Honda na výstavě spotřební elektroniky CES 2025 v Las Vegas představila dva prototypy připravované řady osobních vozů Honda 0 Series, a to konkrétně 0 sedan a 0 SUV, přičemž jde o elektromobily s nulovými lokálními emisemi, integrujícími nejmodernější operační systém ASIMO 0S a automatizované řízení úrovně 3 za všech jízdních podmínek. Při pohledu na jejich avantgardní design jsme vzpomněli na zapomenutého předchůdce Honda Kiwami, jenž zářil na autosalonu v Tokiu 2003, ale tehdy ještě šlo především o hledání vhodného zdroje a akumulace elektrické energie. Nízká silueta širokého vozu a jeho téměř svislé ukončení karoserie vzadu, moderní a přehledný kokpit stejně jako nadčasový design jsou oběma projektům společné.
Hledání koncepce
Honda patří v oblasti elektromobility k průkopníkům vodíkových palivových článků, v době představení konceptu Kiwami už měla ve zkušebním provozu malosériové vozy FCX první vylepšené generace s dojezdem zvýšeným ze 355 na 395 kilometrů na jednu náplň vodíku pro vlastní systém článků Honda FC Stack, které později procházely testy v rukou uživatelů nejen v Japonsku, ale také v USA (pronajaté na leasing). Honda však mířila výše, a proto mezi jejími pěti hlavními automobilovými exponáty na autosalonu v Tokiu 2003 zářily nová generace MPV Odyssey, hybridní minivan ASM a malé sportovní kupé IMAS, ale především velké superkupé HSC (předobraz nové NSX) a avantgardní elektrický koncept čtyřmístného sedanu Kiwami.
Navzdory nízké siluetě Kiwami byla kompletní poháněcí soustava uložena mezi nápravami, avšak ukryta především v mohutném středovém tunelu, který odděloval dvě dvojice sedadel. U Hondy tehdy využili kombinaci vodíkových palivových článků s vyspělými kondenzátory (ultra-capacitors), jejichž výhodou je rychlé nabíjení i vybíjení. Nádrž vodíku ve tvaru T zakončovala soustavu před zadní nápravou, všechna kola byla poháněná, a to napříč uloženým stejnosměrným trakčním elektromotorem s rekuperací brzdné energie na každé nápravě.
Prototyp inspirací
Samozřejmě, šlo o vývojový koncept, takže bližších technických údajů nebylo zveřejněno mnoho. Uspořádání pohonu, označeného za H-shaped Power Plant Layout, přispělo ke snížení těžiště, čtyři cestující včetně řidiče seděli poměrně nízko, interiér byl přístupný dvojicemi dlouhých křídlových dveří na každém boku, vůz prosvětlovala velká prosklená plocha s vysoko do střechy zasahujícím čelním oknem. Zajímavostí kabiny, kromě dvojice otočných ovladačů ve stylu i-Drive, byl rovněž na středovém tunelu umístěný panel s intuitivním ovládáním režimu hnací jednotky pouhým dotykem obvyklých symbolů P-R-N-D. Horizontálně situovaná palubní deska se středovým displejem navigace připomíná vozy, uvedené mnohem později (např. Hyundai Ioniq 5).
Základní rozměry Kiwami jsou: rozvor náprav 2 870 mm, délka 4 500 mm, šířka 1 820 mm a výška 1 250 mm. O hmotnosti dobové tiskové materiály nic neuvádějí. Jedno je však jisté. Po vozech první generace FCX (vývojové stupně FCX-V1 až V4) byla skutečně zahájena výroba automobilů druhé generace FCX Clarity (2007–2014), které jsme si vyzkoušeli rovněž v Evropě. Vzhledem k nedostatečné síti vodíkových stanic se Honda nakonec soustředila na klasické elektromobily, jejich velký rozvoj umožnily nové druhy akumulátorů elektrické energie s navýšenou kapacitou a rychlým dobíjením. Nejnovější typy Honda 0 Series (tedy Zero pro nulové lokální emise) testovali také slavní závodníci Takuma Sato a Max Verstappen. První vozy přijdou na evropský trh už v roce 2026.