Chrysler Project ENVI

Elektromobily, které neznáte
Chrysler Project ENVI
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Ambiciózní plán Chrysler EV vznikl pro rok 2010
  • Chrysler uvedl řadu elektromobilů na autosalonech
  • Po vyhlášení bankrotu 2009 jejich další vývoj zastavil

V roce 2009 začala seriózní cesta Chrysleru k elektromobilitě. Americký koncern Chrysler LLC, který se o dva roky dříve rozešel s Daimlerem, následoval Forda a General Motors ve velkolepém programu elektrifikace, označeném Chrysler EV (Electric Vehicles), ale také Project ENVI (tedy Environment = životní prostředí). Na autosalonech 2009 v Detroitu a Ženevě tvořily jádro expozice společnosti Chrysler LLC především elektromobily, a to všech koncernových značek Chrysler, Dodge a Jeep. V Ženevě jsme dokonce na blízkém polygonu testovali elektrické kupé Dodge Circuit EV, vytvořené podobně jako první Tesla Roadster na základě hliníkového rámu Lotus.

Chrysler 200C EV
Chrysler 200C EV při světové premiéře na autosalonu v Detroitu 2009

Turbulentní vývoj

Naděje netrvaly dlouho, společnost Chrysler LLC ještě v roce 2009 vyhlásila bankrot, po zásahu americké vlády se stala součástí aliance s italským Fiatem, její reorganizovaná část se proměnila na Chrysler Group LLC a posléze na FCA (Fiat Chrysler Automobiles, dnes FCA US LLC, součást Stellantisu). Po velké propagaci elektromobility 2009 však na autosalonech v Detroitu a Ženevě o rok později nebylo po pokračování programu EV a ENVI ani vidu, ani slechu!

Dodge Circuit EV 2009
Dodge Circuit EV pod nápisem Chrysler EV – Coming 2010 (přijdeme 2010)!

Ve víru událostí (a finančních problémů) byl vývoj elektromobilů u Chrysleru ukončen, aby se vrátil až ve spolupráci s Fiatem o tři roky později uvedeným malosériovým typem Fiat 500e (prototyp vystaven v Detroitu 2010), vyráběným v mexické Toluce pouze pro vybrané státy USA (2012–2019). Tehdejší šéf Sergio Marchionne zavelel k obnovení vývoje elektrických vozidel až v roce 2018, takže první elektrický Fiat 500e zůstal nadlouho ojedinělým počinem společnosti (z individuálních dovozů však dorazil i k nám).

Jeep Patriot EV 2009
Jeep Patriot EV, další z projektů Chrysler EV (Detroit 2009)

Nesplněné vize

Elektrická ofenzíva Chrysleru na autosalonech v Detroitu a Ženevě 2009 byla mohutná. Tehdy nový muž koncernu Jim Press, viceprezident Chrysler LLC, který překvapivě přišel od Toyoty, kde byl prvním nejaponským členem představenstva, se ujal záchrany nejmenšího z detroitských automobilových koncernů. V roce 2009 vsadil na rozsáhlou elektrifikaci osobních automobilů a předvedl jich hned několik, většinu však s malým zážehovým motorem SULEV (hovořilo se o objemu 0,6 až 1,2 litru), generátorem pro dobíjení akumulátorů Li-Ion a trakčním elektromotorem.

Klasický sedan Chrysler 200C EV měl pohon zadních kol, výkon 200 kW (272 k), zrychlení 0–100 km/h do sedmi sekund, dosahoval největší rychlosti 193 km/h a ujel 64 km jen na elektrický pohon, ale až 640 km v kombinovaném provozu. Vzhledem k tomu, že šlo o koncept, měl působivý interiér s nevšedním řešením přístrojové desky a čtveřice sedadel (i vzadu oddělených). Akumulátory Li-Ion byly uloženy v bloku ve tvaru T jako u Chevroletu Volt (středový tunel a pod zadními sedadly), trakční motor na zadní nápravě a prodlužovač dojezdu pod přední kapotou ve formě malého motoru/generátoru (elektrický výkon 55 kW). Velká kola s pneumatikami 245/45 R 20 podtrhovala dynamický vzhled konceptu. Vůz měl rozvor náprav 2 948 mm a celkové vnější rozměry 4 879 × 1 870 × 1 445 mm, proti klasickému sériovému sedanu Chrysler 200 se značně lišil i vnějším designem.

