Tesla předložila zatím neauditovanou výroční zprávu za rok 2023, která je pozoruhodnou směsicí dobrých a špatných zpráv. Mezi ty první bezesporu patří tahák dne; Model Y se stal nejprodávanějším nejen v Evropě, což už nějakou dobu víme, ale také na světě. Po celé Zemi automobilka umístila více než 1,2 milionu Modelů Y, což je historickým milníkem. Vůbec poprvé v historii se totiž světovým bestsellerem stal elektromobil. Úspěch je o to pozoruhodnější, že se týká vlastně už výběhového modelu, který zanedlouho dostane facelift a modernizaci. Dobrou zprávou je i nárůst výroby o 35 %, jenže tady je už třeba zpozornět. Toto číslo je totiž pouhým odleskem růstů, které Tesla předváděla za poslední roky. Navíc jsou s tím spojené další negativní trendy, o nichž si povíme dále.
Celý růst má na svědomí dvojice menších Modelů 3 a Y, které Tesla tradičně uvádí společně, zatímco všechny ostatní modely, tedy ty nejziskovější, rovněž uvedené pod společnou položkou Other models (zřejmě poprvé se mezi nimi objevil i Cybertruck), šly s produkcí naopak dolů. Tržby automobilové divize stouply meziročně o 15 % na 82,419 miliardy dolarů (1,882 bilionu korun), i to znamená zpomalení; o rok předtím tržby stouply o 66 %. Po dlouhé době stabilního růstu poklesla rovněž EBITDA marže, a to z 23,6 % v roce 2022 na 17,2 %.
Automobilka se chlubí nárůstem i v dalších částech byznysu, konkrétně více než dvojnásobkem prodané kapacity externích úložišť na 14,7 GWh. Pozitivním směrem pokračují rovněž klesající náklady na materiál, výrobu i logistiku. Na opačné misce vah však nacházíme klesající ceny vozidel kvůli cenové válce, kterou Tesla sama vyvolala, a také kvůli nevhodnému mixu prodaných modelů (viz výše). Alarmující je také pokles tržeb za FSD, které je klíčovou stránkou Muskova byznysu. Jako negativní byly hodnoceny i náklady na rozjezd výroby Cybertrucku spolu s růstem provozních nákladů, souvisejících s vývojem umělé inteligence a dalších projektů.