Elektromobily značky Tesla slavily v Evropě počátkem aktuální dekády závratné prodejní úspěchy, které umocnilo i otevření filiálky v Grünheide u Berlína, kde se vyrábí Model Y. Jenže automobilka, jejíž šéf Elon Musk je díky bezprecedentní tržní kapitalizaci Tesly střídavě nejbohatším člověkem planety, zároveň čelí čím dál větším problémům, které se daří řešit jen částečně, případně vůbec. Prvním, na první pohled neviditelným, ale absolutním rizikem je možnost, že investorům, už řadu let dokola obelhávaným Muskovými nesplnitelnými sliby, prostě dojde trpělivost a Muska nahradí. Je pravda, že by se tím odstranil jeden z hlavních důvodů evropského tržního debaklu v uplynulých měsících, ale firma by tím zároveň přišla o inovátorskou energii, která ji dříve vynesla ke hvězdám.
Věřit v pozitivní budoucnost středně velké americké automobilky, která zažila přerod z unikátního průkopníka a snu všech geeků ve standardního výrobce, jehož náskok před konkurencí se ve většině ohledů rozplynul, bylo uplynulý zhruba rok a půl velice těžké. Automobilka už více než pět let neuvedla žádný nový masový model (Cybertruck zdaleka nesplnil očekávání a stal se prodělečným propadákem), Musk už osm let slibuje uvedení plně autonomního řízení „příští rok“, což je také hlavní vějička pro investory, a zákazníci stále marně čekají na některé moderní technologie, u konkurence už běžné. Navíc se ukazuje, že zpočátku téměř zbožšťovaný a řadou konkurentů napodobovaný model přímého prodeje bez marketingu a rozsáhlého servisního zázemí má i své zásadní limity.
K tomu ještě přičtěme čím dál toxičtější osobnost Elona Muska, který přestal skrývat své ultrapravicové názory, podporuje evropské nacisty a do doby, než byl odvržen, se pokoušel vládnout Spojeným státům po Trumpově boku mimo demokratické principy. Nepřekvapí proto, že zhruba před rokem začal v Evropě tržní propad Tesly, který místy vypadal téměř fatálně; meziroční poklesy o desítky procent nebyly ničím výjimečným, na některých místech se dokonce konaly divoké demonstrace s rozbíjením výloh a zapalováním aut.
Jenže konec nenastal a místy se dokonce začalo blýskat na lepší časy. Některé důležité evropské elektromobilní trhy v čele s Dánskem totiž podle Reuters hlásí návrat k tržním přírůstkům. Například Dánsko hlásí za září meziroční nárůst prodejů o 20,5 %, přičemž Model Y se stal dokonce nejprodávanějším. Připisovalo se také v Norsku (+14,7 %), Španělsku a Francii (+2,74 %), i když v posledně jmenované zemi jen o 2,7 %. Jenže na optimismus je brzy; třeba v Nizozemsku a Švédsku pokračuje pokles už devátý měsíc v řadě, z toho ve Švédsku se prodeje téměř zastavily a v Nizozemsku v září meziročně odepsaly 48 %. Výsledky za prvních osm letošních měsíců jsou pak doslova debaklem: značka si v Evropě meziročně pohoršila o 32,6 %, v samotné Evropské unii dokonce o 42,9 %.
Kromě stále mlhavého příslibu nového, levného modelu, který nakonec zřejmě bude jen ochuzenou verzí Modelu Y, se navíc nerýsuje nic, co by nepříznivý vývoj mělo zvrátit. Výrobní program automobilky dále stárne, konkurence, především ta čínská, rychle sílí a značka BYD už Tesle sebrala i pozici největšího výrobce elektromobilů světa. Dílčí příznivé výsledky má navíc na svědomí opět jeden jediný, modernizovaný Model Y. Uvidíme tedy, jak dlouho se podaří značce, která si jako jediná mimo dalších zásluh také na chvíli podrobila čínský trh, dále odolávat těmto tlakům.

