Honda FCX Clarity

Elektromobily, které neznáte
Honda FCX Clarity
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Vodíkové elektromobily za sebou mají dlouhý vývoj
  • První Hondy FCX vyjely na silnice roku 2002
  • Náklady na vůz se během výroby snížily na desetinu

Spolu s Toyotou a Hyundai patří Honda k průkopníkům sériové výroby elektromobilů s vodíkovými palivovými články. Měli jsme vzácnou příležitost sledovat jejich vývoj od roku 2001, kdy náklady na stavbu jednoho elektromobilu s vodíkovými palivovými články převyšovaly milion dolarů, aby se o deset let později s uvedením aerodynamického sedanu FCX Clarity se zcela novou karoserií snížily na 120 tisíc dolarů za vůz. Snižování nákladů sice pokračovalo, ale problémy s infrastrukturou, výrobou a distribucí vodíku nadále představují překážku jejich většího rozšíření, a tak Honda výrobu další generace Clarity ukončila. Budoucnost na dosah, jak znělo někdejší heslo, se poněkud vzdálila, byť vodík je přece všude a jeho zásoby nemohou skončit…

Honda FCX Clarity
V roce 2010 jsme měli vzácnou příležitost vyzkoušet jednu z prvních FCX Clarity, zapůjčenou evropským klientům

Průkopnické činy

Kdyby to bylo snadné, tak už na vodík všichni jezdíme. Přesto konstruktéři automobilů budoucnosti vždy vzhlíželi k vodíku s velkými nadějemi. Svědčí o tom přes dvě desítky vodíkových vozů, které jsem vyzkoušel. První byla elektrická motokára s palivovými články v roce 1993 ve výzkumném středisku Mazdy v Jokohamě, poslední sériová Toyota Mirai druhé generace. Rád vzpomínám na test sériového sedanu Honda FCX Clarity v roce 2010, zapůjčeného evropskou centrálou Hondy a určeného ke zkušebnímu provozu na leasing především v Kalifornii a Japonsku.

Pod vedením inženýra Sačity Fujimota byl zahájen vývoj elektromobilů Honda FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) v devadesátých letech, v září 1999 se představily dvoumístné prototypy FCX-V1 a V2, o dva roky později jsme na polygonu v Točigi poprvé vyzkoušeli čtyřmístnou verzi FCX-V3, která byla předobrazem poslední generace FCX-V4, jež se v říjnu 2002 stala prvním vozem s vodíkovými články, uvedeným do silničního provozu (klient v Los Angeles). Po této první generaci menších vozů (délka 4 165 mm) zahájila Honda vývoj sedanu FCX s novou aerodynamicky optimalizovanou karoserií, navrženého speciálně jako elektromobil s vodíkovými články. Studie Kiwami měla premiéru na Tokijském autosalonu 2003 (rozvor 2 870 mm, délka 4 500 mm); nový FCX Concept tamtéž o dva roky později (rozvor 2 900 mm, délka 4 720 mm). Po dalších úpravách byl vývoj nového FCX dokončen v roce 2008 a vozy jako FCX Clarity (světová premiéra na Los Angeles Auto Show 2007) nabídnuty na leasing vybraným klientům. Sériová výroba začala 16. června 2008, v září 2009 byly první dva vozy dodány do Evropy a jeden jsme o rok později v Dánsku vyzkoušeli.

Honda FCX Clarity, uvedená v roce 2008 je aerodynamický sedan, dřívější FCX-V1 až V4 byly městské kompaktní vozy

Za volantem FCX Clarity

Po usednutí za volant překvapí prostorný a světlý interiér s velkou prosklenou plochou, ostře kontrastující s původními kompakty FCX-V1 až V4, přístrojová deska ve futuristickém stylu (jako u tehdejšího Civicu) a snadné ovládání. Ukazatel dojezdu hlásil 180 km, takže na naše tři desítky kilometrů se nebylo třeba ničeho obávat. Po stisknutí tlačítka Power zvolíte páčkou vpravo nahoře vedle volantu na přístrojové desce způsob jízdy (polohy R-N-D), ovládání je dvoupedálové a vůz se bezhlučně rozjede. Řízení má účinný posilovač, parkovací brzdu ovládá další tlačítko P. Jízdní vlastnosti jsou poplatné japonským (či severoamerickým) zvyklostem, podvozek je pro Evropana poněkud měkčí, ale stopu drží dobře.

