Legolandy po celém světě patří k oblíbeným prázdninovým destinacím pro rodiny s dětmi. My jsme vyrazili přímo do domoviny stavebnice Lego, tedy dánského Bilundu. Pokud tam vyrazíte, stejně jako my, elektromobilem, jistě vás budou zajímat tipy na nabíjení. Ale zaujalo nás i to, že elektromobilita již dorazila i dovnitř Legolandu, minimálně toho v Billndu.
Cesta elektromobilem do Legolandu s nabíjecími službami
Pokud jde o cestu jako takovou, záleží na tom, jakým autem jedete a jaké nabíjecí služby máte k dispozici. My jsme jeli vozem Škoda Enyaq 60 iV, který jsme upravili na obytné auto, takže jsme měli již tak kratší dojezd auta snížený kvůli stanu iKamper na střeše a plnému zatížení, včetně obytné vestavby Vivibox. I tak aly byla cesta s nabíjecí kartou Powerpass iV, kterou mají k dispozici od automobilky majitelé Enyaqů, v pohodě. Jeli jsme po sítích Ionity a Aral Pulse, které jsou pro uživatele karty Powerpasass iV v kategorii Selected Partner, což znamená výhodnější cenu nabíjení a funkci Plug&charge. U vozidel, které to umožňují, tedy není nutné přikládat čip k nabíjecí stanici.
Pro majitele vozů značky Tesla pak nejvýhodněji a nejjednodušeji vyjde síť stanic Supercharger, se kterými Tesly počítají přímo v aplikaci a také není nutná žádná autorizace. Čerstvě jsme si ale na podobné trase vyzkoušeli i to, že lze tuto síť v pohodě využít i s jiným autem, než značky Tesla. Stačí mít aplikaci Tesla se zaregistrovanou platbou a při zaplacení měsíčního paušálu 250 Kč se aktuálně dostanete na výhodnější ceny, než má například služba Powerpass iV, u které je navíc i paušál pro výhodnější cenu vyšší (349 Kč měsíčně).
Všechny elektromobilisty, kteří míří do Legolandu, ale nejspíše bude zajímat zejména nabíjení na místě. Cílem totiž zpravidla bývá využít čas strávený na místě, abyste vyjížděli s plnou baterií i na cestu zpět. Jelikož cesta z Prahy je dlouhá 907 km, nejspíše budete v místě přespávat a pak dobrou zprávou je, že stylový hotel, přidružený k Legolandu, má i nabíjecí stanici. Tam je ale potřeba počítat s vyššími cenami za ubytování. My jsme přespávali v kempu cca 80 km od Legolandu a neměli plně nabito, protože z kempové zásuvky se auto nabíjí stejným výkonem jako z domácí zásuvky, tedy 2,3 kW. Odjížděli jsme z kempu s baterií nabitou na cca 60 %, takže se nám nabíjení v místě hodilo.
V aplikaci Škoda jsme našli možnost nabíjení v nedalekém parkovacím domě, tak jsme se tam vydali. Příjemné bylo, že tam bylo parkování zdarma a nabíječkou byla vybavena většina parkovacích míst. Karta Powerpass iV nám tam ale nefungovala a čísla stojanů nekorespondovala s čísly v aplikaci, kde bylo navíc uvedeno jen 6 stojanů. Jiná možnost spuštění nabíjení nebyla. Nakonec jsme tedy skončili na parkovišti před hotelem, kde bylo volno. Tato nabíjecí stanice šla spustit kartou Powerpass iV, takže je pravděpodobné, že zde bude fungovat většina nabíjecích karet od ostatních automobilek. Případně je zde možnost i platby pomocí QR kódu.
Vstupné do Legolandu není levní, ale ...
Pokud jde o vstupné, jednodenní vstupenka za 499 dánských korun, resp. 329 korun při zakoupení on-line (v přepočtu přibližně 1 695 Kč resp. 1 117 Kč) se nám zdálo jako vysoké. Zejména pak pro dospělé, kteří plní hlavně doprovod pro děti. Tady bychom to čekali obráceně, že dospělí budou mít vstup levnější. Po vstupu dovnitř jsme ale pochopili, že Legoland je zážitek i pro dospělé. Naleznete zde například modely center některých evropských měst. Nás nejvíce zaujal model Bergenu, ve kterém jsme pár dní předtím byli. Tento model je tak propracovaný, že i 7letý syn na první pohled poznal, že jde o Bergen. Jsou zde pak například i modely známých staveb, ať už mrakodrapů, nebo třeba „Eifelovky“.
Můžete se projet i Lego vláčkem po divokém západě, Jeepem po Lego safari, kde jsou zvířátka z Lega téměř životní velikosti, nebo si dát „plavbu kolem světa“ Lego lodičkou. Začnete v Dánsku a proplujete například okolo Velké Británie, Egypta, USA, Japonska nebo Indie. Uvidíte totiž spoustu známých staveb z Lega, jako je Tower Bridge, sfingy, Capitol, Socha svobody a další.
Na dopravním hřišti nás pak na první pohled zaujal Hyundai Ioniq 5 (ten není z Lega), který opravují Lego panáčci v „životní velikosti“, postavení z Lega. Na samotném dopravním hřišti pak jsou Lego autíčka, která se od sebe liší pouze barvou, ale partnerství se značkou Hyundai je zde vidět také, protože mají vzadu nápisy Ioniq 6 nebo Kona. Elektromobily jsme ale objevili i v modelech měst. Našli jsme tu například Tesly i se Superchargery, nebo třeba Volkswagen ID. Buzz. Jsou zde vidět také obnovitelné zdroje energie v podobě větrných elektráren, nebo FVE panelů na některých domech.
Celý areál je opravdu velký a jelikož jsme nebyli ubytovaní v místě a nějaký čas ztratili i hledáním nabíjení, podařilo se nám projít necelou polovinu. Doporučujeme tedy spíše ubytování přímo v Billundu. Pokud to chcete opravdu projít celé a užít si všechny atrakce, stojí za úvahu i dvoudenní vstupné, které stojí o 99 dánských korun více, což vzhledem k základní ceně není velké navýšení.
Uvítal bych i informaci, na kolik vás vyšla cesta s využitím karty Powerpass a nabíjením v síti Ionity a Aral Pulse.
Když už jste tak dopodrobna popsali ceny vstupného a s tipy jak ušetřit. Přece jenom jsme na serveru o elektromobilitě a toto by byla více relevantní informace a věřím, že by zajímala spoustu čtenářů :)
Očekával bych tak nějak informaci o celkové částce za nabíjení a případně i náklady na ujetý km.
Jisté zkušenosti už samozřejmě mám a tak nějak tuším, že se nejspíš není moc čím chlubit :)