Studie Jeep Treo byla překvapením 37. mezinárodního autosalonu v Tokiu v říjnu 2003. Zářila na stánku Chrysler Jeep jako zjevení v kontrastu s klasickými modely 4×4 Wrangler, Cherokee a Grand Cherokee. Tehdy ještě nikdo netušil, že sérový nástupce Jeep Avenger bude hitem za dalších dvacet let. Málokdo předpokládal, že novým evropským Vozem roku 2023 se stane elektrický Jeep Avenger, který sice vyhlíží jako Jeep, ale má pouze přední pohon a pro většinu klientů bude jen v čistě elektrické verzi na platformě PSA (Peugeot) e-CMP. Po vozech Fiat Panda a 500 je to další vítěz, jehož výroba je v polských Tychách! Globalizace běží naplno, elektrický Avenger se představil veřejnosti teprve na podzim 2022 v Paříži, ale přesto okouzlil většinu porotců, když dostal 21 z 57 prvních míst a celkem 328 bodů, tedy o 87 více než Volkswagen ID.Buzz (16 prvních míst). Málokdo ale vůbec ví, že to není první čistě elektrický Jeep...
Překvapení z Tokia jménem Jeep Treo Concept
Pomineme-li sérii elektrických Jeepů Dispatcher na základě řady CJ (nyní Wrangler) vyráběných na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let výhradně pro bezemisní provoz při výběru poštovních schránek U.S. Mail v amerických městech, pak je prvním elektrickým automobilem legendární značky studie Jeep Treo uvedená coby pohled do budoucnosti městské lokálně bezemisní mobility. Designeři tehdejšího koncernu Chrysler Group se zaměřili na nízké pořizovací náklady, ekologický provoz, výrazný designový styl a třísedadlovou konfiguraci, byť zachovali pohon všech kol, jak se na správný Jeep sluší a patří (nový Avenger má však jen pohon předních kol). Přestože konkrétní informace o pohonné jednotce nebyly zveřejněny, tisková zpráva z autosalonu v Tokiu 2003 zdůraznila pohon všech kol elektromotorem na každé nápravě s napájením buď z akumulátorů, anebo z tehdy velmi populárních vodíkových palivových článků, na jejichž vývoji Chrysler intenzivně pracoval, ale také využití technologie drive-by-wire ve zcela nové podvozkové architektuře.
Neobvyklý design
Přestože designeři Chrysler Group pod vedením Trevora Creeda vytvořili unikátní vozidlo, jaké nemá v historii Jeepu obdoby, zachovali charakteristické prvky, jež prozrazují Jeep na první pohled. Je to typická maska přídě se sedmi svislými štěrbinami, uspořádání světlometů a vystouplé blatníky s velkými koly (terénní pneumatiky rozměrů 185/65 R 19), chybí však prahy; trup vozu je mezi koly zúžen, takže je to spíše sportovní buggy. Trevor Creed, viceprezident designu Chrysler Group, hovoří o vizionářském designovém paketu druhého vozu do rodiny určeného pro krátké jízdy v městském provozu a víkendové výlety do přírody. Nosiče po stranách úzké výklopné zádě slouží přepravě dvojice jízdních kol Rubicon. Spartánský interiér s tříramenným volantem sdruženým kontrolním přístrojem pod volantem a odkládacími přihrádkami v palubní desce, stejně jako tenká sedadla s integrální opěrkou hlavy a kostrou z uhlíkových kompozitů, podtrhují dobrodružný styl vozu. Byly uvedeny základní rozměry a hmotnosti. Vůz má rozvor náprav 2 450 mm (o 75 mm více než Wrangler), ale kompaktní celkové rozměry 3 235 × 1 680 × 1 585 mm); je široce rozkročen s rozchodem kol 1 499 mm vpředu i vzadu, nabízí extrémně krátké převisy vpředu/vzadu 350/430 mm a světlou výšku 200 mm. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 816 kg. Provozní vlastnosti nebyly oznámeny. Samozřejmě, Treo jako mnohé jiné studie Chrysler Group zůstal jen v prototypu, ale inspiroval další vývoj elektrických Jeepů.