Dodge Circuit EV 2009
Dodge Circuit EV při evropské premiéře na autosalonu v Ženevě 2009

Široká paleta EV

Obdobnou pohonnou jednotku jako Chrysler 200C EV, jenže naopak s pohonem předních kol dostal Jeep Patriot EV, ale rovněž klasický dlouhý čtyřdveřový Jeep Wrangler Unlimited EV s pohonem zadních kol (na verzi 4x4 s elektromotory také v předních kolech se intenzivně pracovalo) i sedmimístný minivan Chrysler Town & Country EV (luxusní verze známého Voyageru) s předním pohonem; všechny mají uváděný dojezd rovněž 64/640 km. Čistě elektrické bylo naopak sportovní kupé Dodge Circuit EV, přestavěný Lotus Europa nové generace, poháněné elektromotorem 200 kW s akumulátory Li-Ion; na jedno nabití ujelo 240 až 320 km podle způsobu jízdy.

Chrysler 200C EV 2009
Chrysler 200C EV v názorném řezu s elektromotorem vzadu a prodlužovačem dojezdu vpředu

Zatímco v Ženevě 2009 byly vystaveny jen zmíněné Dodge Circuit EV a Chrysler 200C EV, v Detroitu se o dva měsíce dříve představily také Chrysler Town & Country EV, Jeep Patriot EV a Jeep Wrangler Unlimited EV. Je to vcelku zapomenutá historie vzhledem k tehdejší krizi automobilového průmyslu USA, kdy byla pozornost upřena na záchranu celých koncernů Chrysler a General Motors, než na jejich jednotlivé programy. Podle tehdejších plánů měl být některý z konceptů Chrysler uveden do sériové výroby už v roce 2010, další tři do roku 2013.

Chrysler 200C EV 2009
Futuristický interiér Chrysleru 200C EV

Všechno je jinak

V roce 2007 vznikla u Chrysleru interní skupina ENVI, která se pod vedením Lou Rhodese zaměřila na elektrické pohony a příbuzné technologie. Zajímavé bylo interview s Jimem Pressem, který měl velké zkušenosti s uvedením hybridních vozů Toyota Prius a Camry na americký trh, a proto jsme se zajímali o strategii elektromobilů Chrysler s prodlouženým dojezdem.

Elektrické koncepty Chrysler 2009
Koncepty Chrysler EV z Detroitu 2009: zleva Chrysler 200C EV, Chrysler Town & Country EV, Dodge Circuit EV, Jeep Wrangler Unlimited EV a Jeep Patriot EV

Je to otázka střednědobého vývoje,“ řekl nám Jim Press v Ženevě 2009, „ale infrastruktura existuje a technika také, vzpomeňte si, jak velké byly baterie do prvních mobilních telefonů a jaké používáme dnes! Stejné je to u akumulátorů pro elektromobily, zatím vystačí na 64 km jízdy, ale to je běžná vzdálenost, jakou podle průzkumů lidé jedou do zaměstnání. Pokud chtějí pokračovat bez možnosti dobíjení, poslouží pomocný spalovací motor s generátorem, který si vůz veze s sebou. Takto fungují čtyři z našich pěti elektrických konceptů, uvedených na autosalonu v Detroitu. Sportovní kupé Dodge Circuit EV naopak představuje čistokrevný elektromobil pro radost z jízdy, dojezd v tomto případě vzrostl nejméně na čtyřnásobek využitím výkonnějších akumulátorů.“ V březnu 2009 jsme o Chrysler EV slyšeli naposledy, v květnu přišla reorganizace a na autosalonu v Detroitu 2010 už bylo všechno jinak.

Chrysler Town & Country EV 2009
Chrysler Town & Country EV v názorném řezu s elektromotorem a prodlužovačem dojezdu vpředu, akumulátory a palivovou nádrží vzadu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze