V roce 2011 tehdejší Daimler, vyrábějící vozy pod značkou Mercedes-Benz, oslavil 125 let od vzniku prvních automobilů Gottlieba Daimlera a Carla Benze pozoruhodnou studií sedanu vzdálenější budoucnosti F125! s elektrickým pohonem, která sice byla plug-in hybridem, ale bez spalovacího motoru! Kombinovala čtyři trakční elektromotory, napájené novými akumulátory Li-S (síra) či elektrickou energií z vodíkových palivových článků, navíc s možností externího nabíjení, navzdory označení Plug-In ovšem bezdrátově elektrickou indukcí! Podle tehdejšího tiskového materiálu šlo o poháněcí soustavu, která měla být dovedena do stádia sériové produkce v roce 2025, tedy právě letos. Jak to dopadlo, už víme. Sedany Mercedes-Benz EQS a EQE jsou sice vyspělé, ale klasické elektromobily...
Překvapení ve Frankfurtu
Na mezinárodním autosalonu IAA 2011 ve Frankfurtu zářily v expozici Mercedes-Benz nejen nová generace třídy B včetně elektrické verze E-CELL Plus, či první roadster značky se vznětovým motorem (typ SLK 250 CDI), ale také různé koncepty, z nichž k nejvyspělejším patřila studie Mercedes-Benz F125! F-CELL Plug-In Hybrid. Vznikla v mezinárodní spolupráci středisek Mercedes-Benz Advanced Design v německém Sindelfingenu (Stuttgart), kalifornském Carlsbadu a italském městě Como (tam řešili interiér). Výsledkem se stal aerodynamický sedan s dvojicí dlouhých křídlových dveří, které otevíraly přístup do futuristicky laděného interiéru bez středových sloupků B, ale se čtyřmi pohodlnými křesly. Vůz je poměrně velký, rozvor náprav činí hezkých 3 333 milimetrů, délka atakuje pětimetrovou hranici (přesně 4 998 mm), šířka je 1 980 mm a výška 1 430 mm.
Vzhledem k tomu, že jsou kompaktní elektromotory uloženy napříč na obou nápravách (po dvou), akumulátory pod zadními sedadly a ploché vodíkové nádrže pod podlahou, zůstává v zádi zavazadlový prostor o objemu 470 litrů! Hmotnost vozu, díky samonosné konstrukci z lehkých materiálů, je relativně nízká a činí 1 700 kilogramů! Konstruktéři využili uhlíkové kompozity CFRP, tvrzené plasty FRP, hliníkové slitiny a vysokopevnostní oceli. Velká kola dostala pneumatiky rozměrů 245/35 R 23. Vůz také nabízí komfort nejvyšší úrovně až čtyřčlenné posádce, designeři od jezera Como vyzdobili interiér kombinací pravé kůže, alkantary a prvky ze vzácného dřeva. Přední sedadla odděluje vysoká středová konzola, ale vzadu je před sedadly nerušená rovná podlaha. Displeje přístrojové desky se zobrazením 3D jsou přehledné, nechybí hlasové a dotykové ovládání, před spolujezdcem může být rozměrný tablet. Konektivita a aktualizace online byly už tehdy na pořadu dne. Advanced Driving Assist umožňuje částečně autonomní jízdu.
Vodík a čtyři elektromotory
Koncepční studie F125! má pohon všech kol, odvozený z prototypu elektrického kupé SLS AMG E-CELL; každé pohání individuálně jeden elektromotor o největším výkonu 50 kW (68 k) a točivém momentu 75 Nm vpředu, zatímco vzadu jsou tyto hodnoty 100 kW (136 k) a 200 Nm. Celkový kombinovaný výkon je 230 kW (313 k), trvalý 170 kW (231 Nm), a na kolech za redukčními převody může být celkový točivý moment až 3 440 Nm! Pohon všech kol značí výrobce e4Matic a zdůrazňuje vektorování točivého momentu podle potřeby, jízdních podmínek a zvoleného režimu. Díky tomu sedan zrychluje z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy a za jízdy z 80 na 120 km/h za 3,2 sekundy, největší rychlost činí 220 km/h.
Vodíkové nádrže už nemusí být válcové, díky blíže neurčené technologii tvoří pod podlahou bloky podobné akumulátorům v dnešních sériových elektromobilech, jsou zcela integrální součástí samonosné konstrukce, samozřejmě s příslušnou ochranou proti nárazu a poškození. Klíčem k tomuto řešení je plnění 7,5 kg vodíku pod tlakem pouhých 30 barů (ano, čtete správně), místo obvyklých 700 barů, takže nízkotlaké nádrže nemusí být válcové. Výrobce uvádí spotřebu vodíku 0,79 kg/100 km, palivové články jsou vpředu pod kapotou a akumulátor Li-S (síra) s kapacitou 10 kWh vzadu. Celkový dojezd vozu je až 1 000 km podle tehdejší normy NEDC, pouze na energii z inovativního akumulátoru to je 50 km. Lithium-sírová baterie nabízí až 350 Wh/kg. Dobíjení akumulátorů je možné elektrickou indukcí ve speciálních stanicích, už v roce 2011 byla uvedena možnost kontroly průběhu nabíjení z chytrého telefonu.
Hudba budoucnosti
Po téměř patnácti letech chybí vodíková infrastruktura, a tak výroba elektromobilů s palivovými články je stále jen malosériová (Hyundai, Toyota, BMW, Mercedes-Benz), zatímco Stellantis a Renault vodíkový program letos zrušily. Dne 29. ledna 2011, na 125. výročí vzniku prvních vozů Gottlieba Daimlera a Carla Benze se spalovacími motory, vyjela kolona vodíkových automobilů Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL na cestu čtrnácti zeměmi na čtyřech kontinentech a po ujetí třiceti tisíc kilometrů se vrátila o 125 dní později do Stuttgartu. Následovala prezentace konceptu Mercedes-Benz F125! F-CELL Plug-In Hybrid, který dodnes zůstává významnou ukázkou tvůrčí invence, jaká by se neměla nikdy zastavit.