zakrátko obvyklých rychlostí; v žádném případě nešlo o neohrabaný prototyp, jako byly některé elektromobily, jež jsme měli příležitost řídit počátkem devadesátých let. Tehdy také při příležitosti ženevského autosalonu existovala možnost vyzkoušet různé akumulátorové vozy (včetně úprav Škoda Favorit a Pick-Up BEV z Ejpovic), jež však zdaleka nedosahovaly srovnatelné dynamiky s klasickým pohonem spalovacími motory. Snad právě proto tato praxe zanikla a obnovila ji až v roce 2009 americká společnost Chrysler, která už na autosalonu NAIAS 2009 v Detroitu prezentovala řadu elektrických vozidel, z nichž jedno podle tehdejšího vyhlášení mělo přijít do sériové výroby už v roce 2010. Nakonec však bylo všechno jinak...
Elektrické tradice Chrysleru
Pro zasvěcené nebyl vstup Chrysleru do přípravy produkce elektrických vozů překvapením, vždyť tato detroitská automobilka byla vždy průkopníkem alternativních pohonů (vzpomeňme třeba turbínové vozy z let 1945 – 1965). Později zkoušela hybridní automobily (včetně diesel-elektrických a turbínových), vodíkové palivové články (také s neobvyklou konverzí benzinu na vodík) a čisté elektromobily, ostatně už v roce 1999 uvedla na autosalonu v Detroitu studii Jeep Commander EV, považovanou za první elektromobil s pohonem 4×4. Pro urychlení sáhla o deset let později při vývoji kupé Dodge Circuit EV podobně jako Tesla Motors po podvozku sportovního vozu Lotus, tentokrát typu Europa s nezměněným rozvorem náprav 2 330 mm. Vývoj vozů v projektu ENVI (= environmental) byl zahájen v roce 2007, o dva roky později Chrysler jednal s vybranými partnery o dodávkách Li-Ion akumulátorů a trakčních elektromotorů. Na autosalonu v Detroitu 2009 se z programu ENVI představily dva vozy Jeep – minivan a sedan Chrysler a sportovní Dodge.
Jediný zcela elektrický
Z pěti představených elektrifikovaných vozů koncernu Chrysler pro rok 2009 pouze Dodge Circuit EV neměl pomocný spalovací motor pro dobíjení akumulátorů (prodlužovač dojezdu Range Extender), ale zcela se spoléhal na sadu Li-Ion akumulátorů. Podle způsobu jízdy umožnily dojezd 240 až 320 km (150 až 200 mil) mezi nabíjením z běžné domácí sítě (v USA 110 V, při použití 220 V se doba nabíjení sníží na polovinu). Celá pohonná jednotka Dodge Circuit EV je uložena na místě původního spalovacího motoru, tedy za oběma sedadly před poháněnou zadní nápravou, a sestává z elektromotoru s 200 kW, jednostupňového redukčního převodu, elektronické řídicí jednotky a sady akumulátorů o hmotnosti 250 kg. Ve spartánském interiéru sportovního vozu chybí spojkový pedál a řadicí páka, na středovém tunelu vedle klasické páky ruční brzdy najdete pouze tlačítka D (jízda vpřed), N (neutrál) a R (zpětný chod); vůz nemá převodovku, stačí stisknout příslušné tlačítko, povolit brzdu a sešlápnout pedál akcelerátoru. Točivý moment elektromotoru s maximem od nulových otáček vystřelí vůz vpřed zcela bezhlučně (to může být problém pro chodce), zrychlení 0 až 100 km/h proběhne do pěti sekund a největší rychlost je přes 193 km/h (120 mph); jízdní vlastnosti odpovídají skvělému podvozku od Lotusu. Jízda je snadná i bez posilovače řízení, po aktivaci pohonné jednotky jedete jako s běžným vozem vybaveným samočinnou převodovkou.
Velké plány odloženy
Náš průvodce Douglas J. Quigley, šéfinženýr projektu, sdělil, že podle průzkumů lidé ujedou méně než 64 km (40 mil) denně, proto ostatní elektrifikované typy Chrysler 200 C EV (sedan), Chrysler Town & Country EV (minivan), Jeep Wrangler Unlimited EV a Jeep Patriot EV dostaly malý spalovací motor (některé pod 1,0 l objemu, jiné větší podle druhu vozidla), který po ujetí oněch 64 km dobije akumulátory. Dodge Circuit EV je ovšem sportovní automobil pro radost z jízdy, jeho kompaktní konstrukce toto řešení vylučuje, a tak má větší kapacitu akumulátorů pro dojezd až 320 km. Využívá se regenerativní brzdění, ale všechny běžné funkce jako kvalitní audioaparatura, klimatizace, topení, elektrické ovládání okenních skel a zámků, jakož i tempomat, zůstaly v Circuitu EV zachovány. Na závěr několik čísel: celkové rozměry vozu 3 900 × 1 714 × 1 150 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1 457/1 490 mm, pneumatiky 195/45 ZR 17 vpředu a 235/40 ZR 18 vzadu.
Chrysler předpokládal zahájení sériové výroby vybraných typů od roku 2010 pro americké zákazníky, později i pro vývoz do Evropy. Dramatické události roku 2009, kdy americká vláda zachránila jak Chryslera, tak General Motors před bankrotem, ovšem tyto plány zhatily. Zejména Chrysler se k elektromobilům vrátil až o mnoho let později.