Tesla v roce 2023: Model Y nejprodávanějším autem světa

1
Tesla v roce 2023: Model Y nejprodávanějším autem světa
Fotografie: Tesla
  • Tesla zveřejnila výroční zprávu za celý rok 2023
  • Model Y dosáhl historického úspěchu
  • Rychle roste i byznys s externími úložišti energie

Tesla předložila zatím neauditovanou výroční zprávu za rok 2023, která je pozoruhodnou směsicí dobrých a špatných zpráv. Mezi ty první bezesporu patří tahák dne; Model Y se stal nejprodávanějším nejen v Evropě, což už nějakou dobu víme, ale také na světě. Po celé Zemi automobilka umístila více než 1,2 milionu Modelů Y, což je historickým milníkem. Vůbec poprvé v historii se totiž světovým bestsellerem stal elektromobil. Úspěch je o to pozoruhodnější, že se týká vlastně už výběhového modelu, který zanedlouho dostane facelift a modernizaci. Dobrou zprávou je i nárůst výroby o 35 %, jenže tady je už třeba zpozornět. Toto číslo je totiž pouhým odleskem růstů, které Tesla předváděla za poslední roky. Navíc jsou s tím spojené další negativní trendy, o nichž si povíme dále.

Celý růst má na svědomí dvojice menších Modelů 3 a Y, které Tesla tradičně uvádí společně, zatímco všechny ostatní modely, tedy ty nejziskovější, rovněž uvedené pod společnou položkou Other models (zřejmě poprvé se mezi nimi objevil i Cybertruck), šly s produkcí naopak dolů. Tržby automobilové divize stouply meziročně o 15 % na 82,419 miliardy dolarů (1,882 bilionu korun), i to znamená zpomalení; o rok předtím tržby stouply o 66 %. Po dlouhé době stabilního růstu poklesla rovněž EBITDA marže, a to z 23,6 % v roce 2022 na 17,2 %.

Automobilka se chlubí nárůstem i v dalších částech byznysu, konkrétně více než dvojnásobkem prodané kapacity externích úložišť na 14,7 GWh. Pozitivním směrem pokračují rovněž klesající náklady na materiál, výrobu i logistiku. Na opačné misce vah však nacházíme klesající ceny vozidel kvůli cenové válce, kterou Tesla sama vyvolala, a také kvůli nevhodnému mixu prodaných modelů (viz výše). Alarmující je také pokles tržeb za FSD, které je klíčovou stránkou Muskova byznysu. Jako negativní byly hodnoceny i náklady na rozjezd výroby Cybertrucku spolu s růstem provozních nákladů, souvisejících s vývojem umělé inteligence a dalších projektů.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 26. 1. 09:17
Zajímavé. Elon prostě 20 miliónu aut za rok vyrábět nebude, můj názor. Kdo to neví, tak to tvrdil, stějně jako tvrdil, jak bude super 4680, což taky není pravda a ten článek dodnes nedosáhl prezentových vlastností. Mně by to nevadilo, kdyby to tenkrát neodprezentovali, prostě lhaly a věděli, že lžou. Teď už se celý sektor posunul do "červeného" oceánu, kde je konkurence. Sláva nám zákazníkům, nic lepšího nemůže být. Konkurece Teslu vyhodila z luxsunímo segmentu, kdo by si koupil prodejní ceně neodpovídající S a X, když je tady už na nohou BMW, Mercedes, Nio, Zeekr a další. Ten Cyberprůser, to byl taky krok vedle, myslím si. Zaměřit se v tomhle čase na jeden trh, velmi neověřeným způsobem výroby auta s bateriovým článkem, který nefuguje. Semi se podle mě taky v žádném zajímavém počtu nevyrábí, právě kvůli těm článkům. Dřív než měli článek, spustili celý proces výroby produktu Semi, což je teď doběhlo. Cybertruck má "prý" výrobní kapacity 125, později 250 tis. ks / rok. Tím se nedostanou ani k 3 mil. auto za rok, natož snít o desítkách milionů. A v nízkém cenovém poli, už Teslu taky docela pravděpodobně přejedou tradiční výrobci, teď spíš myslím ty činské, ale dvojkou budou ty z Evropy. Tohle je totiž už jejich písek, kde vyhrajou ty se svým levným a dobrým bateriovým článkem, což je dnes určitě Čína. Tesla, pokud si nezíská taktickou výhodu, posunem v "autopilotu" (už ten název je opět hrozná a klamající lež) nebo v něčem jiném, tak budou velmi brzy sotva průměrnou automobilkou. Továrny v Mexiku, levnější části Asii či Indii jsou zatím docela daleko, nejspíš 2-3 roky. A opravdu budou mít nějakou marži na takovém levném voze, až je bude tlačit konkurence? Já bych prostě akcie Tesly už opravdu prodal - tohle není investorská rada. :-) Asi se vždy budu muset omlouvat za můj psaný projev, který navíc píšu bez brýlí, když si to po sobě čtu, je to hrozný, ten provej, ale informace a názor tam je.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze