Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

Elektromobily, které neznáte
Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Mercedes prošlapával cestu k elektrickým hypersportům
  • Přestavěl typ SLS AMG na elektrický pohon
  • Z plánů na větší série bohužel sešlo

Mercedes-Benz staví elektromobily od nepaměti, v roce 2010 však představil ucelenou řadu osobních a lehkých užitkových vozů s elektrickým pohonem, které se staly předobrazem dnešní sériové produkce. Vzácnou příležitost vyzkoušet několik prototypů a malosériových vozů jsme měli před patnácti lety ve španělské Valencii na semináři Mercedes-Benz TecDay E-Drive, kde jsme jezdili s pěti různými typy A-Klasse E-CELL, B-Klasse F-CELL, SLS AMG E-CELL, Vito E-CELL a Smart ForTwo Electric Drive nejen v běžném provozu, ale také na městském okruhu tehdejší Velké ceny Evropy formule 1. Původní značení E-CELL, E-CELL Plus a F-CELL prozrazovalo coby zdroj elektrické energie akumulátory (tedy E) či palivové články (F).

Vzácnou příležitost vyzkoušet Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL jsme dostali na městském okruhu F1 ve Valencii (2010)

Radost z jízdy

Pokud jde o radost z jízdy, tak tu poskytl zejména elektrický „gullwing“ SLS AMG E-CELL při krátkém svezení na přístavním okruhu Velké ceny Evropy formule 1 ve Valencii, kde jsme vyzkoušeli nejen obdivuhodný zátah čtveřice elektromotorů po 98 kW, pohánějících všechna kola tohoto supersportovního elektromobilu, ale také různé režimy jízdy, ovládané voličem na středovém tunelu stejně jako u verze se zážehovým motorem 6.3 V8 o výkonu 420 kW (571 k). Výrobce uváděl zrychlení 0–100 km/h za čtyři sekundy a omezení největší rychlosti na 200 km/h (prakticky vůz dosahuje až 260 km/h), aby dojezd zůstal v rozumném rozsahu 160 až 200 kilometrů. Samozřejmě i tehdy záleželo na způsobu jízdy a zvoleném režimu funkce pohonné jednotky. Malosériová výroba elektrické verze SLS AMG byla připravena na konec roku 2012, hovořilo se o sérii jedné stovky kusů pro vybrané zákazníky.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Skupina testovacích elektromobilů ve Valencii, SLS AMG E-CELL jede uprostřed

První prototyp

Základem kupé SLS AMG se zážehovým motorem V8 je centrální nosná roura, v níž rotuje kompozitový hřídel pohonu kol zadní nápravy, zatímco dvouspojková převodovka DCT7 je uložena až vzadu v bloku s rozvodovkou. To samozřejmě u elektrické verze zcela odpadá, středový tunel je stejně jako část prostoru na přídi a zádi vyplněn akumulátory Li-Ion 48 kWh, pohon každého kola zajišťuje synchronní elektromotor po 98 kW s vlastním redukčním převodem (otáčky elektromotoru jsou až 12 000 za minutu), takže celkový výkon činí 392 kW (533 k) a točivý moment 880 Nm.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL (1 – řídicí elektronika, 2 – akumulátory, 4 – trakční elektromotory, 5 – pružicí jednotky přední nápravy)

Motory jsou uloženy napříč u podélné osy vozu a pohánějí kola krátkými spojovacími hřídeli. Rekonstruována byla přední náprava (přibyly hnací hřídele), takže svislé pružicí a tlumicí jednotky lichoběžníkových závěsů kol (dvojice příčných ramen) se přestěhovaly nahoru do horizontální podélné polohy, spojeny se závěsy vzpěrami pushrod (řešení ze závodních vozů). Vzadu zůstaly víceprvkové závěsy s příčnými a podélnými rameny. Hydraulický posilovač řízení byl v elektromobilu nahrazen elektrohydraulickým. Brzdová soustava využívá rekuperaci a keramicko-uhlíkové kotouče. Vpředu jsou pneumatiky 265/35 R 19 a vzadu 295/30 R 20.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Nad předními elektromotory je pod kapotou řídicí elektronika

Na okruhu

Zátah elektromotorů je obdivuhodný, stejně jako brzdný účinek. Trať byla krátká, uzavřená, takže jsme vyzkoušeli pár ostrých rozjezdů. Navzdory hmotnosti 1 995 kg, z níž 300 kg připadalo na akumulátory, jízdní vlastnosti vylepšila snížená poloha těžiště a rovnoměrné rozdělení hmotnosti na nápravy. Řídicí elektronika je vpředu pod kapotou, dva chladicí okruhy zajišťují optimální teplotu nejen elektroniky, ale i čtveřice elektromotorů, zatímco akumulátory mají vlastní udržování provozní teploty 20 až 40 stupňů Celsia, propojené s klimatizací. Řidič může vybírat režim jízdy, při C-mode (Comfort pro město) ujede až 200 km s měkčí odezvou akcelerátoru, při M-mode se využívá plného výkonu s ostřejší charakteristikou pedálu, takže zrychlení je ohromující, ovšem dojezd klesne ke 150 kilometrům. Výrobce vůz poprvé předvedl v Norsku, kde zdůraznil čisté dobíjení akumulátorů z větrných a vodních elektráren. Tehdy trvalo plné dobíjení ze 20 na 80 procent kapacity zhruba osm hodin.

Upravený kokpit pro elektrickou verzi SLS AMG E-CELL

Sériový model

Aby elektrický SLS AMG E-CELL nezaostával za klasickou verzí, dostal sériový vůz, nazvaný SLS AMG Electric Drive, pro modelový rok 2013 navýšený výkon na celkových 552 kW (751 k), posílenou kapacitu akumulátorů na 60 kWh a větší dojezd 250 km podle tehdejšího cyklu EU. Cena v Německu byla stanovena od 416 500 eur, vozy z plánované stokusové série nabídnuty do celého světa, hovořilo se také o zájemci z České republiky.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Zásuvka dobíjení na pravém boku vzadu

Nakonec však klienti neprojevili dostatečný zájem, a tak produkce zůstala do deseti kusů (údajně devět), zatímco prototypy posloužily stuttgartské automobilce pro testování systémů nového plug-in hybridního supersportu Mercedes-AMG One, který zkombinoval přeplňovaný šestiválec 1.6 Turbo z formule 1 s dvojicí elektromotorů na přední nápravě a dvojicí elektromotorů MGU-K (Kinetic) na motoru a MGU-H (Heat) na turbodmychadle. Příležitost vidět unikátní vozy SLS AMG E-CELL a AMG One měli návštěvníci automobilové slavnosti Legendy v minulých letech v pražských Holešovicích.

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL na pražských Legendách v roce 2022
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze