Čas od času dáváme i nějaké cestovatelské tipy na cesty (nejen) elektromobilem. Minule to byl Legoland v Billundu, kam na jedno nabíjení nedojedete, pokud nemáte Mercedes-Benz Vision EQXX. Nyní tu ale máme tip na výlet kousek za naše hranice, kam většina elektromobilů na jedno nabíjení zvládne dojet. A pokud jste fanoušky nejen elektromobility, ale i historie automobilů obecně, mohl by vás to zajímat.
V Eisenachu se nevyráběly jen Wartburgy
Když jsme jeli pro elektrický Opel Movano-e, vzali jsme to cestou do Rüsselsheimu, kde je továrna Opel, přes Eisenach, kde se dříve vyráběly vozy značky Wartburg. A právě tam je muzeum AWE, což je zkratka Automobile Welt Eisenach, neboli automobilový svět v Eisenachu. Vzhledem k tomu, že Eisenach je spojený s historií značky Wartburg, vozy této značky zde převažují. Ale po zániku značky Wartburg zde začal vyrábět i Opel a nedaleko se vyrábělo například i BMW i3. Historie výroby aut v Eisenachu ale sahá mnohem dál, než k Wartburgům, které známe z našich silnic, po kterých se proháněly zejména před rokem 1989. Historie výroby automobilů v Eisenachu ale sahá až do roku 1898 a vyráběly se tu vozy různých značek, například BMW. My jsme ale očekávali hlavně různé verze nám dobře známých Wartburgů.
Z Prahy do Eisenachu to je nejkratší trasou, která není celá po dálnici, 368 km. S lehkou nohou to většina současných elektromobilů na jedno nabíjení zvládne. My jedeme naftovým Opelem Astra, který v Rüsselsheimu vyměníme za elektrické Movano, ale jedeme stylem, jako kdybychom tam chtěli dojet třeba elektrickou Astrou bez nabíjení. Spotřeba v cíli je tedy 3,6 l/100 km, jednak díky tomu že trasa přes Chomutov a Horu Svatého Šebestiána vede zčásti mimo dálnici a také díky tomu, že po dálnici jsme jeli rychlostí do 110 km/h.
Jsou tu i elektromobily
Přijíždíme k muzeu a nejprve projíždíme velkou cihlovou bránou bývalé automobilky s nápisem Automobilewerk Eisenach, nad kterou je AWE, tedy zkratka názvu muzea. Hned u parkoviště naproti muzeu si všímáme jakési rozvodné skříně s obrázky různých aut. Je tam i BMW i3 nebo Opel Ampera-e. Že by tu v muzeu byly i elektromobily? My parkujeme u muzea, ale je zde louka, přes kterou je napříč vyšlapaná cesta, která vede k Lidlu. Na parkovišti před prodejnou je nabíjecí stanice, takže pokud bychom jeli elektromobilem, nechali bychom auto tam.
V muzeu zjišťujeme, že zde je spousta verzí Wartburgů. Od těch, které z našich silnic známe, přes závodní úpravy, speciální verze až po nové, které už vznikaly po revoluci a tou dobou u nás nebyly atraktivní. Jsou tu ale naopak i staré Wartburgy, které sice u nás jezdily, ale nebyly tak rozšířené, jako Wartburg 353, kterých na našich silnicích jezdilo nejvíce. Jsou zde ale i různé předválečné vozy, motocykly i vojenská technika, která se zde vyráběla za války.
Poslední Wartburg i první Opel Grandland
Je zde ale i první Opel Grandland, který byl v Eisenachu vyroben. A vyráběly se zde i Grandlandy s plug-in hybridním pohonem. Opel Ampera-e, který jsme viděli na obrázku před muzeem, sice v muzeu není, ale je zde vystaven karbonový skelet BMW i3 spolu s ramenem výrobního robota. A když už jsem zmínil první Opel Grandland z Eisenachu, nalezneme zde i poslední vyrobený Wartburg. Je z roku 1991 a má pořadové číslo 1 837 708.
Vstupné do muzea je 9 eur, děti to mají za polovinu a děti do 6 let mají vstup zdarma. Otevírací doma je od 10 do 18 hodin a mimo sezónu (od listopadu do března) to je 11 až 17 hodin. Doporučujeme si na návštěvu vyhradit minimálně dvě hodiny. Pokud máte rádi auta a chcete se podívat na historii výroby v Eisenachu, určitě doporučujeme. Mimochodem, je zde i velký model továrny z doby, kdy se tu vyráběla právě Wartburgy.