Jízda je pohodová, obklopuje vás ticho, se spolucestujícími můžete hovořit nezvýšeným hlasem. Přístrojová deska je dvoupatrová a nese v horní štěrbině digitální rychloměr, na dolním displeji pak velký kruhový ukazatel hospodárnosti jízdy (vlevo je obvyklý předěl Power/Charge a stav akumulátorů, vpravo stav vodíkové nádrže a indikace P-R-N-D; koule uprostřed mění barvy podle spotřeby). Výhled z vozu je skvělý, díky rozvoru 2 800 mm se cestující netísní ani vzadu, neboť vůz je pouze čtyřmístný vzhledem k vysokému středovému tunelu, v němž jsou palivové články. I na zavazadla zbývá dost místa (viz snímek, objem zavazadlového prostoru činí 371 litrů); příslušenství je na obvyklé úrovni, na středové konzole najdete ovládání autorádia, dvouzónové klimatizace, navigace, palubního počítače atd. Sériová výbava zahrnuje šest airbagů (čelní, boční, okenní záclonové), aktivní opěrky hlavy vpředu, dvousměrně seřiditelný volant, adaptivní tempomat a další. V interiéru se využívají potahy z materiálů Bio-Fabric rostlinného původu. Velkou pozornost věnovali konstruktéři ochraně nádrže proti úniku vodíku a poškození při havárii, stejně jako zabezpečení vysokonapěťové soustavy.

Futuristická přístrojová deska FCX Clarity a pohodlná přední sedadla

Nedokončené pokračování

Přední kola sériové FCX Clarity modelového roku 2010 poháněl synchronní elektromotor AC 100 kW s jednostupňovým redukčním převodem, uložený vpředu a napájený z vodíkových palivových článků PEM-FC Stack 100 kW, umístěných uprostřed vozu ve středovém tunelu, ale také z akumulátorů Li-Ion 288 V (kapacita neuvedena), uložených vzadu. Nádrž o objemu 171 litrů na stlačený plynný vodík byla vzadu nad nápravou. Samonosná karoserie čtyřdveřového sedanu ukrývala pomocné hliníkové rámy pro nezávislé zavěšení všech kol, vpředu i vzadu byla příčná ramena víceprvkových závěsů kol s odpružením vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Za šestnáctipalcovými koly z lehké slitiny se ukrývaly kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením), hřebenové řízení mělo elektrický posilovač.

Honda FCX Clarity
Poháněcí soustava Honda Fuel Cell Power s vodíkovými palivovými články

Při pohotovostní hmotnosti 1625 kg nebyl vůz ani nadměrně těžký, vzhledem k použité poháněcí soustavě a vnějším rozměrům 4 835 × 1 845 × 1 470 mm. Výrobce tehdy uváděl provozuschopnost od teploty prostředí -30 °C, největší rychlost 160 km/h, zrychlení 0–100 km/h za devět sekund a největší dojezd 460 km na jednu vodíkovou náplň. Zajímavostí bylo, že Honda v rámci vývoje infrastruktury představila rovněž kogenerační stanici Honda Home Energy, zajišťující jak výrobu vodíku ze zemního plynu pro FCX Clarity, tak tepelné a elektrické energie pro domácí využití.

Problémem je infrastruktura

Nakonec bylo všechno jinak, byť Honda pronajala a zapůjčila několik desítek vozů FCX Clarity klientům v Japonsku, USA i v Evropě (jeden z nich jsme vyzkoušeli), ale v roce 2014 vyhlásila konec programu pro nedostatečnou infrastrukturu. Úplný sice ještě nebyl, druhá generace Clarity se představila na autosalonu v Los Angeles 2015 a nabídla tři varianty pohonu včetně Plug-In Hybrid se čtyřválcem 1,5 litru a elektromotorem 135 kW, plně elektrického akumulátorového Clarity Electric (dojezd 150 km) a samozřejmě Clarity Fuel Cell (se zvýšeným dojezdem na 580 km). Poslední Clarity vyjel z továrny Sayama Plant v roce 2021.

Honda FCX Clarity
Zavazadlový prostor zmenšuje nádrž vodíku, ale i tak má objem 371 litrů
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze