Renault Fluence Z.E. byl prvním novodobým elektromobilem s výměnou baterií

Včetně rozhovoru s majitelem
Renault Fluence Z.E. byl prvním novodobým elektromobilem s výměnou baterií
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Fluence Z.E. zvládl urazit na jedno nabití až 185 km
  • Šlo o jeden z prvních elektromobilů s vyměnitelnou baterií

Renault odhalil Fluence Z.E. na frankfurtském autosalonu v roce 2009. Tehdy šlo o elektrickou verzi kompaktního sedanu Fluence, která byla součástí programu Renault Z.E. Auto tehdy bylo prvním moderním elektromobilem s technologií výměny baterií a byl nasazen v rámci sítě Better Place v Izraeli a Dánsku v roce 2012. V Izraeli bylo nasazeno celkem 948 vozů Fluence Z.E. značky Better Place. Ovšem dají se najít i kousky, které měly pevnou baterii, ty se vyráběly v Jižní Koreji pod názvem Renault Samsung SM3 Z.E. Dokonce se v roce 2010 stal nejpopulárnějším elektrickým autem v Jižní Koreji. Od roku 2011 do prosince 2019 dosáhly celosvětové prodeje 10 600 kusů a většinou se jednalo o jednotky SM3 Z.E. My jsme se však dostali k jednomu kousku jezdícímu v ČR. Jeho majitelem je pan Karel F., který auto provozuje už delší dobu.

Vůz k pohonu využívá vpředu uložený synchronní elektromotor s výkonem 70 kW (94 koní). Maximální rychlost je omezena na 135 km/h, což napovídá tomu, že se jedná o příměstský elektromobil. Délka vozu je 4,75 m, šířka 1,81 m a pohotovostní hmotnost 1 543 kg. Lithium-iontová baterie měla jako nová kapacitu 22 kWh. Dobíjení baterie do plné kapacity trvá z běžné zásuvky (10 A) 10 až 12 hodin a za pomoci veřejného dobíjecího bodu s výkonem 3 kW je to 6 až 9 hodin.

Rozhovor s majitelem vozu

Jak jste se k autu dostal a jaký je rok výroby?

Auto jsem si dovezl ze zahraničí a jedná se o modelový rok 2012.

Na autě vidím polepy 100% elektromobil, to je vaše práce?

Ne, to tam už bylo od začátku a vzhledem k zajímavé modré metalíze se to krásně hodí, tak jsem to tam nechal.

100% elektro

Kolik má auto nyní najeto?

Počkejte, podívám se (nahlédne na palubní počítač). Teď tam je něco přes 50 tisíc kilometrů.

Kde a jak rychle se auto dobíjí?

Auto má k dispozici hned dvě dobíjecí místa, která jsou umístěna v obou předních blatnících. Je to konektor Typ 2, ale dobíjí to jen jednou fází, takže dost pomalu.

Kde najdeme motor a co to vůbec je za typ?

Je uložen klasicky pod přední kapotou a specifikum je v tom, že je složený ze tří segmentů. Dá se tedy hezky opravovat.

To je zajímavý údaj na takové auto a v jakém stavu je baterie?

Jelikož bylo plánováno, že se dají vyměňovat za plně nabité, tak je kapacita za celou dobu užívání okolo 12 kWh, tedy čeká mě v blízké budoucnosti výměna.

Takže hledáte někoho, kdo umí zcela vyměnit baterii v tomto autě?

Přesně tak. Hledám způsob výměny a zatím jsem našel jen způsob odvozu auta do Francie, kde by mě výměna vyšla na 400 tisíc korun, což se nevyplatí.

Má auto ještě nějaké specifikum oproti klasickému Fluence?

Určitě, je za zadním sklem prodlouženo o cca 12 cm právě kvůli uložení baterií, takže je tu takový černý kus plastu. No a abych nezapomněl, tak jsou i jiná zadní světla a vepředu je takový modrý plastový doplněk v přední masce.

Vidím, že už musíte běžet do práce, ještě se tedy na závěr zeptám. Jaký má auto reálný dojezd?

Dojezd mého auta v letních měsících je mezi 80 až 100 km na plně nabitou baterku. V zimě je to trochu méně.

Děkujeme za rozhovor.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze