V novém tisíciletí se někteří francouzští ministři proháněli z důvodu propagace ochrany životního prostředí po Paříži na jízdních kolech. Jejich předcůdcem za druhé světové války se stal admirál François Darlan (1881 až 1942), člen kolaborantské vlády ve francouzském Vichy, který byl ve francouzských novinách L´Argus ze 6. listopadu 1941 uveden jako příklad „zavedení úspory benzinu, oleje a jiných mazadel ve Vichy“, což si vysloužil (cituji) jízdou v moderním elektrickém automobilu. Mohutný luxusní čtyřdveřový elektromobil s krátkou přídí a dlouhou zádí nesl značku STELA a typ RCA.
Elektromobil STELA RCA je zachráněn na zámku
Darlanův elektrický automobil by dávno upadl do zapomnění, kdyby jistý odbojář Henri Malartre (1905 až 2005) nezaložil první francouzské automobilové muzeum na zámku v Rochetaillée u Lyonu, kde je STELA umístěna mezi jinými vzácnými prototypy. Musée de l´Automobile Henri Malartre není u nás příliš známé, přestože existuje přes 64 let a patří k nejhodnotnějším stánkům automobilové historie nejen ve Francii. Seznam „Modeles Uniques au Monde“ (světových unikátů) tam čítá přes třicet položek a jsou v něm i další elektrická vozidla. V moderním pavilonu vedle zámku pojmenovaném po známém konstruktérovi Amédeovi Gordinim jsou novější a závodní vozy, zatímco ty ještě starší najdete přímo v zámeckých komnatách. STELA Type RCA je ovšem vystavena v hale Gordini ve společnosti podobně starého elektrického skútru.
Zrozen z nedostatku
Pouze nedostatek benzinu za druhé světové války podnítil stavbu dlouhé řady francouzských elektromobilů, z nichž nejznámější je jistě lidový Peugeot VLV, ovšem vznikaly i vyspělejší luxusní modely. Patří k nim pětimístná STELA, dílo značky založené Hubertem Pascalem ze strojírenské společnosti Forges et Ateliers de Lyon se sídlem ve Villeurbanne, která je zkratkou Service de Traction Électrique Légére et Agricole (Služba elektrickému pohonu lehkému a zemědělskému). V roce 1940 se představily první dva modely série RR, jejichž tvary přídí poněkud připomínaly Peugeoty 402, ale účelová konstrukce proti uhlazené 402 znamenala poněkud těžkopádný vzhled s členitou zadní částí. Série RR nabídla dvě karosářské varianty – velký dvoudveřový kabriolet a lehký nákladní skříňový vůz.
Vrcholem je RCA
V roce 1941 vývoj pokračoval typem s úhlednější karoserií čtyřdveřového sedanu STELA typu RCA, který už ctil zásady aerodynamického tvarování; sada akumulátorů byla uložena v prodloužené zádi. Konstrukci tvořil ocelový prostorový rám z trubek a čtyřhranných profilů, přičemž Hubert Pascal využil díly z velkosériových typů (například obě nápravy). Z pohotovostní hmotnosti blížící se dvěma tunám (přesně 1 940 kg) připadala téměř jedna tuna na sadu olověných akumulátorů (přesně 850 kg pro akumulátory značky Volfar; 96 V a 366 A), jejichž různé zapojení dovolovalo šest rychlostních stupňů s největší rychlostí 70 km/h. Uváděný dojezd byl do 140/110 km při rychlosti 45/55 km/h. Typ RCA byl vyvrcholením konstrukce osobních elektromobilů STELA (navrhli i dodávkové Camionnette a těžké nákladní), jež měly koncepci s jedním trakčním elektromotorem uprostřed, který poháněl zadní tuhou nápravu kloubovým hřídelem jako u vozů se spalovacími motory.
První vůz pro svou potřebu zabavil admirál François Darlan, člen proněmecké vlády ve Vichy, záhy zastřelený pro svou zradu atentátníkem v Alžíru. Skutečně elektromobil používal do října 1941, dokonce si objednal druhý exemplář. Pascalova značka STELA z Villeurbanne nabízela elektromobily různých typů až do roku 1948 (osobní jen do 1944), než definitivně zanikla.